رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز گفت: ششمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی «تبریزیم» پس از چهار سال وقفه، دوباره با شرکت گروه های نمایشی از سراسر کشور احیا شده و تلاش بر این است آثار این دوره در مناطق و محلات کم برخوردار شهر اجرا شود.

به گزارش جارچی اخبار، امیر نصیربیگی، روز شنبه در مراسم رونمایی از پوستر این جشنواره در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی تبریز افزود: در فراخوان و برگزاری این دوره از جشنواره موضوعات اجتماعی و شهروندی مدنظر قرار گرفته است و تنها مختص به موضوع هنر نیست.

وی با بیان اینکه در برگزاری این جشنواره تلاش می شود تا برای شهر ارزش افزوده بیشتری ایجاد شود، اظهار کرد: معرفی جایگاه فرهنگی اجتماعی و هنری تبریز در سطح کشور و ایفای نقش مثبت در کارکردهای اجتماعی شهری از اهداف برگزاری این جشنواره است.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز گفت: با برگزاری این جشنواره برای ارتقای فرهنگ استان و تبریز و ارایه آموزش های غیرمستقیم با اجرای این نمایش ها در بخش های اجتماعی به شهروندان تلاش می شود.

نصیربیگی، با اشاره به اینکه این جشنواره با شعار «تبریز بهشت ماندگار» برگزار می‌ شود، ادامه داد: برای بهره برداری بهینه از این جشنواره، مدیران فرهنگی مناطق دهگانه شهر با تدارک برنامه های مختلف زمینه اجرای نمایش های شرکت کننده در این جشنواره در سطح مناطق را فراهم می کنند.

وی با تاکید بر اینکه در برگزاری این دوره از جشنواره به سرانه فرهنگی مناطق کم برخوردار توجه شده است، یادآور شد: در این راستا نمایش های فاخر شرکت کننده در این جشنواره در میادین و مکان های معین شده در سطح مناطق محروم و کم برخوردار اجرا می شود.

۱۲۷ اثر نمایش خیابانی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است

دبیر ششمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی تبریزیم با بیان اینکه این جشنواره بعد از سال ها وقفه دوباره احیا شده است، گفت: با توجه به برگزاری موفق دوره های قبلی، قرار بود این جشنواره در سطح بین المللی برگزار شود ولی در روند آن وقفه ایجاد شد.

«رامین راستی» افزود: بر اساس فراخوان این جشنواره، ۱۷ استان از کشور و بیش از ۳۵ شهر در آن شرکت کرده اند و ۱۲۷ اثر نمایشی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

وی با بیان اینکه در صورت محدود نبودن زمان ارسال، تعداد ارسال شده به بیش از ۲۰۰ اثر می رسید، اظهار کرد: در برگزاری این جشنواره بخش کودک و نوجوان در این دوره اضافه شده است.

دبیر ششمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی تبریزیم گفت: در برگزاری این رویداد هنری ۲۸۰ نفر به عنوان بازیگر به صورت مستقیم شرکت می کنند و با احتساب عوامل پشت صحنه مانند طراحان لباس و صحنه تعداد آن ها به بیش از ۵۰۰ نفر می رسد.

راستی، ادامه داد: این رویداد هنری از پنجم تا هفتم آبان ماه در میادین شهر، پارک ها، مراکز فرهنگی، تجاری و تفریحی و پیاده راه های شهر برگزار می شود.

وی یادآور شد: در فراخوان این جشنواره، آسیب های اجتماعی، تحکیم بنیان خانواده، جایگاه والای بانوان و حجاب اسلامی، بازنمایی ظرفیت ها و جایگاه فرهنگی، هنری، تاریخی و علمی تبریز و شناساندن ادبا، عرفا، شعرا و مفاخر آذربایجان مورد توجه قرار گرفته است.

نمایش های شرکت کننده در جشنواره در مناطق کم برخوردار شهر اجرا شوند

عضو شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه گفت: با توجه به آغاز فصل بارش و شرایط جوی تبریز، در اجرای نمایش های خیابانی باید مکان های مناسب مدنظر قرار گیرد تا مشکلی پیش نیاید.

روح الله رشیدی، پیشنهاد داد: این نمایش ها در مناطقی که دارای سرانه فرهنگی پایینی هستند و ساکنان آن ها علاقه مند حرفه ای تئاتر نیستند و دسترسی محدودی به مراکز نمایشی دارند، اجرا شود تا موجب ایجاد علاقه و شوق در بین ساکنان این مناطق به تئاتر خیابانی شود.

وی خواستار تامین منابع مالی برگزاری این جشنواره از سوی شهرداری تبریز شد.

در این جلسه، پوستر ششمین دوره تئاتر خیابانی «تبریزیم» رونمایی شد.

پنجمین دوره جشنواره سراسری تئاتر خیابانی تبریزیم در سال ۱۳۹۷ برگزار شد و این جشنواره پس از حدود چهار سال وقفه دوباره امسال برگزار می شود.