رییس صندوق رفاه دانشجویان گفت: کلیه وام‌های درخواستی دانشجویان در نیمسال اول ۱۴۰۲ پرداخت شده است.

به گزارش جارچی اخبار، مسعود گنجی در اجلاس رؤسای دانشگاه ها در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در دوسال گذشته سه وظیفه‌ اصلی برعهده‌ صندوق رفاه وجود داشته است که می‌توان به وام‌های دانشجویی، خوابگاها و کمک امور تغذیه دانشجویان اشاره کرد.
وی افزود: وام‌های دانشجویی صد درصد نسبت‌ به دو سال گذشته افزایش پیدا کرده‌ است. مبلغ آن در سال ۱۴۰۰ در کل پنج هزار میلیارد ریال بود که امسال تا امروز بیش‌از ده‌هزار میلیارد ریال وام به دانشجویان پرداخت شده است.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: وام ودیعه مسکن متأهلی از پانزده میلیون تومان به سی میلیون تومان در شهرهای با جمعیت زیر پانصد هزار نفر افزایش پیدا کرده‌است و در شهرهای بالای پونصد هزار نفر از بیست و پنج میلیون به پنجاه میلیون افزایش یافته است در تهران نیز از سی میلیون به هفتاد میلیون افزایش یافته است.

گنجی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته به زودی شاهد خواهیم بود که در شهرهای کوچک این وام به نود میلیون تومان و در شهرهای بالای پانصد هزار نفر به صد و بیست میلیون تومان و در تهران به صد و پنجاه میلیون تومان خواهد رسید که ما امیدواریم تا عید آن را محقق کنیم‌.
رییس صندوق رفاه دانشجویان ادامه داد: یکی از کارهای بزرگی که در صندوق صورت‌گرفته است از سال پنجاه و سه تا امروز برای صندوق بدهکار داشتیم و در اثر برنامه‌ریزی‌هایی که با خیرین صورت گرفت کسانی که سررسید اقساط آن‌ها تا سال هزار و سیصد و هشتاد و یک بود همه آن‌ها را تصفیه کردیم الان به‌ دنبال این هستیم که اگر خیری پیدا کنیم این کار را تا سال هزار و سیصد و نود افزایش دهیم.

گنجی افزود: برای اولین‌بار امسال پنجاه میلیارد ریال وام عتبات از طریق یکی از بانک‌ها به دانشجویان عازم عتبات پرداخت شد. همچنین ظرفیت خوابگاه‌ها در سال هزار و چهارصد حدود ۱۹۳ هزار نفر بود که الان به ۲۲۲ هزار نفر رسیده است؛ یعنی ۲۹ هزار ظرفیت جدید ایجاد شده‌است.
وی به وام کمک ودیعه مسکن مجردی برای دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: وام ودیعه مسکن مجردی برای حدود ۳۰ هزار نفر از دانشجویان مهیا شده و در اختیار دانشگاه هایی که نیازمند هستند قرارداده شده‌ است. یعنی ۳۲ هزار نفر بیشتر از سال هزار و چهارصد خوابگاه در اختیار دانشجویان قرار گرفته است.
وی ادامه داد: ما برای کمک به تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها دو طرح را پیش‌بینی کردیم، در طرح اول که طرح پنجاه پنجاه است، پنجاه درصد توسط دانشگاه و پنجاه درصد توسط صندوق رفاه دانشجویان تامین می‌شود و طرح دیگری که داریم به‌نام طرح چهل سی‌، سی است که به‌ موجب آن اگر خیری پیدا شود که سی درصد یک پروژه را تقبل کند و سی درصد آن را نیز دانشگاه تقبل کند چهل درصد را صندوق رفاه دانشجویان تقبل می‌کند تا این‌که تعمیر و تجهیز صورت گیرد.

وی ادامه داد: امسال بیش‌از ۳۷۰ میلیارد ریال از خیرین برای طرح چهل سی‌؛ سی جذب کرده و به دانشگاه‌ها تزریق کردیم. برای اولین‌بار از سال هزار و چهارصد با این شعار که هیچ دانشجویی نباید گرسنه سر بر زمین بگذارد شروع کردیم و از دانشگاه‌ها خواستیم اگر صندوقی دارند یک شناسه برای صندوق خیریه خود به نام صندوق خیریه رفاه دانشجویان دریافت کنند تا ما آن را تامین کنیم اگر به ما گزارش ارائه دهند که هشتاد درصد آن را هزینه کرده‌اند ما برای بار دوم و سوم و بارهای دیگر به ان منابع می دهیم تا دانشجویی گرسنه نماند.

وی در ادامه به افزایش رضایت دانشجویان از کمیت و کیفیت غذای دانشجویان اشاره کرد و گفت: امسال نسبت‌به سال‌های گذشته این قضیه ملموس است و شامل اغلب دانشگاه‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: کیفیت خوابگاه‌ها امروز طوری است که نمی شود به آن‌ها افتخار کرد. امسال در بودجه پیشنهاد دادیم پنج هزار میلیارد صندوق رفاه از بانک قرض گرفته و در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهد تا ازنظر تعمیرات و تجهیزات خوابگاه مشکل نداشته باشند.