استان بوشهر به عنوان قطب تولید گوجه فرنگی خارج از فصل کشور شناخته می‌شود و با تولید سالانه ۶۰۰ هزار تن محصول نقش مهمی در تنظیم بازار گوجه‌فرنگی به‌ویژه در فصل سرد سال دارد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از مهر، مزارع گوجه فرنگی استان بوشهر در اواخر پاییز و فصل زمستان به ثمر می‌نشینند و ورود انبوه محصول به بازار باعث می‌شود که قیمت این محصول به شدت افت کند و برای جبران این بازار نیاز است که زمینه صادرات محصول فراهم شود.

اتخاذ برخی تصمیمات از جمله بستن مرزها برای جلوگیری از صادرات و یا تعیین تعرفه ۶۰ درصدی برای صادرات گوجه فرنگی باعث می‌شود که در برخی از سال‌ها، کشاورزان حتی رغبتی به برداشت محصول هم نداشته باشند.

امسال نیز تعرفه ۶۰ درصدی صادرات گوجه‌فرنگی باعث شد تا محصول روی دست کشاورزان بماند و بازار داخلی اشباع شود که کاهش و حذف تعرفه به عنوان یکی از مهمترین مطالبات کشاورزان در روزهای گذشته مطرح شد.

به دنبال این مطالبه کشاورزان و پیگیری مسؤولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، تعرفه صادرات گوجه‌فرنگی به ۱۰ درصد کاهش یافته است و انتظار می‌رود که طی روزهای آینده بازارهای بهتری به روی محصول کشاورزان استان بوشهر گشوده شود.

کاهش تعرفه صادرات به ۱۰ درصد

در همین راستا نرگس باقری زمردی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای خطاب به مدیرکل دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران از کاهش عوارض صادراتی گوجه فرنگی از ۳۰ به ۱۰ درصد خبر داده است.

در این نامه که ۲۳ دی‌ماه ارسال شده، آمده است: معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به استناد اختیارات تصمیم ۱۲ آذرماه ۱۴۰۲ تنظیم بازار به آگاهی می‌رساند عوارض صادراتی گوجه فرنگی زراعی (تحت ردیف تعرفه ۰۷۰۲۰۰۱۰) از ۳۰ درصد به ۱۰ درصد ارزش پایه صادراتی تعدیل می‌شود.

حمایت ویژه از گوجه‌کاران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار داشت: کشاورزان با سختی‌ها و هزینه‌های بسیار زیادی اقدام به تولید محصول می‌کنند که حمایت از آنها را به صورت ویژه در دستور کار داریم.

نوذر منفرد اضافه کرد: امید می‌رود که با کاهش تعرفه صادراتی، شاهد بهبود فروش محصول در مزارع استان بوشهر باشیم.

در انتظار بهبود وضعیت بازار

کاهش تعرفه صادراتی می‌تواند نقش مهمی در افزایش رغبت بازرگانان و فعالان حوزه صادراتی برای حضور در بازارهای بین‌المللی داشته باشد و انتظار می‌رود که در آینده نزدیک شاهد افزایش صادرات این محصول باشیم.

طی روزهای گذشته بسیاری از کشاورزان محصول خود را به فروش نرسانده بودند که امید می‌رود طی روزهای آینده محصولات برداشت شده، در مزارع فروش رفته و بازار رفته رفته به شرایط تعادل برسد.

با توجه به حجم بالای محصول تولید شده در مزارع گوجه فرنگی، به نظر می‌رسد افزایش صادرات این محصول قیمت را در بازارهای داخلی به میزان زیادی بالا نبرد و همچنان قیمت معقول در بازار حفظ شود.