عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: مخالفان توزیع عادلانه بنزین پاسخ بدهند که بنزین وارداتی تنی ۷۰۰ دلار از جیب چه کسی وارد می‌شود و چه کسانی استفاده می‌کنند؟ این مبلغ از جیب کل مردم پرداخت می‌شود اما فقط کسی که خودرو دارد استفاده می‌کند.

به گزارش جارچی اخبار، مالک شریعتی عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، در رابطه با مصوبه بنزینی اخیر این کمیسیون مبنی بر توزیع عادلانه و انتقاداتی که نسبت به آن مطرح می‌شود از جمله اینکه گفته‌ می‌شود منجر به گرانی بنزین خواهد شد، گفت: موضوعی که ما دنبال می‌کنیم اساساً ارتباطی به قیمت بنزین ندارد، بعضی از دوستان در رابطه با قیمت نکاتی دارند که در جای خودش باید بحث و صحبت کنیم که حرف هایی هم در آنجا وجود دارد، اما این موضوع اساساً ارتباطی به قیمت ندارد، موضوع این است که همین وضعیت فعلی با همین قیمت های فعلی عادلانه نیست.

وی ادامه داد: به هر حال ما یک یارانه‌ای را با هر محاسبه‌ای داریم پرداخت می‌کنیم که این یارانه در حوزه انرژی در حال توزیع در کشور است اما سوال این است که آیا درست و عادلانه توزیع می‌شود؟ خیر. علت آن هم روشن است، فقط کسانی از یارانه بنزین استفاده می‌کنند که خودرو دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه با تاکید بر اهمیت توزیع عادلانه بنزین، ابراز داشت: طبیعتا باید به دنبال این باشیم که یارانه بنزین بین آحاد مردم توزیع شود، حالا یک عده خودرو دارند بنزین را استفاده می‌کنند، یک عده خودرو ندارند سهمیه را به دیگران واگذار می‌کنند و این ارتباطی به قیمت‌گذاری دولت روی بنزین ندارد، قیمت دولت همین ۱۵۰۰ تومان باقی بماند، ما موافق هستیم که قیمت بنزین افزایش پیدا نکند.

شریعتی در پاسخ به سوالی درخصوص نظر دولت نسبت به طرح توزیع عادلانه با توجه به مخالفت‌ دولت‌های قبل نسبت به چنین طرحی، گفت: این بار دولت خودش لایحه آورده و می‌گوید من حامل‌های انرژی را مساوی بین همه ایرانیان توزیع کنم البته سازوکار این توزیع برعهده دولت است. این مساله فعلا در کمیسیون تلفیق تصویب شده و امیدواریم در صحن مجلس هم تصویب شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: بازتوزیع و عادلانه شدن توزیع یارانه حامل‌های انرژی هم یک ضرورت عقلی است، هم یک ضرورت اقتصادی و هم یک ضرورت عدالت‌محور که رهبری به آن تاکید کردند. سال ۸۸ ایشان گفتند که جزو آرزوهای ما این است که این اتفاق بیفتد که ما به فقیر بیشتر از غنی باید یارانه بدهیم، در حالیکه این برعکس است و الان به اغنیا بیشتر یارانه می‌دهیم و این باید اصلاح شود. ایشان همچنین فرمودند که “من به دولت‌ها تا الان چندبار کتباً و شفاهی تذکر دادم که این کار را بکنید.” حالا هدفمند کردن یارانه‌ها آن زمان شروع شد و ناقص ماند و درست اجرا نشد.

شریعتی با تاکید بر تفکیک دو مبحث توزیع عادلانه و قیمت‌گذاری، خاطرنشان کرد: بحث درخصوص بنزین دو مرحله است، یک بحث قیمتی است که اصلا من راجع به آن فعلا حرفی ندارم علتش این است که تا زمانی که نظام را عادلانه نکنیم، اصلا نمی‌توانیم راجع به قیمت صحبت کنیم به این دلیل که مردم منتفع نیستند و متضرر می‌شوند.

وی تاکید کرد: این نکته خیلی مهمی است در وضعیت فعلی هرگونه تغییر در قیمت‌ها مردم را متضرر خواهد کرد به خصوص کسانی که سهم کمتری از خودرو و استفاده از یارانه بنزین دارند، بنابراین این کار باید انجام شود و در موضوع قیمت هم بعدا می‌شود صحبت کرد.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در پاسخ به منتقدان توزیع بنزین براساس کدملی، گفت: دوستانی که مخالف هستند باید به این سوال فکر کنند و حداقل پیش خودشان به آن پاسخ بدهند که وقتی ما بنزین وارد می‌کنیم این بنزین وارداتی تنی ۷۰۰ دلار از جیب چه کسی وارد می‌شود و چه کسانی استفاده می‌کنند؟ بالاخره این قیمت را ما از پول کشور پرداخت می‌کنیم چه تهاتر باشد یا پول نقد در مجموع از جیب ملت دارد پرداخت می‌شود این بنزین از جیب چه کسی پرداخت می‌شود؟ از جیب کل مردم؛ اما چه کسی مصرف می‌کند؟ کسی که خودروی بیشتری دارد. این روشن است که ناعادلانه است.