معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تالاب بین المللی کانی برازان سرمایه‌ای عظیم و خدادادی برای کشور و منطقه به شمار می‌رود، گفت: تنوع زیستی تالاب کانی‌برازان مهاباد قابل توجه و بی نظیر است.

به گزارش جارچی اخبار، علی سلاجقه روز پنجشنبه در بازدید از تالاب کانی برازان مهاباد که با حضور محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی برگزار شد، افزود: این سرمایه عظیم با تلاش مدیریت استان و همچنین محیط بانان و فعالان محیط زیستی حفظ شده است که باید از این تلاش قدردانی کرد.

وی اضافه کرد: تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد، جنبه های آموزشی و طبیعت گردی زیادی دارد و ما سعی داریم تا از این ظرفیت برای حضور دانش آموزان، دانشجویان و مراکز تحقیقاتی برای پژوهش‌های زیست محیطی بیش از پیش استفاده کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در تالاب کانی برازان مهاباد، ظرفیت پرندگان مقیم و مهاجر بسیار قابل توجهی وجود دارد که باید این ظرفیت ها و زیبایی ها و داشته های کشور را به مردم کشور معرفی کنیم.

اعتبارات خوبی برای اجرای گام دوم احیای دریاچه ارومیه دیده شده است

معاون رییس جمهور با بیان اینکه هوا و آب این منطقه با هیچ جای دیگر قابل قیاس نیست، ادامه داد: در ستاد ملی تالاب‌ها، اعتبارات خوبی برای گام دوم احیای دریاچه ارومیه و حوضه آبخیز دیده شده که امیدواریم تخصیص خوبی در این خصوص داشته باشیم.

سلاجقه همچنین از سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های مسوول به ویژه جهاد کشاورزی خواست تا هر چه زودتر نسبت به تخصیص اعتبارات اقدام کنند و تا پایان سال اتفاقات خوبی در این منطقه شاهد باشیم.

پناهگاه حیات وحش و تالاب بین المللی کانی‌برازان مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصر بفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

بر اساس آخرین بررسی‌ها تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشکی زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید و همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

در منطقه کانی برازان تاکنون ۴۵ گونه گیاهی از ۳۵ جنس و ۱۷ خانواده شناسایی شده است که این گیاهان ۲۱ جامعه گیاهی را تشکیل می‌دهد و بیشتر گونه‌های شناسایی شده از خانواده اسفناج Chenopodiaceae و گندمیان Graminae بوده و گونه‌های شناسایی شده در داخل تالاب نیز شامل نی، بوریا، جگن و گز است.

در مهاباد علاوه بر تالاب بین المللی کانی برازان، تالاب‌های دائمی «حسن خان» و «قوپی باباعلی» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره قشلاق نیز وجود دارد.