رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران وضعیت هوای کشور از کاهش ۲۳.۵ درصدی بارش‌‌ها در سال آبی گذشته خبر داد.

به گزارش جارچی اخبار، صادق ضیاییان در خصوص آخرین شرایط جوی کشور گفت: برای امروز ۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ در کردستان بویژه در غرب کردستان، در جنوب آذربایجان و بخش‌هایی از آذربایجان شرقی انتظار بارش‌های خفیفی را داریم. هم اکنون نیز در در غرب کردستان در بانه و در ایلام بارندگی آغاز شده است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تصریح کرد: برای فردا ۵ فروردین ماه نیز بارش‌ها گسترده‌تر خواهد شد و تعدادی از استان‌ها بارش‌های شدیدی را تجربه خواهند کرد؛ در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، زنجان، کردستان، اردبیل، قزوین، ارتفاعات گیلان، کرمانشاه، ایلام، کردستان، لرستان، همدان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر، نیمه غربی استان کرمان، جنوب استان اصفهان و یزد بارش‌هایی خواهیم داشت، اما بارش‌ها در جنوب آذربایجان غربی، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، ایلام، شمال خوزستان، جنوب لرستان، شرق کهگیلویه و بویراحمد و بیشتر نقاط استان فارس بارش‌ها شدید خواهد بود که احتمال جاری شدن روان آب و سیلابی شدن مسیل‌ها وجود دارد.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران وضعیت هوای کشور متذکر شد: هم وطنان تا حد امکان به استان‌هایی که بارندگی شدید خواهند داشت سفر نکنند یا مدیریت سفر داشته باشند. همچنین از قرار گرفتن در حاشیه و بستر رودخانه جدا خودداری شود.

ضیاییان در ادامه عنوان کرد: برای دوشنبه ۶ فروردین ماه نیز دامنه بارش‌ها وسیع است؛ استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، گیلان، استان تهران و البرز، مازندران، سمنان، خراسان شمالی و رضوی، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، قم، ایلام، لرستان و خوزستان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، استان فارس و بوشهر، کرمان، یزد و نیمه غربی استان اصفهان بارش‌هایی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: بارش‌ها در روز دوشنبه در استان‌های، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، خوزستان و تهران، البرز، مرکزی و قم و کل استان فارس بارش‌ها شدید است و جاری شدن روان آب در مسیل‌ها محتمل است.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران وضعیت هوای کشور در ادامه گفت:  بارش‌ها بر اساس سال آبی یا زراعی (ابتدای مهر تا دوم فروردین هر سال) حدود ۱۲۵.۵ میلیلمتر بوده است که بلند مدت بارش‌ها در همین بازه زمانی ۱۶۳.۹ دهم میلیمتر است. در واقع کاهش حدودا ۲۳.۵ درصدی در بارش‌ها داشتیم که دلیل آن بارندگی کم در زمستان ۱۴۰۲ است.