رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی مداحان را پل برای مراوده عالمانه و منصفانه در جامعه توصیف کرد و گفت: در سال ۱۴۰۳ «مرکز آموزش مداحان نوجوان کشور» راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش جارچی اخبار، حجت الاسلام مجید باباخانی  گفت: سال آینده علاوه بر سامان‌دهی مراکز آموزش مداحی کشور برای راه اندازی «مرکز آموزش مداحان نوجوان کشور » برنامه ریزی کرده ایم؛ که در شورای عالی ستایشگری قرار خواهد داشت. ما باید نسل آینده را با معارف آشنا کنیم تا هم در هنر مداحی پیشرفت کنند و هم مزین به لباس علم و عمل باشند. این کار مهمی است که سال آینده جلوه های بیشتری خواهد داشت.

رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: جلسه ای تدارک می بینیم تا مداحان برجسته کشور بتوانند در مسائل اجتماعی با هم گفت‌وگو کنند یا از برخی مسئولان کشور مطالبه‌گری صورت گیرد که به زودی این نشست انجام می شود تا در یک فضای صمیمی همفکری کنیم. مداحان ما نقش اجتماعی بزرگی دارند و اتفاقا ارتباطات فراوانی دارند و اگر از دستاوردهای دولت اطلاع داشته باشند یا اگر مطالبه ای از جانب مردم وجود داشته باشد، پل بسیار خوبی برای مراوده هستند که عالمانه و منصفانه باشد.

سازمان هیات و تشکل‌های دینی در ۲۰ آبان امسال از برنامه ریزی برای ساماندهی ۳۳۳ مرکز آموزش مداحی در سراسر کشور خبر داده بود که این ساماندهی از سوی کمیته ساماندهی مجمع‌الذاکرین‌ها و مراکز آموزش مداحی صورت می گیرد.

کمیته ساماندهی مجمع الذاکرین‌ و مراکز آموزش مداحی کشور بر اساس مصوبه شورای عالی ستایشگری در خرداد ۱۴۰۲ به همت سازمان هیات و تشکل‌های دینی راه اندازی شد. شورای عالی ستایشگری مصوب کرده بود که به افراد باسابقه عرصه آموزش مداحی و مجمع‌الذکرین‌ها مجوز رسمی داده شود و افراد جدید و تازه‌کار هم فعالیتشان مورد بررسی قرار گیرد و با رفع نقایص، مجوز لازم را دریافت کنند.

بر این اساس کمیته ساماندهی مجمع الذاکرین‌ها و مراکز آموزش مداحی کشور راه‌اندازی شد و اعضای آن را احمد واعظی، مرتضی طاهری، مصطفی خورسندی، مهدی سلحشور، محمد فراهانی، رحیم آبفروش و حجت الاسلام جعفر واضحی تشکیل می دهند.

دبیرخانه این کمیته در سازمان هیأت و تشکل‌های دینی قرار دارد و در هر استان کمیته‌ای متناظر در ادارات کل تبلیغات اسلامی برگزار می شود. راه‌اندازی کمیته‌های استانی به تصویب شورای مرکزی می رسد و این کمیته زیر نظر شورای عالی ستایشگری فعالیت می کند و در جلسات خود، آیین‌نامه‌های اخذ مجوز مرکز آموزش مداحی را مشخص و به تصویب می رساند تا به اطلاع عموم جامعه ستایشگری برسد.

اولین اقدام این کمیته، سامان‌دهی عمومی مراکز موجود است و در حال حاضر براساس بررسی‌های صورت گرفته ۳۳۳ مرکز آموزش مداحی در سراسر کشور فعال است که این کمیته بناست آن‌ها را در گام نخست ساماندهی کند.