تحلیلگر سیاست خارجی گفت: برقراری رابطه متوازن با چین و روسیه برای ایران بسیار حائز اهمیت است. اما این رابطه زمانی متوازن خواهد بود که چین و روسیه بدانند تنها گزینه ایران نیستند و ایران در حوزه سیاستگذاری راهبردی از قدرت مانور بالایی برخوردار است. به نظر در سال جاری ایران نیازمند نمایش قابلیت «انعطاف راهبردی» خواهد بود.

به گزارش جارچی اخبار،  رضا نصری، در مورد مهم‌ترین دستاورد ایران در سیاست خارجی سال ۱۴۰۲ و مهم ترین چالش‌های این حوزه در سال جاری گفت: بخش قابل توجهی از سال ۱۴۰۲ در «جنگ غزه» گذشت که اغلبِ مناسبات بین‌المللی ایران را تحت‌الشعاع قرار داد. به همین خاطر، بخش عمده فعالیت‌های ایران در حوزه سیاست خارجی هم به «مدیریت بحران» معطوف شد.

وی افزود: در زمینه مدیریت بحران هم موفقیت‌هایی وجود داشت – از جمله اینکه ایران در دام مداخله مستقیم در جنگ نیفتاد – و هم ناکامی‌هایی – مانند ماجرای تنش با پاکستان – را شاهد بودیم.

نصری با بیان اینکه در سال جاری نیز جنگ غزه و تحولات مربوط به آن همچنان یکی از چالش‌های مهم سیاست خارجی ایران باقی خواهد ماند، گفت: ضمن اینکه انتخاب احتمالی دونالد ترامپ در آمریکا – و اقداماتی که در صورت پیروزی به کمک کنگره و در سطح بین‌المللی علیه ایران سامان خواهد داد – نیز بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود.

وی گفت: با توجه به تیره شدن روابط ایران و کشورهای اروپایی و همچنین قابلیت ترامپ در ایجاد شکاف میان ایران و روسیه و امتیازگیری از چین به واسطه فشارهای تجاری، به نظر می‌رسد لازم است ایران از هم‌اکنون برای مواجه با «راند دوم فشار حداکثری» و پرهیز از اینکه وجه المصالحه میان این قدرت‌ها قرار گیرد، تدابیری جدی بیندیشد.

نصری در پاسخ به این سوال که بررسی شما از رفتار روسیه و چین در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی ایران چیست، گفت: برقراری رابطه متوازن با چین و روسیه برای ایران بسیار حائز اهمیت است. اما این رابطه زمانی متوازن خواهد بود که چین و روسیه بدانند تنها گزینه ایران نیستند و ایران در حوزه سیاستگذاری راهبردی از قدرت مانور بالایی برخوردار است. یعنی ایجاد این تصور که ایران از نظر اقتصادی کاملا وابسته به مبادله با آن‌هاست، یا تقویت این برداشت که منافع ملی ایران در گره حمایت آن‌ها در شورای امنیت و سایر محافل بین‌المللی و منطقه‌ای است، رابطه را از توازن خارج می‌کند و ایران را در وضعیت «امتیاز‌دهی مدام» قرار خواهد داد. به نظر در سال جاری ایران نیازمند نمایش قابلیت «انعطاف راهبردی» خواهد بود.