اولین جلسه قرارگاه استان‌های زاگرس‌نشین با حضور محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور و استانداران استان‌های زاگرس‌نشین برگزار شد.

به گزارش جارچی اخبار،  محسن منصوری در این نشست گفت: فلسفه جلسه امروز، دستور کار رئیس‌جمهور پیرو اشتغال استان‌های زاگرس‌نشین است. در طول تشکیل دولت سیزدهم بسیاری از شاخص‌های اقتصادی بهبود پیدا کرد، یک میلیون شغل محقق شد، فضای کسب و کار بهبود پیدا کرد، نقدینگی کنترل شد و به طور کلی چهل تا پنجاه شاخص اقتصادی مهم از جمله اشتغال برطرف شد. در برخی شاخص‌ها نقص‌هایی وجود دارد که باید دست به دست دهیم تا مشکلات برطرف شود. امروز فضای کار برای بیش از بیست استان کشور فراهم شده است. ایجاد شغل و کار برای کسانی که به دنبال کار هستند و به دنبال پشت میز نشینی نیستند برطرف شده است.

وی افزود: نرخ بیکاری ما برای اولین بار در این دولت به عدد هفت درصد رسیده که باید خدا را شاکر باشیم. ما به طور خاص به جهت توجه به استان‌های زاگرس‌نشین، مسئولان شش استان زاگرس‌نشین را دعوت کردیم تا مشکلات اشتغال و فضای کسب و کار این استان‌ها را برطرف کنیم. ما در این شش استان هم کارنامه خوبی داریم و نرخ بیکاری از ۲۰ تا ۱۵ درصد به یازده درصد رسیده اما باید فعالیت بیشتر باشد. از این جهت این جلسه بسیار مهم است و شخص رئیس جمهور پیگیر این مسئله است. خروجی این جلسه باید  راهکارهای حل مسئله ایجاد شغل و حل مسئله بیکاری باشد نباید فکر کنیم که بعد از شش ماه تا یک سال بیکاری به صفر برسد. خیر زیرا کار بسیار سخت است و باید تلاش کنیم تا به نتیجه مثبت برسیم.

منصوری گفت: ما در ارتباط با این بخش باید یک انرژی مضاعفی در حوزه اشتغال استان‌های زاگرس نشین بگذاریم باید بر اساس دستور رئیس جمهور کمک کنیم تا وزارت کار، رفاه و‌ تعاون که متولی اشتغال است به نتایج مطلوب خود برسد. ما باید در این کار، عزم و تمرکز جدی داشته باشیم تا با همکاری مجموعه‌های مختلف، دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها با تصویب موضوعات به جدیت بپردازیم.  من قبول دارم که با مشکل پیگیری مواجه هستیم که جلسه می‌گذاریم اما جلسه‌ای به نتیجه نمی‌رسد یا پیگیری‌ها صورت نمی‌گیرد که مجبور شویم یک جلسات دیگر بگذاریم.

وی تصریح کرد: برای این که کارمان به یک خروجی برسد استانداران زاگرس‌نشین باید چندین برنامه دقیق صفحه در جهت حل مسئله شغل استان‌زاگرس‌نشین ارائه کنند. باید بدانیم که مسئله شغل با وام حل نمی‌شود ما بابد تنظیم‌گری‌های خلاصه و دقیق داشته باشیم تا به نتیجه دلخواه برسیم. وزارت‌خانه‌ها بابد برنامه‌های خودشان را در جهت شش استان زاگرس‌نشین برنامه بنویسند. یکی از اشکالات ما این است که پرونده حل نشده زیاد داریم لطفا کارگروه‌های مختلف تصمیم بگیرند که یک موضوع اگر حل شد نقطه تمام بگذاریم اگر نشد نقطه تمام بگذاریم تا میزی بر روی پرونده دولت نماند. پانزده کارگروه درباره شش استان می‌توانیم تشکیل دهیم تا بتوانیم امورات را به درستی پیش ببریم. باید برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت و‌بلندمدت را و فعالانه را تشریح کنیم تا به نتیج مشخص دست پیدا کنیم. تقاضا از بانک‌ها این است که تسهیل کنند در تامین پروژه‌ها به ویژه پروژه‌های تبصره ۱۸ و باید این مسئله فعال شوند. طرح‌های بالای هشتاد درصد باید به دولت اعلام شود تا سریعا درباره این موضوعات تصمیم‌گیری و تکمیل شود. این تصمیمات کلی نیاز ندارد فقط به تصمیمات موردی نیاز است تا مشکلات مردم حل شود.

وی تصریح کرد: نکته صندوق آفرینی امید باید در شش استان برنامه‌ریزی دقیق و‌ درست باشد. ما باید مزیت استان‌ها برنامه‌ریزی کنیم و کار صندوق آفرینی اجتماعی و امیدآفرینی است باید به طور ویژه به این پنج استان رسیدگی ویژه کنید. صندوق توسعه ملی تا ۳ درصد سود خود درباره ارائه تسهیلات به این شش استان کاهش دهد. ما در بعضی جاها داریم مردم را داریم اذیت می‌کنیم از چهارمحال بختیاری تا لواسنات که به طور ویژه به مسئله حریم‌ها برمی‌گردد. این موضوع مشکلات حریم شهری و بومی باید اصلاح شود الحمداله از این موضوعات زیاد داریم باید در پیشنهادات ارائه شده درباره دستورات دولتی و یا قوانین رسمی این موضوعات بررسی کنیم تا حل شود. همه باید برنامه را ارائه کنید و پبشرفت مسائل را بررسی کنیم.