رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از فردا (شنبه) نفوذ و فعالیت متناوب سامانه بارشی و توده هوای سرد، موجب بارش باران، برف و کاهش محسوس دما در استان می‌شود.

به گزارش جارچی اخبار، محمد امیدفر با بیان اینکه بر اساس نقشه های پیشیابی هواشناسی و آخرین تصاویر ماهواره ای، فعالیت متناوب این سامانه بارشی تا روز دوشنبه در استان ادامه می یابد افزود: این موضوع موجب افزایش ابر، وزش باد گاهی به نسبت شدید و مه می شود.

وی اظهار کرد: به دنبال فعالیت این سامانه احتمال آبگرفتگی معابر عمومی در نواحی گرمسیر، بارش تگرگ و کولاک برف در مناطق سردسیر و کوهستانی استان، لغزندگی، یخبندان، مه گرفتگی، سقوط بهمن و خسارت به بخش کشاورزی در اثر کاهش محسوس دما وجود دارد.

رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به وزش باد گاهی به نسبت شدید در این مدت، احتمال سقوط یا پرتاب اجسام سبک، سقوط تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به سازه های سبک و سقف گلخانه ها وجود دارد بر این اساس محکم کردن سازه های سبک و احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره و عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده ضروری است.

امیدفر، خواستار انجام اقدامات لازم برای مهار آبگرفتگی و سیلاب های احتمالی، احتیاط در ترددهای جاده ای به ویژه در جاده های کوهستانی، همراه داشتن تجهیزات ایمنی زمستانی و لباس گرم در سفر به مناطق کوهستانی، اطمینان از سلامت فنی خودرو و آمادگی دستگاه های خدماتی و راهداری برای نمک پاشی و برف روبی مناطق سردسیر و کوهستانی شد.

وی بر لغو سفرهای غیرضروری و فعالیت های کوهنوردی، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده و صرفه جویی در مصرف حام های انرژی تاکید کرد.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک بوده ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

آذربایجان شرقی همواره زیر تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و ربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.