هم‌اندیشی علمی بین‌المللی «طوفان الاقصی و آینده مسئله فلسطین» به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش جارچی اخبار، در هم‌اندیشی علمی بین‌المللی «طوفان الاقصی و آینده مسئله فلسطین» که به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، پیام اختصاصی حازم قاسم (سخنگوی جنبش حماس) قرائت شد.

طوفان الاقصی حقیقی زمانی خواهد بود که از همه جهان اسلام به سمت رژیم اشغالگر حمله شود

سخنگوی حماس در پیام خود با اشاره به مبارزه علیه اسرائیل در جبهه شمالی فلسطین و در جبهه جنوبی توسط لبنان از جهان اسلام خواست از هرطرف به سمت اسرائیل حمله کنند تا طوفان حقیقی الاقصی وزیدن بگیرد.

متن این پیام به شرح زیر است: «سلام و تحیت و تشکر دارم از همه بزرگوارانی که این وبینار را برگزار می‌کنند. امروز غزه به تمام معنا در حالت جهاد بسر می‌برد.

همانطور که می‌دانید گردان عزالدین قسام شاخه نظامی حماس حمله غافلگیرانه و بی‌سابقه‌ای را در ۷۰ سال گذشته علیه رژیم اشغالگر قدس به راه انداخت.

این حمله پاسخی به اسیرکردن هزاران فلسطینی، محاصره غزه و دشمنی‌های رژیم اشغالگر علیه غزه و محور مقاومت یعنی کشورهای سوریه و لبنان انجام داده است. اما اشغالگران از لحظات اول تاکنون به جای رویارویی با مجاهدان حماس، شهروندان غزه را هدف قرار دادند.

من امروز از همه دانشگاهیان و نخبگان دعوت می‌کنم به ایستادن برابر این رژیم غاصب، همه جمع شوید و بر آمریکا و طرفدارانش از هرسو که می‌توانید فشار بیاورید. برای ما پوچی استخوان رژیم صهیونیستی واضح شده است؛ برای ما روشن است که می‌توان اسرائیل را شکست داد.

برای همه کسانی که دنبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بودند این مسئله روشن شده است که این کار صحیح نبود.

امروز درحالی در جهاد هستیم که جبهه شمالی فلسطین توسط فلسطینیان و جبهه جنوبی لبنان توسط جنبش اسلامی حزب الله مشغول مبارزه و جهاد با رژیم اشغالگر هستند.

اما تقاضای ما به عنوان جنبش حماس و مردم غزه از همه جهان اسلام این است که طوفان الاقصی طوفان حقیقی خواهد شد اگر این طوفان از همه جهان اسلام به سمت رژیم اشغالگر قدس بوزد. ما همیشه به کمک‌های شما در همه سطوح نیازمندیم.

ای دانشگاهیان و نخبگان؛ لطفا در همه زمینه‌هایی که می‌توانید در این جهاد و طوفان مشارکت ورزید.»

 تدوین «نظریه مقاومت» ضروری است

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین منصور میراحمدی اظهار داشت: به نظر می‌رسد امروز با ضرورت مهم تدوین نظریه مقاومت توسط نظریه پردازان و اندیشمندان و مراکز علمی پژوهشی مواجه هستیم.

وی افزود: در کنار حمایت از جریان مقاومت فلسطین که وظیفه انسانی و اسلامی ماست، بنظر می‌رسد امروزه ضرورت دارد در جهت تدوین چنین نظریه‌ای گام برداریم؛ این ضرورت مخصوصا از این جهت آشکار می‌شود که لازم است نوعی تمایزافکنی بین جریان اصیل مقاومت اسلامی و جریان‌های رادیکال و افراطی در جهان اسلام افکنده شود و متاسفانه برخی از تهمت‌ها و بعضی از ادعاهایی که نسبت به جریان اصیل مقاومت صورت می‌گیرد را از این طریق بتوانیم پاسخ دهیم.

معاون بین‌الملل نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: در تدوین یک نظریه همواره رابطه بین نظر و عمل به عنوان یک پیش فرض لازم است توجه کافی صورت گیرد درحالیکه عده‌ای بر تقدم عمل به نظر معتقد هستند و برخی به تقدم نظر بر عمل اعتقاد دارند، به نظر می‌رسد که رابطه تعاملی میان نظر و عمل وجود دارد و همیشه عمل و رفتار مبتنی بر یک نظر به شکل اجمالی است اما آنگاه که این عمل بر اساس پیش فرض‌های نظری اجمالی شکل می‌گیرد، زمینه تدوین نظریه به شکل تفصیلی فراهم می‌شود و نظریه گزاره‌های تفصیلی خود را پیدا می‌کند.

وی افزود: در قضیه فلسطین، به نظر می‌رسد مقاومت فلسطین به معنای خاص و مقاومت اسلامی به معنای عام از یکسو مبتنی بر پیش فرض‌هایی است که به شکل اجمالی در ذهنیت رزمندگان مقاومت براساس آموزه‌های دینی وجود دارد و این پیش فرض‌ها و مبانی آن‌ها را به رفتاری با عنوان «مقاومت» سوق داده اما تدوین نظریه مقاومت مبتنی بر بر آن چیزی است که ما از عمل و تعامل آن با مبانی دینی و نظر باید در نظر داشته باشیم.

معاون بین‌الملل نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: براساس دیدگاه سوم که تعامل نظر و عمل را مورد توجه قرار می‌دهد، امروزه با توجه به تجربه‌ای که در جریان مقاومت و مخصوصا مقاومت فلسطین مشاهده می‌کنیم بویژه بعد از ورود به مرحله عملیات «طوفان الاقصی»، زمینه نظریه‌پردازی مقاومت اسلامی تسهیل شده و به نظر می‌رسد این نظریه باید از چهار بعد فلسفی، اخلاقی، فقهی و جامعه شناختی تشکیل شده باشد.

