سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت:‌ ما در لیست‌هایی که تعبیه کردیم، سعی کردیم علاوه بر رایزنی‌هایی که با احزاب سیاسی داریم، نسبت به جنسیت و حضور پررنگ زنان هم توجه خاص کنیم. به همین جهت سعی کردیم در تهران و چه در استان‌ها، ظرفیت‌های لازم را برای انتخاب شایستگان از میان مردان و زنان در نظر بگیریم و مطالبات نیمی از جمعیت کشور که همان زنان باشند را مدنظر قرار داده باشیم.

به گزارش جارچی اخبار، جواد هروی، در پاسخ به این سوال چندی پیش آقای روحانی موضوع رای اعتراضی را مطرح کردند، روزهای گذشته هم بیانیه‌ای از سوی فعالان سیاسی و رسانه‌ای مبنی بر روزنه‌گشایی مطرح شد تحلیل شما از موضوع رای اعتراضی چیست، گفت:‌ ما در مباحث سیاسی دو دیدگاه نسبت به تعارضات یا نگرش‌های سیاسی که در مواضع احزاب مختلف دیده می‌شود، داریم. یک، دیدگاه مدنی است که مبتنی‌بر مشارکت مدنی است. در موضوع مشارکت مدنی، بحث انتخابات یک ضرورت و الزام است و به همین خاطر صندوق رأی بسیار نقش‌آفرینی می‌کند. دسته دوم کسانی هستند که به مشارکت مدنی اعتقاد نداشته و معتقدند می‌شود از جهت نافرمانی مدنی، اعتراضات خیابانی یا مواردی از این دست اعلام اعتراض کرد. موضعی که ما در حزب اعتدال و توسعه در میان همه اعضا و هواخواهان خودمان مطرح کردیم، این است که ما به مشارکت مدنی باور داریم. اگرچه در هیأت‌های نظارت رقابت حداکثری حاصل نشد، اما همچنان به مشارکت حداکثری اعتقاد داریم.

وی افزود: پرداختن به این مساله در رسانه‌ها یا افواه مختلف یا در سخن برخی از بزرگان، ممکن است تعابیر شخصی یا فردی باشد اما در یک کلام همه آنها به منزله حضور در انتخابات یعنی تعبیر مشارکت مدنی در انتخابات است. موضوعی که ما در حزب اعتدال و توسعه به آن اعتقاد داریم ایجاد مشارکت مدنی، ایجاد شور در بین مردم و ارائه کاندیداهایی است که مدنظر مردم قرار بگیرند، تا مشارکت را شعله‌ور و پرشورتر کند تا مردم به آنها رأی بدهند. اعتقاد داریم که یکی از مهمترین وظایف احزاب، انتخابات و شور انتخاباتی است که حاصل می‌شود. همه اینها به رغم این است که شاید ما نسبت به روند صلاحیت‌ها معترض هستیم، اما به منزله این نیست که به مشارکت مدنی معتقد نباشیم.

هروی در پاسخ به این سوال با توجه به وضعیتی که امروز در جامعه ایران حاکم شده فکر می‌کنید آیا رای اعتراضی نتیجه‌بخش بوده و کارکر مثبتی داشته باشد، گفت: هرکسی که واجد شرایط است و پای صندوق می‌رود رأیی دارد که این تعبیر به رأی خاکستری، رأی مثبت، رأی منفی، اعتراضی و موافق است. اینها تعابیری است که معمولا در فضای رسانه‌ای انجام می‌شود. اما فارغ از اینها آن چیزی که در افواه عمومی به آن پرداخته می‌شود این موارد نیست. یعنی مردم در قبال شرایطی که برایشان فراهم می‌شود، کنش‌ها و واکنش‌هایی که احزاب نسبت به تحولات سیاسی انجام می‌دهند، قضاوت می‌کنند، رأی می‌دهند و حضور پیدا می‌کنند. به همین خاطر من خیلی معنای رأی اعتراضی را در این قالب نسبت به بحث انتخابات، آن هم انتخابات مجلس شورای اسلامی معمول نمی‌دانم و خیلی نمی‌شود معنای درستی برای آن در نظر بگیریم. جز آنکه احساس کنیم در بحث مشارکت‌های مدنی اصول، معنا و مفاهیم مختلف برای نحوه این موضوع و نحوه رأی انداختن در صندوق است که تعابیری بوده که در فضاهای سیاسی بر اساس مذاق گروه‌ها، احزاب و اقلیت‌های حاکم ممکن است معنا شود.

وی در پاسخ به این سوال که جبهه اصلاحات در بیانیه اخیر خود سند راهبردی انتخابات را مشخص و اعلام کرد در انتخابات لیست ندارد اما این به معنای قهر با صندوق رای نیست، تحلیل شما چیست، گفت:‌ آنچه در جبهه اصلاحات مطرح می‌شود طبیعتا باید از زبان سخنگوی جبهه اصلاحات بیان شود. اما از آن جهت که حزب اعتدال و توسعه در ائتلاف با برخی از جریانات و احزاب اصلاح‌طلب قرار دارد، معنا و مفهوم متفاوتی در نظر گرفته است.

