فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: سهل‌انگاری گردشگران در خاموش‌کردن آتش پس از حضور در جنگل و در ادامه وزش شدید باد در ۲۴ ساعت گذشته باعث آتش‌سوزی در ۱۶ هزار متر مربع از عرصه‌های جنگلی این استان شد.

به گزارش جارچی اخبار، سرهنگ عیسی گلبینی اظهار کرد: با وجود صدور هشدار به مردم برای پرهیز از حضور در عرصه‌های جنگلی و طبیعی و یا روشن نکردن آتش به دلیل وزش باد شدید، باز هم سهل‌انگاری‌ها باعث بروز آتش سوزی در نقاط مختلف استان شد.

وی افزود: ۱۲ مورد حریق در این مدت در کلاله، رامیان، مینودشت، علی‌آبادکتول، گرگان و گالیکش رخ داد که بیشترین سطح آن به میزان یک هکتار مربوط به رامیان است.

به گفته وی نیروهای منابع طبیعی با گشت‌زنی‌ مداوم و رصد عرصه‌های استان بلافاصله در جنگل‌های درگیر حریق حضور یافته و موفق به خاموش کردن همگی این حریق‌ها از نوع کف سوز شدند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بیان کرد: علاوه بر آتش سوزی، وزش باد شدید باعث شکستن و سقوط درختان خشک زیادی به همراه شاخه‌های آن در سطح جنگل‌ها و معابر شد.

وی ادامه داد: نیروهای منابع طبیعی در کنار سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان تا صبح امروز مشغول جابجایی درختان و شاخه‌های خشک و پاکسازی معابر اصلی و فرعی برای آسان‌سازی تردد بودند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان هم گفت: وزش شدید باد در ۲۴ ساعت گذشته باعث شکستن بیش از ۶۰ اصله درخت در مسیرهای ارتباطی استان شد که در نتیجه آن ۱۲ نفر مصدوم شدند.

نعمت الله حاجی‌زاده اظهارکرد: طبق جمع بندی نشست مدیریت بحران استان با هدف پیشگیری از بروز خسارات، ۲۰ اصله درخت با احتمال شکستگی قبل از شروع وزش باد قطع شده بود.

وی افزود: طبق پیش بینی هواشناسی از روز گذشته سامانه کم فشار جوی همراه با وزش باد به نسبت شدید در استان گلستان شروع شد و بیشترین سرعت وزش باد با ۹۰ کیلومتر بر ساعت مربوط به مراوه‌تپه، ۸۶ کیلومتر بر ساعت علی‌آبادکتول، ۷۹ کیلومتر کلاله، ۷۲ کیلومتر مینودشت، ۶۱ کیلومتر گنبدکاووس، ۵۴ کیلومتر گرگان و ۵۰ کیلومتر بندرگز بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان ادامه داد: وزش باد در این مدت منجر به خسارت به ابنیه، منازل مسکونی، تیرهای برق و انبارهای کشاورزی بعضی نقاط شد و سقوط تعداد زیادی درخت بر روی سیم‌های برق، قطعی چند ساعته برق را در شهرستان‌های مختلف در پی داشت که تا صبح امروز همگی وصل شد.

وی گفت: با تلاش نیروهای راهداری و دستگاه‌های خدمات‌رسان ترافیک مسیر کردکوی – گرگان به دلیل سقوط درخت بر روی خودروها مدیریت شد و هم اینک تردد در تمام مسیرهای ارتباطی استان گلستان به غیر از جاده پارک ملی گلستان که به دلیل خسارت سیل در خراسان شمالی همچنان بسته است، مشکلی ندارد اما از مردم تقاضا داریم با سرعت ایمن حرکت کنند.

گلستان بیشترین جنگل‌های دست کاشت سوزنی برگ کشور را دارد و در ماه‌های گرم سال این جنگل‌ها مانند انبار باروت بوده و با کوچکترین جرقه‌ای شعله‌ور می‌شود و عمده آتش سوزی‌های فصل تابستان در استان هم ناشی از آتش زدن عمدی و یا سهوی اراضی کشاورزی و سرایت آن به جنگل است و در داخل جنگل‌ها آتش سوزی کمتر و به ندرت رخ می‌دهد.

اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار هکتار است که ۴۵۲ هزار هکتار آن جنگل و ۸۶۲ هزار هکتار آن مرتع است.