یادداشتی از سید محمدجعفر رضوی

مساله صدور مجوز و توزیع سلاح توسط رژیم صهیونیستی که به دستور ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی این رژیم انجام شده، اساساً یک موضوع جدای از غزه است و حتی علاوه بر سازمان ملل، رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه آمریکا به این موضوع اشاره و از آن انتقاد کرده‌اند؛ به گونه‌ای که اقدامات افراط‌گرایانه شهرک‌نشین‌ها افزایش پیدا کرده و بر اساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان ملل متحده، روزانه سه اقدام و اتفاق رادیکال علیه ساکنان کرانه باختری و از سوی شهرک‌نشینان انجام می‌شود که نشان می‌دهد صهیونیست‌ها از قبل برنامه‌ای برای کرانه باختری داشته‌اند و حالا زیر سایه بحران غزه به دنبال عملیاتی کردن آن هستند.

بحث این است که در شرایط کنونی صرفاً موضوع توزیع اسلحه نیست، بلکه حالا مسأله اصلی پروژه الحاق کرانه باختری به شهرک‌های صهیونیستی است که باید آن را هدف اصلی و نهایی تل‌آویو بدانیم که از قدیم در مورد آن صحبت شده و تصمیماتی در این مورد گرفته‌اند. به عبارت دیگر این اقدامات افراط‌گرایانه و تسلیح شهرک‌نشینان توسط بن گویر و همفکران وی که حالا در کابینه تحت رهبری بنیامین نتانیاهو مشغول کار هستند، یک شروع قوی برای تهدید فلسطینی‌ها و حتی کوچاندن آنها با اعمال آزار و اذیت مسلحانه است.

تمام این روند در حالی پیش می‌رود که بسیاری معتقدند فضای کرانه باختری به سمت رادیکالیزه شدن پیش می‌رود و از این رو در کوتاه‌مدت صدای غرب هم در این خصوص به آسمان بلند خواهد شد. این در حالیست که احتمال دارد مقاومت فلسطین به زودی علیه این اقدامات دست به سلاح شود و اقدامات تلافی‌جویانه را در دستور کار خود قرار دهد تا به صهیونیست‌ها بفهماند که نمی‌توانند زیر سایه بحران غزه، اقدام به اعمال فشار علیه کرانه باختری کنند.