رییس کمیته حمل و نقل هوایی مجلس گفت: می‌گویند که قم پایگاه فقاهت است و با دنیا ارتباط دارد. از گذشته بحث فرودگاهی در این استان را شروع کردند و اقداماتی هم در منطقه سلفچگان انجام شد و البته الان هم ساخت فرودگاه قم در دستور کار دولت و شرکت فرودگاه‌های کشور نیست.

به گزارش جارچی اخبار، رحمت‌الله فیروزی در گفت‌وگو با ایلنا درباره ساخت فرودگاه قم در کشور با توجه به وجود بیش از ۵۰ فرودگاه زیان‌ده و با محدودیت منابع و بودجه عمرانی کشور و همچنین همجواری قم با تهران و فرودگاه امام خمینی، فرودگاه سمنان و اصفهان اظهار داشت: پروژه‌های عمرانی و به ویژه فرودگاه سازی به سیست‌های بخشی و منطقه‌ای گره خورده‌است و افراد و مقامات محلی بنا به دلایلی که درست می‌کنند، به دنبال فعالسازی این پروژه‌ها در مناطق خود هستند.

وی درباره توجیه ساخت فرودگاه قم، گفت: می‌گویند که قم پایگاه فقاهت است و با دنیا ارتباط دارد. از گذشته بحث فرودگاهی در این استان را شروع کردند و اقداماتی هم در منطقه سلفچگان انجام شد و البته الان هم ساخت فرودگاه قم در دستور کار دولت و شرکت فرودگاه‌های کشور نیست.

رییس کمیته حمل و نقل هوایی مجلس ادامه داد: فشار‌های زیادی برای ساخت پروژه‌های این چنینی وجود دارد اما معتقدم اگر امروز امکاناتی که در اختیار داریم را به روز رسانی و تجهیز کنیم، اقدام بسیار کاراتری است. با توجه به هزینه‌بر بودن ساخت و  هزینه نگهداری آن که بسیار بیشتر از ساخت است، در این شرایط مالی دولت و کشور ساخت فرودگاه جدید مناسب نیست و توجیه ندارد. نباید راه برای لابی مقامات محلی درباره ساخت چنین پروژه‌هایی باز کنیم و با سیاست‌های کلان کشور همخوانی ندارد.

فیروزی تاکید کرد: به حد نسبی و کافی در کشور فرودگاه وجود دارد و موضوع مهم این است که بتوانیم ناوگان مورد نیاز این تعداد فرودگاه را تقویت کنیم و این تعداد فرودگاه در شرایطی که هواپیما نباشد، فایده‌ای ندارد.

وی با بیان اینکه فضای سیاسی و تعاملات و ارتباط  بین‌المللی بهتر و امکان خرید هواپیما ایجاد شده، اظهار داشت: اگر شرکت‌های هواپیمایی سرمایه کافی برای خرید داشته باشند، با سخت‌گیری‌های گذشته برای خرید مواجه نیستند. اما باید  برای خرید هواپیمای کم کرده و مدل‌های ‌۵ ساله تلاش کرد و خرید هواپیماهای ۲۵ ساله برای سرگرم کردن است و شایسته نیست و باید در تامین هواپیمای مناسب دست پّر باشیم تا مردم با ارامش و رفاه سفر هوایی داشته باشد.