وی گفت: در بعد فلسفی لازم است در تدوین نظریه مقاومت پیشفرض‌ها و مبانی هستی شناختی، معرفت شناختی، انسانشناختی و فرجام شناختی توجه شود و پیش فرض‌هایی که در فلسفه اسلامی در این زمینه وجود دارد مورد توجه قرار گیرد. در این سطح، ما باید به فلسفه مقاومت بپردازیم.

میراحمدی ادامه داد: در واقع در این سطح، نوع نگاه اسلام به جهان هستی و دیگر بنیان‌های فکری مشخص می‌شود و تاثیری که این مبانی بر رفتار انسان‌های مقاوم و رزمندگان مقاومت برای دفاع از مظلوم و مبارزه با ظلم دارد را مقاومت شکل می‌دهد.

رژیم صهیونیستی با «تهدید وجودی» مواجه شده است

در ادامه ناصر قندیل اظهار داشت: نسل جدید از دانشگاهیان که اهل علم و تکنولوژی در زمینه‌های مختلف هستند، مفهوم جدیدی از حکومتداری و سیاست را ارائه دادند. ما در راه پیشرفت و تعالی هستیم.

سردبیر روزنامه البناء لبنان با تمثیل حرکت مقاومت به نمودارهای ریاضی گفت: اگر مقاومت را در چند دهه اخیر درنظر بگیرید می‌بینید که یک خط رو به تعالی است، گاهی اوقات نمودارها دارای منحنی‌های نزولی هستند اما می‌توان گفت هیچگاه مقاومت دارای منحنی نزولی نبوده است.

وی با اشاره به مبارزات مقاومت از قبیل جنگ‌های ۳۳ روزه تا امروز گفت: ما از کمپ دیوید و اشغال لبنان به این مرحله رسیده‌ایم که می‌توانیم معادلات منطقه را تعیین کرده و برای اسرائیلی‌ها تهدید جدی ایجاد کنیم. ما امروز با حالت گذار و پرش صعودی بزرگ مواجه هستیم به این صورت که امروز اسرائیل با «تهدید وجودی» هم از داخل و هم از بیرون مواجه است.

سردبیر روزنامه البناء لبنان در عین حال گفت: آیا خبر دارید که متفکران اسرائیلی به این اعتقاد رسیده‌اند که یهود هرگاه ۷۰ -۸۰ سال به قدرت رسید، قدرت آن به نزول و نابودی می‌انجامد؟ آن‌ها امروز از نزول و نابودی قطعی صهیونیسم و اسرائیل صحبت می‌کنند.

وی ادامه داد: امروز قدرت مقاومت به بالاترین حد خود در سال‌های گذشته رسیده و در مقابل رژیم صهیونیستی با «تهدید وجودی» مواجه است و اشغالگران به حدی رسیده‌اند که از رویارویی با نیروهای مقاومت عاجز هستند.

ناصر قندیل گفت: غرب با همه پروژه‌هایی که برای منطقه داشته است به طور عمیقی با شکست مواجه شده است. امروز غربی‌ها مجبورند برای ادامه استعمارگری پیداو پنهان خود در منطقه از رژیم صهیونیستی دفاع کنند.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) اسرائیل را غده‌ای سرطانی می‌دانستند. مواجهه با غده سرطانی سخت است و حتی بالاتر وقتی با غده سرطانی مواجه می‌شوید بسیاری از توانمندی‌های خود را از دست می‌دهید اما اگر جلو برود، جسم را نابود می‌کند. غده باید از طریق شیوه‌های مختلف مورد هجوم قرار گیرد تا از بین برود. این وضعیتی است که رژیم صهیونیستی با آن مواجه است.

پیروزی‌های فلسطین به دلیل بهره گیری از منطق مقاومت اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی در ادامه اظهار داشت: در حوزه سنت‌های الهی می‌بینیم سنت‌هایی هستند که به تعبیر الهی تغییرناپذیرند و حتما اتفاق می‌افتند. یکی از این مباحث، بحث پیروزی و نصرت الهی است که قطعی است و در آیات متعددی آن‌ها را بیان کرده است.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی در ادامه به مسئله فلسطین اشاره کرد و گفت: آینده فلسطین از چند جهت رقم می‌خورد؛ کسانی می‌توانند آینده این کشور را رقم بزنند که قدرت تولید غافلگیری را داشته باشند، هدفدار و باغایت باشند، کسانی می‌توانند آینده فلسطین را رقم بزنند که در روی زمین و جنگ مسلحانه زمینی توانایی مانور داشته باشند، کسانی می‌توانند آینده فلسطین را رقم بزنند که شهادت طلب باشند، صاحب خانه هستند و برای ماندن در خانه خود می‌جنگند.

وی اضافه کرد: اگر در زمان‌های گذشته بعد از اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی، منطق مقاومت منطق مارکسیستی و سوسیالیستی بود، هیچ وقت پیروزی خاصی حاصل نمی‌شد اما وقتی منطق مقاومت، مقاومت اسلامی شد و شیعه و سنی در اطراف رژیم صهیونیستی برای از بین بردن ظلم و احقاق حق تلاش کردند، پیروزی‌ها حاصل شد.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی گفت: براساس منطق مقاومت اسلامی که مبتنی بر اسلام سیاسی است، سنت‌های الهی با فلسطینیان همراه شد و هرچه گذشت مقاومت به سمت قدرت رفت و رزیم صهیونیستی به ضعف گرائید و آینده بر این اساس برای فلسطینیان خواهد بود.