کشاورزان بلژیکی معترض از شب یکشنبه با بستن جاده‌ها از طریق تراکتورهای خود، اعتراض‌شان به سیاست‌‌های دولت این کشور را نشان دادند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از خبرگزاری فرانسه (AFP)، کشاورزان و رانندگان ماشین آلات کشاورزی در بلژیک نیز مانند دیگر کشاورزان و رانندگان در رومانی، هلند، آلمان و فرانسه به جمع معترضان علیه سیاست‌های جدید کشاورزی اتحادیه اروپا پیوستند.

در کشور همسایه‌ی فرانسه یعنی بلژیک، کشاورزان کارزاری را از روز یکشنبه ایجاد کردند که براساس آن، تا زمان آمدن دولت این کشور پای میز مذاکره برای تغییر سیاست‌های جدید در حوزه کشاورزی، مسدودسازی بزرگراه‌های مهم و جاده‌های منتهی به پایتخت این کشور ادامه می‌یابد.

آنها با بستن ناگهانی جاده‌ها از طریق ماشین آلات کشاورزی و تراکتورهای خود، اعتراض خود به تصمیم دولت را نشان دادند.

ده‌ها تراکتور با خزیدن در یک تقاطع اصلی، ترافیکی عظیم در بزرگراه شمال به جنوب این کشور که از بروکسل (پایتخت) می‌گذرد، ایجاد کردند.

کشاورزانی که در خارج از استادیوم فوتبال بلژیک تظاهرات کردند نیز بازی دو باشگاه فوتبال مهم بلژیک را یک ساعت به تاخیر انداختند.

نارضایتی کشاورزان بلژیکی مشابه شکایات همکاران فرانسوی و آلمانی و رومانیایی آن‌هاست.

پیر دل هاوست (سخنگوی فدراسیون کشاورزان جوان بلژیک «FJAB») که اعتراضات ترافیکی را سازماندهی کرده، به خبرگزاری فرانسه گفته است: داشتنِ درآمد مناسب از کشاورزی با قوانین جدید واردات و محیط زیست و قطع یارانه انرژی ما غیرممکن شده است.

در هفته‌های اخیر، اعتراضات مشابه کشاورزان در آلمان، لهستان، رومانی و هلند نیز شکل گرفته و به اعتقاد معترضان؛ سیاستمدارانِ پوپولیست و ملی‌گرای افراطی در اروپا تلاش می‌کنند تا از خشم ایجاد شده علیه دولت‌های لیبرال موجود برای مقاصد سیاسی خود در انتخابات‌ها و همچنین علیه توافق‌نامه‌های تجارت آزاد اروپا سود ببرند.

مارین لوپن از حزب راست افراطی جبهه ملی فرانسه هنگام بازدید از مزرعه‌ای در شمال فرانسه در آخر هفته خواستار «اجازه دادن به کشاورزان برای داشتن درآمد کافی» شد. این درحالی است که همفکران بلژیکی او نیز وضعیتی مشابه را دارند.

او گفت: توافقنامه‌های تجارت آزاد و محیط زیست که آشکارا کشاورزان ما را در رقابت با محصولاتی قرار می‌دهد که مشمول هزینه‌های اضافی و مالیاتی کشور ما نیستند و بدون عوارض گمرکی وارد می‌شوند و یارانه‌های انرژی را نیز قطع کرده‌اند، باید متوقف شود!

پلیس بلژیک برای بازکردن راه‌ها به مراکز تجمع و مسدودسازی جاده‌ای کشاورزان نزدیک شد اما کشاورزان با روشن کردن زباله‌ها و لاستیک‌های مستعمل در برابر ورود نیروهای ضد شورش ایستادند.