رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز با بیان اینکه چهارمین جشنواره سراسری موسیقی «موغام» از فردا در تبریز آغاز می شود، گفت: افق بلندمدت این جشنواره برگزاری در سطح بین‌المللی است.

به گزارش جارچی اخبار، امیر نصیربیگی روز یکشنبه در نشست خبری چهارمین جشنواره سراسری موسیقی موغام، افزود: این جشنواره هم اکنون در مراحل ابتدایی قرار دارد و برای برگزاری در سطح بین المللی نیاز به طی دوره گذار و رسیدن به مرحله تثبیت دارد.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد دبیرخانه دایمی این جشنواره در این استان از مراحل برگزاری در سطح بین المللی است، اظهار کرد: با روندی که این جشنواره پیش می رود، امسال برنامه ریزی شده تا دبیرخانه دایمی آن در این سازمان فعالیت خود را آغاز کند.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز گفت: با توجه به قرابت فرهنگی این منطقه با کشورهای همسایه، برگزاری این جشنواره در سطح بین المللی مورد استقبال هنرمندان این کشورها قرار خواهد گرفت.

نصیربیگی، با اشاره به استقبال هنرمندان موسیقی استان های مختلف از این جشنواره، ادامه داد: در این جشنواره هنرمندان موسیقی از هشت استان کشور و ۱۸ شهر شرکت کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه موسیقی موغام در تقویت هویت بومی آذربایجان موثر است، یادآور شد: اشعار موسیقی موغام، هدف‌دار، دارای پیام و بامحتوا از شاعران بومی است و می تواند در تقویت هویت بومی منطقه نقش بسزایی ایفا کند.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز گفت: در دوره مدیریت جدید شهرداری تبریز توجه ویژه ای به جشنواره های فرهنگی، هنری و موسیقی شد و جشنواره های راکد دوباره احیا شدند.

نصیربیگی، برگزاری جشنواره های موسیقی اقوام و کارآواها را از برنامه های این سازمان اعلام کرد و ادامه داد: جشنواره کارآواها از حلقه های مفقوده موسیقی استان است و تلاش می شود این جشنواره در سال های آینده برگزار شود.

وی با تاکید بر ضرورت تدوین سند موسیقی کشور، یادآور شد: موسیقی اقوام نیز باید در قالب این سند گنجانده شود تا موسیقی های اصیل و هدایتگر ایرانی به عنوان میراث معنوی و ناملموس کشور در مقابل موسیقی های وارداتی و ساختارشکن غربی، ایستادگی و تقویت شوند.

غلامرضا میرزازاده، دبیر چهارمین جشنواره سراسری موسیقی موغام

۳۴۷ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه چهارمین جشنواره سراسری موسیقی موغام ارسال شد

دبیر چهارمین جشنواره سراسری موسیقی موغام نیز در این نشست خبری با اشاره به رشد کیفی و کمی بیش از ۴۰ درصدی آثار ارسال شده به این دوره از جشنواره نسبت به دور سوم، گفت: ۳۴۷ اثر از استان های مختلف کشور به دبیرخانه این دوره از جشنواره ارسال شد.

«غلامرضا میرزازاده»، با بیان اینکه این جشنواره در ۲ بخش نوازندگی و خوانندگی برگزار می شود، افزود: از این تعداد، ۲۵۵ اثر در بخش نوازندگی و ۹۲ اثر در بخش خوانندگی به این جشنواره ارسال شده که از آثار ارسال شده در بخش نوازندگی، ۵۸ اثر مربوط به بانوان است.

وی اظهار کرد: پس از داوری از آثار ارسال شده، ۱۳۴ اثر به بخش نهایی و اجراهای زنده راه یافته است که از این تعداد ۲۸ اثر بانوان در بخش نوازندگی به این مرحله راه یافته اند.

دبیر چهارمین جشنواره سراسری موسیقی موغام گفت: این دوره از جشنواره در ۲ رده سنی هشت تا ۱۷ ساله و ۱۸ تا ۴۰ ساله برگزار می شود .

میرزازاده، ادامه داد: در این جشنواره هنرمندان موسیقی موغام از هشت استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، همدان، تهران، البرز و لرستان و ۱۸ شهر این استان ها شرکت کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه این جشنواره از تخصصی ترین جشنواره های موسیقی کشور است، یادآور شد: اولین و دومین دوره این جشنواره در سال های ۹۱ و ۹۲ و سومین دوره جشنواره پس از هشت سال وقفه در سال ۱۴۰۰ برگزار شد.

دبیر چهارمین جشنواره سراسری موسیقی موغام گفت: این دوره از جشنواره نیز از فردا (دوشنبه) در ۲ بخش نوازندگی و خوانندگی در آمفی تئاتر فرهنگسرای الغدیر برگزار می شود و حضور عموم مردم برای دیدن و شنیدن آثار هنرمندان رایگان است.

میرزازاده، افزود: بخش خوانندگی از روز دوشنبه ۳۰ بهمن ساعت ۱۵ تا ۲۲ و بخش نوازندگی از روز سه شنبه یکم اسفند از ساعت ۹ تا ۱۳ آغاز می شود و تا روز جمعه چهارم اسفند ادامه می یابد و مراسم اختتامیه نیز روز شنبه در مرکز همایش های بین المللی شهریار(خاوران) برگزار می شود.

وی اعلام کرد: جایزه نفر اول بخش خوانندگی در رده سنی هشت تا ۱۷ ساله اهدای تندیس، لوح افتخار و جایزه نقدی ۶۰ میلیون ریالی، نفر دوم لوح تقدیر و ۵۰ میلیون ریال و نفر سوم لوح تقدیر و ۴۰ میلیون ریال است.

دبیر چهارمین جشنواره سراسری موسیقی موغام گفت: جایزه نفر اول خوانندگی در رده سنی ۱۸ تا ۴۰ ساله نیز اهدای لوح تندیس، لوح افتخار و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال، نفر دوم لوح تقدیر و ۱۰۰ میلیون ریال و نفر سوم لوح تقدیر و ۵۰ میلیون ریال است و در بخش نوازندگی نیز جوایز متناسبی برای نفرات اول تا سوم اهدا می شود.

میرزازاده، با بیان اینکه بخش نوازندگی مربوط به سازهای کوبه ای (ناغارا، قوشا و قاوال)، قارمون، کمانچه – قانون و تار است، یادآور شد: هدف از برگزاری این جشنواره، صیانت از موسیقی موغام به عنوان موسیقی آبا و اجدادی این منطقه است که در سال ۲۰۰۸ به عنوان میراث ناملموس در یونسکو به ثبت رسیده است.

موسیقی موغام در سال ۲۰۰۸ به عنوان میراث ناملموس در یونسکو به ثبت رسیده است.