رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌ زیست گلستان گفت: روزانه به طور میانگین یک قطعه پرنده مصدوم که بیشتر از نوع شکاری است توسط مردم تحویل محیط زیست شهرهای استان می‌شود.

به گزارش جارچی اخبار، محمود شکیبا با بیان اینکه عمده این پرندگان از خانواده سارگپه‌ عقاب‌، جغد، شاهین‌ و قوش‌ هستند که بر اثر شلیک شکارچیان و در برخی مواقع برخورد با خودروهای عبوری مصدوم شده اند، افزود: حساسیت مردم گلستان نسبت به حفاظت از حیات وحش در مقایسه با سال‌های قبل افزایش قابل توجهی یافته است.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان ادامه داد: علاقه‌مندان به حیات وحش، پرندگان زخمی افتاده در زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها، جاده و حتی داخل حیاط منازل را به ادارات محیط زیست استان تحویل می‌دهند تا بعد از بهبودی بار دیگر به طبیعت بازگردانده شوند.

شکیبا افزود: عده‌ای از مردم گلستان هم با هماهنگی محیط زیست با هزینه شخصی حیوانات مصدوم را برای درمان به کلینیک‌های دامپزشکی می‌برند و بعد از بهبود در طبیعت رها می‌کنند.

وی گفت: بیشترین تلفات جانوری استان مربوط به سوانح رانندگی است که بیش از ۹۰ درصد این سوانح در محدوده پارک ملی گلستان در حین عبور از جاده میان‌گذر با برخورد حیوانات با خودروهای در حال تردد اتفاق می‌افتد.

گلستان با اقلیم متنوع و مساحتی بالغ ۲۱ هزار کیلومتر مربع و حدود ۲ میلیون نفر جمعیت؛ همزمان ساحل دریا، جنگل، کوهستان، دشت و کویر را با هم دارد و به همین دلیل از تنوع گیاهی و جانوری برخوردار است.

این استان شمالی از معدود تنفس گاه‌های گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری ایران است و طیف گسترده‌ای از پرندگان همچون مرغابی، غاز، قو، پلیکان، باکلان، پرستوی دریایی، سلیم، کاکایی، چنگر، اگرت، خوتکا، گیلان‌شاه و تلیله را در خود جای داده است.

از مجموع ۳۰۴ گونه پرنده شناسایی شده در گلستان ۱۰۷ گونه بومی، ۹۷ گونه زمستان‌گذران، ۸۱ گونه برای تولید مثل و ۱۹ گونه به طور اتفاقی دیده شدند و همچنین ۸۰ گونه پستاندار، ۲۴ گونه خزندگان و ۶۰ گونه ماهیان در این استان زیست می‌کنند.

آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه‌ایی، خرگوش، حشره‌خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ و مرال نیز از مهمترین گونه‌های جانوری این استان هستند که در زیستگاه‌های طبیعی آن از جمله پارک ملی گلستان زندگی می‌کنند.