حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به عنوان بزرگترین و مهمترین حوزه انتخابیه آذربایجان شرقی یکی از رقابتی ترین حوزه ها در کشور است که از ۲۸۷ داوطلب برای کسب ۶ کرسی مجلس شورای اسلامی مسابقه خواهند داد.

حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو پس از حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات دارای بیشترین تعداد نماینده در مجلس شورای اسلامی است که از سال های پس از انقلاب اسلامی رقابت در این حوزه بین افراد و البته گروه ها، جریان ها و احزاب مختلف بسیار پرشور، نزدیک و فشرده بوده است، به گونه ای که در یازده دوره گذشته انتخابات، همواره اخبار مختلفی بر این حوزه حاکم بوده است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو که تا پیش از مجلس ششم به عنوان حوزه انتخابیه تبریز شناخته می شد، از سال ۱۳۷۸ و با تاسیس ۲ شهرستان آذرشهر و اسکو تغیر عنوان داد تا با زیر پوشش قرار دادن بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت به بزرگترین و مهمترین حوزه انتخابیه کشور در بین استان های مختلف تبدیل شود.

بر اساس آمارهای نهایی وزارت کشور و فرمانداری شهرستان تبریز برای رقابت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو ۲۸۷ نفر تایید صلاحیت شده اند که این آمار یکی از بی سابقه ترین آمارهای ادوار گذشته را به خود اختصاص داده است.

با این حساب برای هر کرسی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو حدود ۴۸ نفر با همدیگر به رقابت خواهند پرداخت که البته انتظار می رود با نزدیک تر شدن به زمان برگزاری و هنگام آغاز تبلیغات رسمی نامزدها، این آمار کاهش پیدا کند، چون طبق روال دوره های گذشته روند انصراف ها به ۱۰ روز مانده به زمان برگزاری شدت بیشتری به خود می گیرد.

نگاهی به تایید صلاحیت شده های ادوار قبلی مجلس شورای اسلامی نشان می دهد که دوازدهمین دوره انتخابات در حوزه تبریز، آذرشهر و اسکو یکی از بهترین و رقابتی ترین دوره ها در تاریخ پس از انقلاب اسلامی است، چون در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی تنها ۱۲۳ نفر در این حوزه تایید صلاحیت شده بودند که این آمار در دوره جاری به بیش از ۱۰۰ درصد افزایش رسیده است.

ناگفته نماند دوره اول مجلس شورای اسلامی جزو رقابتی ترین دوره های تاریخ سیاسی ایران بعد از انقلاب بود که در آن دوره، حوزه انتخابیه تبریز بدون احتساب ۲ شهرستان آذرشهر و اسکو دارای هفت کرسی نمایندگی بود که از طیف ها و احزاب مختلف در آن حضور داشتند.

بر اساس آمارهای رسمی و غیررسمی در انتخابات دوره اول مجلس شورای اسلامی و تمام حوزه های انتخابیه آذربایجان شرقی تعداد ۲۶۷ نفر نام نویسی کرده و این تعداد نامزد با یکدیگر رقابت کردند که این رقم در دوره دوم به ۱۰۰ نفر کاهش یافت و در دوره سوم نیز تعداد ۱۴۵ نفر در آذربایجان شرقی رقابت کردند.

تعداد نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره چهارم ۲۱۶ نفر، مجلس پنجم ۳۵۰ نفر، دوره ششم ۳۷۷ نفر، دوره هفتم ۳۸۷ نفر، دوره هشتم ۳۷۲ نفر، دوره نهم ۲۰۵ نفر، دوره دهم ۳۶۳ نفر و در دوره یازدهم تعداد ۳۲۳ نفر بود که حدود ۵۰ درصد این تعداد به حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو اختصاص دارد.

با جمع بندی آمارهای فوق آشکار می شود که دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه تبریز، آذرشهر و اسکو به دلیل تعدد نامزدها یکی از هیجان انگیزترین ادوار می تواند باشد که در آن طیف ها، جریان ها و افراد مستقل میزان اقبال خود را به آرای عمومی افزون بر دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت ایران اسلامی خواهند گذاشت.

نگاهی به آمارهای مربوط به نامزدهای تایید صلاحیت شده در ۲ دوره قبلی مجلس شورای اسلامی نشان می دهد، این دوره از انتخابات افزایش کمی بسیار بالایی داشته است، به گونه ای که در دوره یازدهم تنها ۱۳۹ نفر و در دوره دهم نیز ۱۶۱ نفر در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو رقابت کردند که این آمار هم اکنون به ۲۸۷ نفر افزایش پیدا کرده است.

یونس فاتخ فرماندار تبریز

فرماندار شهرستان تبریز تایید صلاحیت تعداد ۲۸۷ نامزد برای شرکت در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی را یکی از نادرترین دوره های انتخابات یاد کرد و گفت: این تعداد تایید صلاحیت یکی از پر تعدادترین دوره هایی است که می تواند منشاء مهم و انگیزه مضاعف برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای باشد.

یونس فاتح با بیان اینکه هیات های اجرایی در کنار هیات های نظارت نهایت تلاش خود را برای تایید افراد به کار بسته اند، افزود: برگزاری سالم، رقابتی، مشارکت حداکثری مردم و همراه با کمترین تنش های سیاسی و حاشیه ای جزو اهداف ماست.

وی تعداد صندوق های رای حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو را یکهزار و ۵۰ صندوق اعلام و اظهار کرد: در این حوزه انتخابیه تعداد ۸۲۶ صندوق مربوط به شهرستان تبریز و بقیه به شهرستان های اسکو و آذرشهر تعلق دارد.

فاتح یاداور شد: به علت حضور اقلیت های دینی ارمنی در شهر تبریز، یک صندوق نیز به این اقلیت‌ها تعلق دارد که به عنوان حوزه‌ فرعی اقلیت های تهران به شمار می رود.

وی تعداد مجموع ثبت نام کنندگان اولیه برای مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو را یکهزار و ۲۰۷ نفر اعلام کرد که از این تعداد تنها ۵۵۷ نفر در ثبت نام نهایی و رسمی نام نویسی کردند.

فاتح ادامه داد: تعداد ۱۲ هزار و ۴۲۴ نفر مجری انتخابات اعم از بازرسان، سربازرسان، کاربران و نمایندگان فرمانداری در شهرستان تبریز برای برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همکاری خواهند کرد.

به گفته وی از مجموع صندوق های یاد شده، تعداد ۸۲۶ صندوق برای شهر تبریز، ۳۹ صندوق برای شهر خسروشاه و ۳۴ صندوق برای شهر باسمنج در نظر گرفته شده است.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز جمعه برابر با یازده اسفند ماه برگزار می شود.

آذربایجان شرقی با جمعیت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و ۲۲ شهرستان، در مجلس شورای اسلامی دارای ۱۹ کرسی از ۱۳ حوزه انتخابیه است و این استان در مجلس خبرگان رهبری نیز پنج عضو دارد.