استادیار گروه حقوق دانشگاه تبریز گفت: رژیم غاصب صهیونیستی اشتباهات بزرگی در جنگ اخیر مرتکب شده و طبق کنوانسیون ژنو، به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه خواهد شد.

به گزارش جارچی اخبار، غلامرضا حاجی نوری روز یکشنبه در دورهمی اصحاب رسانه آذربایجان شرقی در سوگ شهدای خبرنگار طوفان الاقصی با عنوان سفیران حقیقت که با همت بسیج رسانه آذربایجان شرقی برگزار شد، اظهار کرد: این کنوانسیون در مورد صیانت از غیرنظامیان و حقوق افرادی است که درگیر جنگ نیستند و رژیم صهیونیستی نیز به این کنوانسیون ملحق شده و باید شرایطی فراهم می کرد تا غیرنظامیان، زنان، کودکان و افراد زیر ۱۵ سال در نقطه ای امن، از جنگ و آسیب های احتمالی در امان باشند.

وی اضافه کرد: مردم کشوری که اشغال شده به مثابه مردم آن کشور اشغالگر هستند و اگر ما اسرائیل را به فرض کشور بدانیم باید به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه شود و این اتفاق خواهد افتاد، اسناد جنایات موجود است و با اینکه خود این رژیم در اطلاعیه هایی از مردم خواست به جنوب غزه بروند اما آنجا و منطقه خان یونس را بمباران کرد که این اقدام عین جنایت جنگی است.

اسرائیل در قطعنامه های شورای امنیت نیز به عنوان اشغالگر معرفی شده است

این استادیار دانشگاه با بیان اینکه اسرائیل در قطعنامه های شورای امنیت (قطعنامه های دوگانه) اشغالگر معرفی شده، گفت: در ۲ قطعنامه حتی خود آمریکایی ها نیز رای داده اند و از حق وتو استفاده نکردند.

حاجی نوری افزود: اینکه چرا نمی توانیم از این زیرساخت ها به خوبی استفاده کنیم جای تعجب دارد و باید بررسی شود حتی در پرونده هایی که علیه کشورمان اتهام زده می شود این موضوع وجود دارد.

وی بیان کرد: اسرائیل بعد از جنگ ۱۹۶۷، سه برابر شد و قسمت هایی از لبنان، اردن، سوریه و مصر را تصرف کرد، بعد از صدور قطعنامه، بنا شد تا اسرائیلی ها صلح نامه را با کشورهای عربی امضا کنند و از نقاط اشغالی شامل بلندی های جولان، بیت المقدس شرقی، جنوب لبنان، مزارع شبعا و صحرای سینا و غزه خارج شوند، در سال ۱۹۸۲ از صحرای سینا خارج شدند و اعلام کردند که در سال ۲۰۰۵ از غزه خارج می شوند.

حاجی نوری گفت: به رغم اینکه اسرائیل از این سرزمین ها خارج شد اما همچنان بر آنها سلطه دارد و این مناطق تحت اشغال این رژیم است.

وی بیان کرد: موضوع سلطه مهم است و در حقوق بین الملل تعریف خود را داشته و منابع زیادی در این ارتباط وجود دارد، در حال حاضر تمام زیر ساخت ها در دست اسراییل است و هر وقت بخواهد با استفاده از این ابزار، اعمال فشار می کند.

حاجی نوری گفت: آب و برق در دست این رژیم است و دور تا دور غزه دیوار کشیده شده و این منطقه به اذعان خود فلسطینی ها، زندانی بزرگ است و مردم غزه استقلال به معنی واقعی ندارند.

وی ادامه داد: از این رو و در موضوع غزه، باید بررسی شود که آیا کشوری به کشوری دیگر حمله کرده یا اینکه اگر اسرائیل را در حقوق بین الملل کشور فرض کنیم این رژیم با مردم سرزمین های تحت اشغال وارد جنگ شده است که در هر ۲ حالت، باید قوانین بین الملل رعایت شود.

