خودکفایی در تولید کاغذ که از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم یکی از سیاست‌های راهبردی این دولت محسوب می‌شد و بارها مورد تاکید رئیس‌جمهور قرار گرفته بود، با برنامه‌ریزی‌های مدون و اقدامات حمایتی از واحدهای تولیدکننده اکنون در مسیر تحقق قرار گرفته است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، تأمین کاغذ مورد نیاز حوزه نشر کشور، با استفاده از ظرفیت‌های داخلی یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم از زمان عهده‌دار شدن مسئولیت بود. وعده‌ای که طی ۲ سال با برنامه‌ریزی‌های گسترده به ویژه برای افزایش تولید کاغذ در شرکت چوب و کاغذ مازندران، پله‌پله به محقق شدن نزدیک شد و حالا با افزایش ۱۶ برابری تولید طی ۲ سال در دولت سیزدهم، به نقطه مد نظر رسید.

آیت‌الله رئیسی در همان ماه‌های نخست پذیرش مسئولیت قوه مجریه، به طور جدی بر ضرورت توجه به افزایش توان تولید کاغذ در کشور تاکید کرد و با توجه به بازدیدی که در زمان ریاستش بر قوه قضاییه از کارخانه چوب و کاغذ مازندران داشت و آشنایی با ظرفیت‌های این واحد بزرگ صنعتی، حمایت از این مجموعه مهم تولید کاغذ را مورد تاکید قرار داد.

رئیس‌جمهور ۲۳ مهر ۱۴۰۰ در سفر به استان فارس و بازدید از کارخانه در حال ساخت کاغذ زاگرس نیز به بازدیدش از کارخانه چوب و کاغذ ماندران و توان تولید این واحد صنعتی شمال کشور اشاره کرد و گفت: «با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد حتما می‌توانیم در تولید کاغذ خودکفا شویم و نیازی به واردات کاغذ نداشته باشیم.»

در واقع از همان ابتدا بخش مهمی از نگاه و تکیه دولت برای تحقق وعده خودکفایی کاغذ به کارخانه بزرگ چوب و کاغذ مازندران معطوف بود. تا جایی که طی ۲ سال اخیر بازدیدهای متعددی با حضور مسئولان ملی از این کارخانه انجام شد. از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که آذر ۱۴۰۰ برای بررسی توان و امکان افزایش تولید کاغذ داخلی از این واحد بزرگ صنعتی بازدید کرد. حالا تلاش‌ها به ثمر رسیده و همین کارخانه امروز –جمعه- میزبان جشن خودکفایی تولید کاغذ در کشور است.

کارخانه چوب و کاغذ ساری

کارخانه‌ای که با بیش از ۲ هزار نیروی کار و زیرساخت‌های ارزشمند تولید تا پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم در آستانه ورشکستی و تعدیل نیروی انسانی قرار داشت، با حمایت‌های همه‌جانبه دولت سیزدهم نه تنها به مدار تولید برگشت، بلکه اکنون تامین‌کننده اصلی کاغذ کتاب‌های درسی دانش‌آموزان سراسر کشور است.

تحقق وعده ۲ ساله

جشن خودکفایی کاغذ که امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کارخانه چوب و کاغذ مازندران برگزار شد، رویداد مهمی برای صنعت کاغذ کشور به حساب می‌آید. در شرایطی که کشور به طور جدی درگیر تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی خارجی است، سیاست‌های حمایتی دولت با هدف کاهش وابستگی صنعت چاپ و نشر به واردات و کم شدن مشکل ناشران و بخش‌های فرهنگی وابسته به کاغذ طراحی و اجرا شد و طی ۲ سال میزان تولید کاغذ در کشور را از پنج هزار تن به ۸۰ هزار تن رساند.

پس از تاکید رئیس‌جمهور بر لزوم بررسی ظرفیت‌های تولید کاغذ در کشور به منظور خودکفایی در این حوزه، کارخانه چوب و کاغذ مازندران به عنوان یکی از گزینه‌های جدی تولید مورد توجه قرار گرفت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ۲۵ آذر ۱۴۰۰ با هدف بررسی توان تولید شرکت چوب و کاغذ مازندران و امکان‌سنجی برنامه‌ریزی خودکفایی کشور در تولید کاغذ بازدیدی از این کارخانه داشت.

