زهرا شفیعی پژوهشگر مطالعات آمریکا

«عشق سیال» تحفه‌ای از عصر مدرن برای انسان‌های این عصر اعم از زنان و مردان است که مایل به تجربه‌ خوشایند و پرچالش عشق‌ بلندمدت نیستند و به جای آن درصدد تجربه عشق‌های کوتاه‌مدت و حتی همزمان هستند.

براساس یافته‌های تحقیقات و پژوهش‌ها در زمان همه‌گیری کووید-۱۹، زنان جوان اعلام کردند که از فشار ناشی از روابط اجتماعی فراوان و به اصطلاح پارتنری که جنبش‌های فمینیستی و گروه‌های LGBTQp ها تبلیغ‌شان را می‌کنند، رها شدند. آنان این حس را خوشایند عنوان کردند و گفتند که با آگاهی نسبت به خطرات رفتارهای فعالانه جنسی و کووید-۱۹ ترجیح داده‌اند آزاد و مستقل باشند و بدین ترتیب، روابطی متعدد و اینترنتی را تجربه کنند.

خبر مذکور حکایت از آن دارد که ایده‌آل جلوه دادن روابط جنسی که اغلب توسط گروه‌های فمینیستی و یا LGBTQp ها نقش عمده‌ای در این تصویرگری برای زنان دارند سبب بروز بی‌رغبتی آنان به ورود به روابط شده است. در ادامه اما خبر، سویه‌ای جدید به خود می‌گیرد و مشخص می‌شود زنان غربی بی‌رغبت به روابط عاطفی نیستند بلکه شکل آن‌ یعنی میزان وابستگی و متعهد بودن خود در این گونه روابط را تغییر داده‌اند.

میل زنان غربی به روابط متعدد اینترنتی را نمی‌توان صرفا به «آگاهی از خطرات روابط جنسی فعال» و یا «همه‌گیری کووید-۱۹» نسبت داد. علت این امر در سهل‌الوصول بودن دسترسی به وسایل پیشگیرانه، کشف درمان و یا دست کم کنترل بیماری‌های شایع مقاربتی می‌باشد.

کووید-۱۹ نیز که تا دوسال گذشته به کابوس لاینحلی برای بشر تبدیل شده بود امروزه واکسن و درمان آن قابل دسترس بسیاری است. پدیده‌ میل زنان غربی به تجربه کردن روابط متعدد عاطفی به طور مجازی به نظر، ریشه‌ در عوامل جدی‌تر اجتماعی دارد که یکی از این عوامل جدی تئوری زیگمونت باومن معروف به «عشق سیال» است.

عشق سیال تحفه‌ای از عصر مدرن برای انسان‌های این عصر اعم از زنان و مردان است که مایل به تجربه‌ خوشایند و پرچالش عشق‌ بلند مدت نیستند و به جای آن درصدد تجربه عشق‌های کوتاه‌مدت و حتی همزمان هستند.

جالب این است که انسان‌ها حاضر نیستند به هیچ قیمت از روابط بگذرند اما از طرف دیگر هم حاضر نیستند روابط را به عنوان بسته‌ای از تجربیات تلخ و شیرین بپذیرند و بر این اساس به محض مواجهه با سختی‌ها آن‌ را ترک می‌کنند. گویی انسان‌های عصر مدرن به کودکان لوس و آسوده‌خواهی تبدیل شده اند که نمی‌خواهند برای ساختن رابطه‌ خوب حتی در دل سختی‌ها تلاش کنند و خوبی را بی هیچ پرداخت هزینه‌ای از رابطه می‌خواهند.

روابط مجازی از نظر باومن، بسیار مستعد عشق سیال شدن هستند و علت آن ورود و خروج راحت از این روابط است. این امر دقیقا نقطه مقابل روابط در دنیای حقیقی است. انسان در روابط حقیقی تا حدی قابلیت خوب جلوه نمودن را دارد درحالی که در روابط مجازی قابلیت بسیاری در خوب‌جلوه دادن خود برای مدت‌های طولانی وجود دارد! جالب است بدانید در عصر حاضر نیز این شکل از روابط، فقط برای مردم عادی نیست بلکه افراد ثروتمند و صاحب نفوذی مثل “ایلان ماسک” سرمایه‌دار معروف و مالک توئیتر نیز از این نوع روابط سیال مجازی کوتاه مدت کناره‌گیری نکرده است.

در روابط متعددی که او با زنان چهره‌ و سلبریتی اعم از گرایمز خواننده کانادایی و امبرهرد بازیگر معروف هالیوودی داشته اینگونه بوده که روابط کوتاه مدت و آشنایی کوتاه و گاهی دورادور و در فضای مجازی داشتند؛ بسیار سریع نیز ختم به جدایی شد.