دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و استاندار آذربایجان غربی گفت: با توجه به برنامه ریزی‌ها و شرایط ترسالی در سال زراعی جاری، رهاسازی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب در دستور کار قرار دارد که حق‌آبه دریاچه ارومیه است.

به گزارش جارچی اخبار، محمدصادق معتمدیان پنجشنبه شب در حاشیه بازدید از تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این حق آبه هم از طریق رودخانه‌های منتهی به دریاچه و هم از طریق سدها تامین خواهد شد.

وی اضافه کرد: امسال برای نخستین بار از آذرماه عملیات رهاسازی آب از طریق سد سیلوه و کانی سیب از طریق تونل کانی سیب و گدارچای به سمت دریاچه ارومیه آغاز شد.

دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اظهار کرد: امروز ۱۴۰ متر مکعب در ثانیه از طریق سد بوکان و ۳۰ متر مکعب در ثانیه از طریق سد مهاباد رهاسازی شده و با برنامه‌ریزی ها تامین آب شرب و بهداشتی نیز از اولویت های اول ما در این بخش است.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: حق آبه زیست محیطی هم برای ما مهم بوده و تلاش کردیم در ۲ سال اخیر تالاب‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه که به علت عدم تخصیص حق آبه خشک شده بودند، آبگیری شوند.

معتمدیان گفت: ۸۵ میلیون متر مکعب حق آبه به این امر اختصاص داده شده تا شاهد احیای تالاب‌ها در سطح حوضه آبریز باشیم.

وی با اشاره به همکاری وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای آذربایجان غرب در تخصیص حق آبه‌ها افزود: بخش عمده ای از حق آبه دریاچه ارومیه از طریق مدیریت مصرف و منابع آبی در استان است.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اضافه کرد: بخش کشاورزی بزرگترین بخش مصرف کننده آب در آذربایجان غربی است و ۹۱ درصد از آب های استان در این بخش مصرف می‌شود.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: سه محصول یونجه، سیب و چغندرقند بخش عمده ای از آب استان را مصرف می کنند که با توجه به این امر تغییر الگوی کشت ضروری است.

معتمدیان ادامه داد: قطعا رویکرد دولت در بخش سخت افزاری با تخصیص اعتبارات و امکانات ویژه محقق شده و هر سه ماه یک‌بار شاهد بهره برداری پروژه‌ها بودیم و در چند ماه آینده شاهد افتتاح کانال بادین آباد به عنوان فاز دوم پروژه کانی سیب خواهیم بود که ظرفیت انتقال ۱۸۰میلیون متر مکعب آب به سد کانی سیب و دریاچه ارومیه را خواهد داشت.

وی ادامه داد: در مجموع پروژه های سخت افزاری در آذربایجان غربی در حوضه آبریز رو به پایان است و تمرکز ما بر روی اِعمال برنامه‌های نرم افزاری از جمله تغییر الگوی کشت خواهد بود.

دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه افزود: تقویت حوزه های ترویجی و اقناع سازی رسانه ای در این خصوص مد نظر ما خواهد بود؛ ضمنا تلاش می‌کنیم محصولاتی تولید شود که کاهش مصرف آب را به همراه داشته و همزمان ارزش افزوده و انتفاع نیز برای کشاورزان و باغداران استان داشته باشد.