نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم اهتمام خوبی دارد که برای درآمدهای پایدار برنامه‌ریزی کند و اتکا بیشتری به این مسئله داشته باشد.

به گزارش جارچی اخبار، مصطفی نخعی با اشاره به لایحه‌های پیشنهادی دولت به مجلس برای سال ۱۴۰۳ افزود: اتکا دولت‌ها به درآمدهای پایدار مسئله مهمی است البته نه اینکه که روی کاغذ عنوان کنند ولی محقق نشود؛ آسیبی که سال های گذشته داشیم اما سال قبل اقلام درآمدی در لایحه بودجه واقعی‌تر دیده شد.

وی اظهار کرد: این مسئله موجب می‌شود که هزینه‌ها متناسب با درآمد پیش بینی شود و از هزینه‌های اضافه پرهیز کنند لذا وقتی هزینه ای پیش بینی شود که بیشتر از درآمد باشد دولت مجبور است سراغ چاپ پول برود که باعث افزایش نقدینگی و تورم خواهد شد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه توجه دولت ها به درآمد پایدار، موجب کاهش ارزش پول ملی و تورم می شود که بسیار مهم و ارزشمند است یادآور شد: افزایش نقدینگی و تورم آثار زیانباری در اقتصاد کشور داشته و امنیت سرمایه‌گذاری را به خطر می اندازد.

وی با بیان اینکه محل درآمدهای دولت از نفت، مالیات، فروش اموال یا درآمدهای اختصاصی همچون گمرگی است گفت: بررسی لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد در بحث نفت واقع نگرانه‌تر به موضوع نگاه شده گرچه کاهش درآمدهای نفتی نسبت به سال‌های گذشته داشته ایم که متاثر از قیمت نفت و نرخ تسعیر ارز است و این موضوع جای قدردانی دارد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به درآمد دولت از محل مالیات هم اظهار کرد: دولت سیزدهم افزایش قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی مطرح کرده گرچه در یک سال نسبت به سال گذشته مقداری نگران کننده است و انتقاداتی داریم.

وی ادامه داد: اما دولت تصمیم دارد این موضوع را از محل جلوگیری فرارهای مالیاتی انجام دهد که اگر شفاف سازی مد نظر باشد امیدوار کننده است گرچه حتما نظارت خواهیم داشت که بخش تولید و اقشار کم درآمد جامعه متضرر افزایش مالیاتی نشود و توجه لازم در این خصوص صورت گیرد.

نخعی گفت: در خصوص فروش اموال هم نسبت به عدد غیر واقعی و نجومی که سال قبل پیش بینی شده بود امسال تعدیل شده و درصد قابل توجهی از درآمد دولت در بودجه ۱۴۰۳ با توجه به تعدیل های صورت گرفته قابل تحقق تر نسبت به سال قبل است.