وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه با حضور در منزل «علی اکبر اسماعیلی قوچانی» به عنوان خوشنویس بزرگترین قرآن هنری جهان، در مشهد دیدار و گفت وگو کرد.

خوشنویس بزرگترین قرآن جهان در این دیدار گفت: این اثر که دارای ۶۵۰ صفحه در ابعاد ۲.۵ و ۱.۷۵ متر است، از منحصر به فردترین قرآنهای جهان به شمار می رود.

علی اکبر اسماعیلی قوچانی افزود: این اثر قرآنی مانند قرآن های معمولی در هر صفحه ۱۵ سطر دارد که ۲ سطر اول، وسط و آخر هر صفحه معمولی آن به خط ثلث و باقی سطرها به خط نسخ خوشنویسی شده است.

وی ادامه داد: در صفحات کوچک این قرآن انواع خطوط خوشنویسی مورد استفاده قرار گرفته و تنوع این خطوط همراه با تذهیب مزین به طلای اطراف آن، زیبایی خاصی به قرآن بخشیده است.

اسماعیلی قوچانی اظهار کرد: در این قرآن مطابق با تعداد سوره های قرآن کریم اول هر سوره با یک فرم خاص از بسم الله الرحمن الرحیم آغاز شده و در مجموع ۱۱۴ نمونه از نگارش بسم الله الرحمن الرحیم در این اثر قرآنی مورد استفاده قرار گرفته و صفحات این اثر قرآنی چرم مانند و قابل شستشو بوده، مچاله نمی شود و همچنین رنگ ها در آن ثابت است.

وی گفت: کتابت این قرآن روز عید غدیرِ سال ۱۳۸۸ آغاز شد و در سال ۱۳۹۵ به پایان رسید.

استاد اسماعیلی قوچانی نخستین انجمن خوشنویسان ایران در بین همه شهرستانها را در سال ۱۳۴۵ در قوچان بنا نهاد.

مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران حافظان، فعالان و هنرمندان قرآنی بسیاری دارد که از شهرت ملی و بعضا جهانی برخوردار هستند.