مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی گفت: با مساعدت و مشارکت خیران آبرسانی، طرح های جهاد آبرسانی در ۱۶ شهرستان اجرا و ۱۹۷ روستای استان از آب شرب سالم و پایدار برخوردار شدند.

به گزارش جارچی اخبار، محمد خانی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به همراهی و مشارکت خیران استان در امر جهاد آبرسانی اظهار کرد: خیران برای اجرای طرح های تامین آب در ۱۹۷ روستای استان حدود ۹۰۰ میلیارد ریال کمک کرده اند و شرکت آب و فاضلاب استان نیز به پشتوانه همین کمک های نقدی، طرح های آبرسانی خود را پیش برده است.

وی افزود: برای پایدارسازی و تامین آب در روستاهای یادشده، بیش از ۱۲۰ کیلومتر لوله خریداری، ۲۷ باب مخزن با ظرفیت هفت هزار متر مکعب احداث و ۶۸ حلقه چاه حفر و تجهیز شده و ۹۰ کیلومتر خطوط انتقال آبرسانی اجرا شده است.
خانی به اجرای طرح محرومیت زدایی در قالب جهاد آبرسانی هم اشاره کرد و گفت: مرحله اول طرح جهاد آبرسانی که بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد در سطح روستاهای چهار شهرستان استان در حال اجراست و با اتمام این طرح ها ساکنان بیش از ۱۷۸ روستا در این شهرستان ها از آب بهداشتی و پایدار بهره مند می شوند.

وی ادامه داد: در مرحله دوم این طرح نیز ۲۳۳ روستای استان از آب آشامیدنی سالم و پایدار برخوردار می شوند و با اجرا و تکمیل این طرح ها، تعداد روستاهای دارای تنش آبی استان که تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰۰ روستا بود به کمتر از ۳۰۰ روستا کاهش می یابد.

حدود ۲ هزار و ۷۰۰ روستا در آذربایجان‌شرقی وجود دارد و یک میلیون و ۱۳۷ نفر از جمعیت استان در این روستاها ساکن هستند که به گفته مدیرعامل آبفای استان بیش از ۲ هزار روستا دارای آب لوله کشی بوده و نزدیک به ۸۵ درصد جمعیت روستاها زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب هستند.

۷۴ نقطه شهری و بیش از ۲ هزار نقطه روستایی با جمعیت بالای چهار میلیون نفر زیرپوشش خدمات آب و فاضلاب آذربایجان شرقی هستند و میزان تولید آب شرب از سوی این شرکت ۱۵ مترمکعب در ثانیه است.