معاون شهردار پایتخت از برنامه‌ریزی برای کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی در تهران به حداکثر دو هفته در سال جدید خبر داد و گفت: شهرداری تهران تلاش می‌کند به گونه‌ای در فرآیند ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده پایتخت مداخله کند که بیشترین تغییرات در هندسه کالبدی شهر در سال ۱۴۰۳ در این بافت‌ها رقم بخورد.

به گزارش جارچی اخبار،حمیدرضا صارمی درباره مهمترین برنامه‌های این معاونت در سال ۱۴۰۳ توضیح داد: مهمترین اقدامی که در سال جدید در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران قرار دارد، کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی به حداکثر دو هفته با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط است. همچنین تلاش خواهیم کرد به گونه‌ای در فرآیند ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده پایتخت مداخله کنیم که بیشترین تغییرات در هندسه کالبدی شهر در سال ۱۴۰۳ در این بافت‌ها رقم بخورد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: برنامه دیگر معاونت شهرسازی در سال جدید، ترویج نگاه علمی به سفرهای شهری در سطح مدیریت شهری پایتخت با موضوع کاربری زمین است تا بتوانیم براساس توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی، در جابه‌جایی تراکم‌ها به این سمت برویم که بارگذاری‌های تراکمی، بیشتر در نزدیکی ایستگاه‌های مترو و ایستگاه‌های پرتردد اتوبوس انجام شود. این برنامه‌ای است که از دو سال پیش در شهرداری تهران آغاز شده و در بازنگری طرح تفصیلی شهر نیز مورد توجه قرار گرفته است و امیدواریم که در پیش گرفتن این رویکرد در سال ۱۴۰۳ بتواند بخشی از معضلات شهروندان در حوزه ترافیک را کاهش دهد.

صارمی با بیان این که ۷۰ درصد درآمدهای معاونت شهرسازی در سال ۱۴۰۲ برای احداث پارکینگ‌های عمومی در سطح شهر تهران هزینه شد، عنوان کرد: یکی دیگر از اولویت‌های معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳، ارتقای شاخص‌های کیفی زندگی در پایتخت با رویکرد سرمایه‌گذاری، افزایش صدور پروانه ساختمانی به‌ویژه در بافت فرسوده، ترویج شاخص‌های استحکام سازه‌ای و معماری سبز و ارائه تخفیف در هزینه‌های شهرسازی برای احداث ساختمان‌های سبز در سطح شهر تهران با ارائه لایحه‌ای در این زمینه به شورای شهر خواهد بود.

معاون شهردار تهران همچنین از برنامه‌ریزی برای آغاز اجرای طرح ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکن استطاعت‌پذیر به‌ویژه در بافت‌های فرسوده تهران در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: این برنامه که در سال جدید با همکاری شهرداری تهران، وزارت راه و شهرسازی، سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و البته بخش خصوصی شروع خواهد شد، می‌تواند به ایجاد ثبات در بازار خرید و اجاره مسکن در پایتخت کمک کند. شهرداری متولی هدایت این طرح است و اکنون در حال مکان‌یابی زمین‌های مناسب برای اختصاص به این برنامه هستیم.

این مقام مسئول در شهرداری تهران همچنین به مصوبه اسفندماه ۱۴۰۲ شورا در خصوص اعطای مجوز به شهرداری برای انعقاد قراردادهای خرید و پذیرش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش‌های مختلف مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: این مصوبه بیشتر در حوزه حمل‌ونقل عمومی بود و البته به شهرداری اجازه داده شد که در حوزه‌هایی نظیر خدمات شهری و شهرسازی از ظرفیت سرمایه‌گذاری خارجی هم استفاده کند. در ماه‌های اخیر نیز شهرداری هیچ‌گونه مذاکره‌ای با شرکت‌های چینی برای ساخت‌وساز در تهران انجام نداده و مذاکرات صورت‌گرفته، صرفا در زمینه سرمایه‌گذاری چینی‌ها برای کمک به احداث واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده بوده است.

وی در پایان تصریح کرد: هنوز هیچ‌گونه قراردادی با طرف‌های چینی در زمینه سرمایه‌گذاری آن‌ها برای ساخت واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده پایتخت منعقد نشده و نتایج مذاکرات صورت‌گرفته در دست بررسی قرار دارد. اگر هم قراردادی در این زمینه منعقد شود، چینی‌ها صرفا در بخش سرمایه‌گذاری مشارکت خواهند کرد و قرار نیست که ساخت‌وساز مسکن در هیچ بخشی از شهر تهران به طور کامل شرکت‌های چینی سپرده شود.