نماینده مردم شیروان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: پروانه اکتشاف و بهره برداری از پنج هزار معدن در دولت سیزدهم شفاف سازی و ساماندهی شد.

به گزارش جارچی اخبار، علی جدی روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در بجنورد اظهار کرد: اصلاح قانون معادن از طرح های خوبی بود که در مجلس مصوب شد و دولت اقدامات قابل توجهی در حوزه رصد و پالایش فعالیت معادن انجام داد.

وی افزود: پیش از دولت سیزدهم پروانه های بهره برداری با مبالغ بسیار سنگینی به فروش می رفت اما در این طرح مصوب شد که اگر پروانه بهره برداری تا یکسال به بهره برداری نرسد، باطل شود.

جدی با اشاره به نبود اطلاعات منسجم در حوزه معادن، گفت: با الزامات پیش بینی شده در برنامه هفتم توسعه، باید تمامی اطلاعات در اختیار سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی قرار گیرد تا تمامی سرمایه گذاران نیز به این داده ها دسترسی داشته باشند و رانت اطلاعاتی حذف شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: همچنین در این برنامه در نظر گرفته شده تا پهنه های معدنی برای واگذاری به سرمایه گذاران باید به مزایده گذاشته شود.

با اشاره به ساماندهی نظام حقوق دولتی معادن، خاطرنشان کرد: پیش از این حقوق دولتی وصول شده معادن به کمتر از پنج همت می رسید اما اکنون به ۴۰ همت رسیده است.

۲ هزار میلیارد ریال برای اجرای آب سرانی ابلاغ می شود

نماینده شیروان با اشاره به صدور مجوز ماده ۲۳ طرح انتقال آب های زیرزمینی منطقه سرانی شیروان، گفت: تامین پنجاه هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح آبرسانی بزرگ در سفر استانی رییس جمهور مصوب شده بود که ۶۰ درصد از این اعتبار از محل منابع بودجه عمومی دولت و ۴۰ درصد نیز از محل مشارکت است.

جدی افزود: ۲ هزار میلیارد ریال از این میزان اعتبار برای شروع کار و حفاری های این طرح ابلاغ خواهد شد.

وی تصریح کرد: انتقال آب منطقه سرانی شیروان به مناطق مرکزی استان از طرح های مهمی آبی کشور است که حتی رییس جمهور نیز موافقت خود را با تامین منابع مالی بخشی از این طرح از محل صندوق توسعه ملی اعلام کرده است.

نماینده شیروان یادآور شد: بر اساس این طرح؛ سالانه بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب آب با کیفیت استخراج و با تامین و انتقال آب پایدار بخش زیادی از نیاز شهروندان به آب آشامیدنی تامین می شود.

جدی افزود: با بهره برداری از این طرح، ظرفیت آب شرب آزاد شده از سدهای استان به نفع سایر مصارف به ویژه کشاورزی آزاد می شود.

اکنون آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان در سه شهر خراسان شمالی از آب سدها یعنی آب سطحی تامین می شود اما کاهش بارندگی و کاهش آبدهی رودها سبب شده تا میزان ذخیره در این دریاچه ها هم مناسب نباشد.

مسوولان می گویند تنها چاره برون رفت از این مشکل، تامین منابع جایگزین و پایدار برای آب آشامیدن است و آن، بهره برداری از منابع زیر زمینی است و خوشبختانه دولت وجود این مشکل را به خوبی درک کرده است و در سفر رییس جمهور به استان خراسان شمالی، انتقال آب منطقه سرانی به شهرستان های مختلف استان مصوب شد.

بر این اساس؛ مطالعه اولیه طرح انتقال آب منطقه سرانی شمال شهرستان شیروان به مناطق کم آب انجام شد و در دستور کار قرار گرفت.

اجرای این پروژه دشت ممنوعه شیروان و بسیاری از روستاهای فاروج، گرمه و جاجرم و اسفراین که سال ها به خاطر خشکسالی های پی در پی و کاهش بارندگی ها با بحران آب دست و پنجه نرم می کنند، سیراب می شوند.

روستای سرانی در فاصله‌ی ۷۹ کیلومتری شمال شیروان قرار دارد که دره‌ای پرآب و درخت را شامل می شود و منطقه گلیل و سرانی شیروان با مساحت ۱۸ هزار هکتار در سال ۱۳۵۰ حفاظت شده اعلام شد.