نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که در انتشار عمومی برخی جزئیات مربوط به قراردادهای شهرداری باید ملاحظات لازم را در نظر گرفت، گفت: به نظر می‌رسد که اجرای طرح «من شهردارم» و تعیین اولویت‌بندی پروژه‌های شهری با نظر شهروندان، قله شفافیت مدیریت شهری محسوب می‌شود که شهرداری تهران در مسیر رسیدن به آن حرکت می‌کند.

به گزارش جارچی اخبار، پرویز سروری در پاسخ به این سوال که با توجه به لزوم رعایت قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات توسط تمام شهرداری‌های کشور و همچنین با توجه به مصوبات پارلمان شهری پایتخت درباره لزوم انتشار عمومی موارد مشخصی در سامانه شفافیت شهرداری تهران، میزان رعایت اصل شفافیت در دوره کنونی مدیریت شهری پایتخت چگونه ارزیابی می‌شود، توضیح داد: با توجه به مصوبات شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری پایتخت از گذشته جزو نهادهای پیشتاز در موضوع شفاف‌سازی بوده است، اگرچه نمی‌توان انکار کرد هنوز هم تکالیفی برای درج برخی اطلاعات در سامانه شفافیت وجود دارد که شهرداری به آنها عمل نکرده است.

وی افزود: با توجه به تنوع و تکثر خدمات شهرداری تهران، طبیعتا زمان زیادی برای انتشار عمومی اطلاعات مربوط به فعالیت‌های گوناگون مدیریت شهری نیاز است. اگرچه در دوره فعلی شهرداری، سعی شده است که تمام موارد به صورت شفاف با شهروندان در میان گذاشته شود، چراکه معتقدیم مردم محرم نظام هستند و اگر با شفافیت کامل در جریان ضعف‌ها و قوت‌ها قرار گیرند، قطعا می‌توانند در بهبود خدمات شهرداری تهران نقش مکمل را ایفا کنند.

سروری با تاکید بر این که دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات مدیریت شهری تهران می‌تواند عاملی برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت باشد، عنوان کرد: شورای ششم تلاش کرده است که دائما وضعیت عمل به تکالیف تعیین‌شده برای درج اطلاعات در سامانه شفافیت شهرداری تهران را رصد کند و از مدیریت شهری بخواهد که هرچه بیشتر به این تکالیف خود عمل کند؛ اگرچه خود مسئولان شهرداری نیز در تلاش هستند که رعایت اصل شفافیت و انتشار عمومی اطلاعات را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهند.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: هر مقدار که شهروندان بیشتر در جریان مسائل، مشکلات و برنامه‌های شهرداری تهران قرار بگیرند، می‌توانند با نقدها، نظرات و پیشنهادات خود، در بهبود وضعیت اجرای برنامه‌های شهرداری و رفع معایب و نواقص موجود موثرتر باشند، به همین دلیل است که مدیریت شهری ششم نه‌تنها برای شفاف‌سازی بیشتر تلاش کرده، بلکه سعی داشته است که شهروندان را در تصمیم‌گیری‌های خود دخالت دهد.

وی در توضیح بیشتر گفت: شهرداری تهران در همین راستا از سال گذشته اجرای طرح «من شهردارم» را در پیش گرفته است تا اولویت‌بندی بخشی از برنامه‌ها و پروژه‌های در دست اقدام توسط شهرداری، با پیشنهاد خود مردم تعیین شود. به نظر می‌رسد که اجرای این طرح و تعیین اولویت‌بندی پروژه‌های شهری با نظر شهروندان، قله شفافیت مدیریت شهری محسوب می‌شود که شهرداری تهران در مسیر رسیدن به آن حرکت می‌کند.

سروری همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به این که بخش زیادی از بودجه شهرداری تهران از طریق عوارض پرداختی شهروندان تامین می‌شود، قطعا مدیریت شهری باید در تمام مسائل مالی خود با مردم شفاف باشد. البته در انتشار عمومی برخی جزئیات مربوط به قراردادهای شهرداری باید ملاحظات لازم را در نظر گرفت، زیرا ممکن است افرادی که طرف قرارداد شهرداری هستند، تمایل نداشته باشند که همه اطلاعات قراردادشان به صورت عمومی اعلام شود.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: کلیات قراردادهای شهرداری تهران باید به اطلاع عموم مردم برسد، همان‌طور که همین حالا بسیاری از قراردادهای شهرداری در سامانه شفافیت درج شده است و روند تکمیل این بخش از سامانه ادامه دارد، اما انتشار عمومی جزئیات قراردادها باید با رعایت نکاتی همراه باشد که ظرفیت‌های درآمدزایی مدیریت شهری را کاهش ندهد.

وی در پایان اظهار داشت: شورای ششم و شهرداری برآمده از آن، در تمام زمینه‌ها معتقد به شفافیت هستند و قطعا نواقص موجود در انتشار عمومی اطلاعات و درج موارد مختلف در سامانه شفافیت نیز رفته رفته برطرف خواهد شد.