وی افزود: ما اگر به سمت یک ائتلاف سیاسی در جهت تکمیل لیست‌های انتخاباتی خودمان با احزاب اصلاح‌طلب حرکت می‌کنیم، نشان‌دهنده این است که احزابی که حاضرند در بحث مشارکت مدنی مدخلیت داشته باشند را طرف حساب خودمان در بحث ائتلاف قرار دادیم. حزب اعتدال و توسعه چه از جانب اعتدال‌گرایان اصولگرا یا چه از جانب اعتدال‌گرایان اصلاح‌طلب دست یاری و مساعدت به سمت همه گروه‌هایی که شایستگی این را دارند تا در این ائتلاف شرکت کنند، دراز کرده است. اما این به منزله این نیست که در بحث مجادلات داخلی اصلاح‌طلبان، روند تفکرات یا نحوه مواضع جبهه اصلاحات هم نقش داریم. ما عملا با احزابی از جبهه اصلاحات که به مشارکت مدنی اذعان داشته و کاندیدا دارند و حتی افرادی را برای لیست در تهران و شهرستان‌ها معرفی کردند مذاکره و رایزنی می‌کنیم.

هروی در پاسخ به این سوال که حزب اعتدال و توسعه با کدام احزاب سیاسی عضو جبهه اصلاحات درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حال گفت‌وگو و رایزنی است و آیا امکان ارائه لیست در تهران وجود دارد، گفت: ما با احزاب کارگزاران، اعتماد ملی، حزب ندای ایرانیان، خانه کارگر که افرادی را به عنوان کاندیدا دارند که می‌توانند در تهران و شهرستان‌ها کاندید شوند، مذاکرات و رایزنی‌هایی را داشتیم و داریم. در حال‌حاضر هم جلسات فشرده‌ای را جهت تکمیل لیست در تهران و استان‌ها در پیش گرفتیم. امیدواریم در روزهای آینده بتوانیم از یک ائتلاف اعتدالگرایانه با حضور این احزاب و اصولگرایان اعتدالی که بیشتر نمایندگان ادوار در مجلس شورای اسلامی هستند، کمک بگیریم تا بتوانیم در تهران و استان‌های مختلف به یک لیست واحد و ائتلافی در کشور برسیم. البته این موضوع به نتایج مثبتی که حاصل از رایزنی با این احزاب است، بستگی دارد.

وی در پاسخ به این سوال آیا قطعا در تهران لیست خواهید داشت، گفت: ما قطعا لیستی خواهیم داشت که می‌تواند مبتنی بر ائتلاف با گروه‌های دیگر اعتدالگرا یا مبتنی بر کاندیداهایی باشد که از جانب حزب اعتدال و توسعه اعلام شود. اما لیستی که ارائه خواهد شد، لیست ۳۰ نفره خواهد بود.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به این سوال که آیا آماری در زمینه تایید صلاحیت‌شدگان وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه برخی از داوطلبین حوزه انتخابیه خودشان را از استان‌ها به تهران تغییر می‌دهند، می‌توانیم این نقیصه را در لیست تهران جبران کنیم. برخی از دوستان از تهران به سمت استان‌ها تغییر حوزه انتخابیه دادند‌ اما آنچه که مصلحت حزب اعتدال و توسعه است، براساس تصمیمی که در شورای مرکزی و دفتر سیاسی حزب اتخاذ شده امیدواریم بتوانیم حداکثر استفاده را از پایگاه‌های سیاسی تهران و استان‌ها داشته باشیم. لذا تغییراتی که در ماهیت حوزه‌های انتخابیه صورت می‌گیرد براساس مصالحی است که حزب تعیین می‌کند.

وی افزود: ما در لیست‌هایی که تعبیه کردیم، سعی کردیم علاوه بر رایزنی‌هایی که با احزاب سیاسی داریم، نسبت به جنسیت و حضور پررنگ زنان هم توجه خاص کنیم. به همین جهت سعی کردیم در تهران و استان‌ها، ظرفیت‌های لازم را برای انتخاب شایستگان از میان مردان و زنان در نظر بگیریم و مطالبات نیمی از جمعیت کشور که همان زنان باشند را مدنظر قرار داده باشیم.

هروی در پاسخ به این سوال که آیا حزب اعتدال توسعه برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری گزینه یا لیستی را مد نظر خود قرار داده است، گفت: در حال‌حاضر نسبت به لیست مجلس خبرگان در حال رایزنی و تنظیم کردن آن نیستیم. چنین لیستی هنوز مدنظر حزب قرار نگرفته است.