محمدمهدی اسماعیلی در آن بازدید با بیان این‌که خودکفایی در تولید کاغذ از اهداف اصلی دولت است، گفته بود: «یکی از برنامه‌های اصلی دولت در حوزه چاپ و نشر رسیدن به خودکفایی در تولید کاغذ با استفاده از توان تولید موجود در کشور است که در این زمینه شرکت چوب و کاغد مازندران یکی از طرفیت‌های اصلی محسوب می‌شود. تلاش بر این است که با هماهنگی سه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و صمت تا یک سال و نیم آینده از شرکت‌های داخلی به ویژه مازندران حدود ۸۰ درصد کاغذ مصرفی داخلی را تامین کنیم. باید بتوانیم جدول دقیقی تدوین کنیم که ببینیم چه میزان از داخل می‌توانیم تامین کنیم. با قرارداد و تضمین‌هایی که باید رقم بخورد امیدواریم گام‌هایی برداریم که مشکل نقدینگی این واحد هم حل شود. نگاه رئیس‌جمهوری نیز رسیدن به خودکفایی در تولید کاغذ است.»

حدود یک ماه پس از آن بازدید خط تولید کاغذ چاپ و تحریر شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران که به دلیل کمبود مواد اولیه -چوب- به مدت حدود یک سال تعطیل شده بود، دوباره فعال شد. از یکم مرداد ۱۴۰۱ نیز با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تولید کاغذ چاپ و تحریر ویژه کتب درسی دانش‌آموزان کشور در شرکت صنایع چوپ و کاغذ مازندران آغاز شد.

احمدوند در مراسم آغاز تولید کاغذ ویژه کتاب‌های درسی دانش‌آموزان گفته بود که چوپ و کاغذ مازندران توانایی تامین کاغذ کشور در حوزه نشر را هم دارد و تاکید کرد که ظرفیت تولید و تامین ۱۰۰ درصدی کاغذ تا پیش از پایان دولت سیزدهم برای نشر داخلی به سرعت در حال برنامه‌ریزی و اقدام است.

حالا در آستانه ۲ سالگی بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کارخانه چوب و کاغذ مازندران که آن زمان هنوز شرایط مطلوبی از نظر تولید نداشت، این واحد صنعتی برای برگزاری جشن خودکفایی کاغذ آماده شده است.

چشم‌انداز خودکفایی صددرصدی

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در زمان بررسی وضعیت فرهنگی کشور برای تدوین برنامه جامع دولت در سال ۱۴۰۰، تامین کاغذ مورد نیاز نشریات و حوزه کتاب به ویژه کتاب‌های درسی دانش‌آموزان یکی از دغدغه‌های جدی محسوب می‌شد.

محمدمهدی اسماعیلی اظهار کرد: آن سال ارزیابی‌مان این بود که حداقل به ۸۰ هزار تن تولید کاغذ داریم تا نیازهای کشور را تامین کنیم. در حالی که تولید کاغذ در آن زمان حدود ۵ هزارتن بود. تحقق این هدف کار بسیار جامعی را می‌طلبید. لذا با همکاران در بخش‌های مختلف وارد گفت‌وگو شدیم و کارگروه کاغذ در معاونت اول ریاست جمهوری با ریاست دکتر مخبر و عضویت بنده و وزیر محترم صمت و معاونان ذیربط تشکیل شد و مدیرعامل‌های بانک‌ها نیز به این حوزه اضافه شدند.

وی افزود: به تدریج جلو آمدیم و سال ۱۴۰۱ به تولید ۴۰ هزار تن و امسال به ۸۰ هزار تن رسیدیم. اکنون کل تولید کاغذ مورد نیاز آموزش و پرورش برای ۱۵۵ میلیون کتاب درسی به صورت ۱۰۰ درصد داخلی انجام می‌شود که ۴۵ هزارتن برای چاپ کتب درسی و ۵ هزارتن برای جلد کتاب است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت تولید تا پایان سال جاری نیز خبر داد و گفت: توان تولید کاغذ تا پایان امسال به حدود ۱۳۰ هزار تن می‌رسد و تلاش می‌کنیم تا در پایان سال چهارم تمام نیاز کشور به کاغذ را تامین کنیم و بخشی ا تولید را هم صادر کنیم.

با برنامه‌ریزی انجام شده طی ۲ سال اخیر از یک سو بخش مهمی از نیاز کشور به کاغذ تأمین شد و از سوی دیگر یکی از سه واحد صنعتی بزرگ استان که سال‌ها در چنبره چالش‌های اقتصادی گرفتار شده بود و مسائل مختلف وضعیت اشتغال کارکنان آن را تهدید می‌کرد، به ثبات تولید، افزایش درآمد و امنیت شغلی رسیده است.

شرکت چوب و کاغذ مازندران از سال ۱۳۷۶ در شهرستان ساری آغاز به کار کرد و مهم‌ترین تولیدکننده کاغذ در کشور محسوب می‌شود. این شرکت با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ نیروی کار در حال حاضر سهامی خاص است که ۶۰ درصد سهام آن در اختیار شرکت آینده پویا، ۲۰درصد صندوق بازنشستگی کشوری و ۲۰ درصد دیگر هم در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی است.