حاجی نوری گفت: اسرائیل حقوق اشغالگری را هم نقض می کند، اتحادیه اروپا به رغم اینکه چندین بار این رژیم را محکوم کرده اند اما در عمل کاری انجام نداده اند و این دوگانگی در رفتار غربی ها، همواره وجود داشته است.

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل بار عملی دارد

وی به جلسه پنجشنبه گذشته مجمع عمومی سازمان ملل با درخواست اردن به عنوان نماینده کشورهای عربی و اریتره به عنوان نماینده کشورهای مسلمان اشاره کرد و گفت: تصمیمات و قطعنامه های این مجمع بار عملی دارد و این مجمع می تواند حتی توصیه های نظامی و به کار گیری نیروهای نظامی را نیز تصویب کند.

حاجی نوری ادامه داد: اگر کشوری با استناد به تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل که در سال ۱۹۵۰ و در جنگ کره و در پی اعمال حق وتوی شوروی اتخاذ شد بخواهد تصمیمی بگیرد و اقدامی بکند قانونی است؛ در چارچوب تصمیم مجمع عمومی می شود کارهایی کرد و نه به عنوان کشور متخاصم، بلکه کشوری از طرف سازمان ملل، وارد غزه شد.

وی به مفاد تصمیم مجمع عمومی شامل کمک های بشردوستانه و آتش بس اشاره کرد و گفت: این تصمیم اجازه لازم برای ورود کشورها به غزه را می دهد اما متاسفانه به دلیل اینکه متخصص در زمینه حقوق بین الملل در کشور ما و کشورهای منطقه و عربی کم است وسط میدان نمی آییم.

حاجی نوری گفت: در چارچوب تصمیم مجمع عمومی، ایران یا هر کشور دیگری می تواند وارد غزه شود و این به معنای مشارکت در جنگ یا بی طرفی در جنگ نیست.

وی ادامه داد: طبق قوانین بین الملل، اگر شورای امنیت تصمیم به مداخله نظامی بگیرد کشورهایی که وارد جنگ می شوند متخاصم نیستند چون به دستور سازمان ملل وارد شده اند و این همان راه چاه قانونی است و کشورهای اسلامی و عربی باید طبق این قانون اقدام کنند.

دردناک تر از داستان غزه، کم کاری کشورهای اسلامی است

استادیار حقوق دانشگاه تبریز با بیان اینکه دردناک تر از داستان غزه، کم کاری کشورهای اسلامی در قبال این موضوع است و صرف محکوم کردن، نمی تواند چاره کار باشد.

حاجی نوری ادامه داد: در حوزه حقوق بین الملل در کشور متخصص کم داریم یکی دو نفر قدرت اجتهاد دارند و بقیه ضعیف هستند که البته این موضوع در بسیاری از کشورهای اسلامی نیز مشهود است بیشتر انگلیسی ها و امریکایی ها در این زمینه افراد موثری دارند و علت ان هم، داشتن پژوهشکده های مفصل است به طور مثال در موضوع جنگ، چندین پژوهشکده دارند و در ۱۸۰ سال گذشته در بیشتر دعواهایی که با کشورهای مختلف داشته اند برتری با آمریکایی ها بوده است.

وی به برگزاری نشستی در دانشگاه تبریز در مورد حقوق بین الملل و قوانین جنگ اشاره کرد و گفت: از مباحثی که مطرح است اینکه کدام نهادها می توانند عاملان این جنگ و نسل کشی و جنایات جنگی را محاکمه کنند آیا فقط دیوان کیفری لاهه صاحب این حق است یا کشورها نیز می توانند با تشکیل جلسه، این جنایات را محکوم کنند.

حاجی نوری گفت: بر اساس قواعد حقوق بین الملل که بررسی شده این امکان است که کشورها هم می توانند تشکیل جلسه دهند.

در ادامه جنایت صهیونیست‌ها در غزه، شمار شهدای خبرنگار در بمباران‌های رژیم صهیونیستی به ۲۳ نفر افزایش یافت.