معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌ جمهور گفت: تعداد شرکت های دانش بنیان از ۵۰ مورد در سال های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ به ۹ هزار و ۶۰۰ مورد در سال ۱۴۰۲ رسید و حدود ۲۰۰ برابر افزایش یافت.

به گزارش جارچی اخبار، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی روز شنبه در دیدار با مدیران شرکت های دانش بنیان برتر استان زنجان اظهار کرد: اگرچه تعداد شرکت‌های دانش بنیان در کشور روند افزایشی داشته است ولی مشکلات بیشتر شده و منابع محدود است.

این مسوول یکی از برنامه‌های معاونت را توجه به موضوع میکروالکترونیک عنوان کرد و گفت: به طور معمول کار اجرایی انرژی زیادی می‌طلبد اما در برنامه هفتم مصوب شد که کشور در ۶ حوزه، مراکز ملی آفرینش فناوری ایجاد کند که یکی از این حوزه‌ها میکرو الکترونیک است.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری در ۱۶ ماه گذشته تلاش کرده تا خط ریلی جریان علم و فناوری کشور شتاب بیشتری یابد، افزود: تلاش بر این بوده کارها به صورت هدفمند، هدایت شده بزرگ و با هم افزایی بیشتری به پیش رود.

وی به اهمیت هوش مصنوعی نیز تاکید کرد و افزود: موافقت اصولی سه تا چهار همت برای انجام‌ اقدامات لازم برای سال آینده اخذ شده است.

این مسوول با بیان اینکه در دوران سازندگی منابع خوب و سرشاری وجود داشت و به دنبال آن مصارف کمتر بود اضافه کرد: مصرف بنزین روزانه در سال ۷۰ در کشور ۳۰ میلیون لیتر در حالی این روند اکنون به ۱۲۰ میلیون لیتر رسیده است.

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان زیادی در کشور فعالیت می‌کنند که با یکدیگر هیچ ارتباطی ندارند و در برخی واقع این شرکت‌ها رقیب شده‌اند این در حالی است برای دستیابی به اهداف تعیین شده باید به صورت جمعی کار کرد.

وی با بیان اینکه پیش از این تامین منابع مورد نیاز شرکت های دانش بنیان به صورت استانی بود، گفت:امسال برنامه ریزی ها بر این بوده که از محل ماده ۱۸ منابع مورد نیاز به طرح های کلان داده شود.

معاون رییس جمهور ادامه داد: تمامی تلاش ها بر جذب بودجه های دولتی است چون با بودجه های محدود پارک علم و فناوری نمی توان کاری انجام داد.

دهقانی فیروزآبادی به حضور شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه های خارجی نیز اشاره کرد و افزود: شرکتی که ثبت رکورد صادراتی دارد از حمایت های معاونت برای حضور در این نمایشگاه‌ها برخوردار خواهد شد.

این مسوول با بیان اینکه این معاونت بر ایجاد مرکز نوآوری تخصصی تاکید دارد، گفت : این معاونت موافقت نامه هایی را با پنج استان منعقد کرده است تا اعتبار لازم را در سال جاری مبتنی بر قانون جهش تولید دریافت کند.

وی خاطر نشان کرد:سیاست این معاونت ایجاد زیرساخت های یکپارچه است و در این خصوص حمایت های لازم را انجام می دهد.