امسال مصادف با روز شهادت امیرالمومنین(ع) و ماه مبارک رمضان است که تبریزی‌ها باز هم مثل همیشه در پایبندی به اعتقادات خود استوار بوده و حرمت این روز را نگه داشتند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، در روزهای گذشته، علمای مختلفی چون آیت الله سیدمحمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی مردم را به حفظ حرمت این روز دعوت کردند و از آن‌ها خواستار احترام به این روز شدند و امروز مردم اجابت کردند.

از صبح تا ظهر امروز که بیست و یکم ماه مبارک رمضان و روز شهادت امام علی(ع) است، اگر چرخی در پارک‌ها و بوستان‌های سطح شهر تبریز بزنیم، می‌توانیم مشاهده کنیم که تنها تعداد انگشت شماری از خانواده‌ها در پارک‌های سطح شهر اتراق کرده‌اند و تقریبا سطح وسیعی از بوستان‌ها خالی است در حالی که از ساعات اولیه روز طبیعت سال‌های گذشته، آنقدر پارک‌های سطح شهر مملو از مردم می‌شد که برخی به اجبار یا بر روی آسفالت کنار پارک یا بر روی چمن وسط خیابان اتراق می‌کردند.

امروز شهرمان، عزادار پدری است که پناه گدایان مسکین و پدر تمام یتیمان بود. سیزده بدر امسال مردم شهر تصمیم گرفته‌اند تا از یک ساعت قبل از افطار به بوستان‌ها بروند، ولی کاهش ساعات حضور مردم در فضای سبز باعث شده تا زباله کمتری در محیط زیست تولید شود و آسیب به فضای سبز نیز کاهش یابد، البته مردم تصمیم گرفتند تعطیلات فطر را جایگزین طبیعت گردی کنند.

هر سال که با خیل عظیمی از زباله در پارک‌ها مواجه بودیم و رفتگران زحمتکش مجبور بودند تا پاسی از صبح فردای سیزده بدر مشغول جمع آوری زباله‌ها باشند، حال حفظ حرمت این روز باعث شده تا هم کمکی به محیط زیست و هم رفتگران زحمتکش شود.

همان طور که آیت الله آل هاشم در خطبه اخیر خود در نماز جمعه تبریز نیز یادآور شد: سفر کردن به طبیعت از فعالیت‌های مفید برای سلامت انسان است ولی در این سفر، حفاظت از محیط زیست ضروری بوده و نباید موجب تخریب و آلودگی محیط زیست شد.

هوای شهر نیز از صبح امروز بر اساس پیش بینی هواشناسی، ابری است. باران هنوز نمی‌بارد اما چهره غمگین آسمان برای شهادت مولای متقیان علی(ع) مشهود است، گویی آسمان بغض کرده و اشک‌هایش را برای بی پدرشدن حسن(ع) و حسین(ع) آماده کرده است.

حال مردم خداجوی تبریز که شب گذشته را به حرمت شهادت امام علی(ع) و شب قدر، احیا نگه داشته‌اند، عهدی میان خود بسته و یک نه بزرگ به تمام بدخواهان، ظالمان و توطئه چینی‌های دشمن گفتند، برای این مردم، هیچ چیزی گرانقدر تر و والاتر از خداوند متعال، دین اسلام، خون پاک شهدای این سرزمین و ولایت فقیه وجود ندارد.

پارک‌های شهر خالی است اما مردم روزه دار این شهر طبق رسم هرساله در روز شهادت امام اول ‌شیعیان، عزاداری می‌کنند و نمود آن نیز دسته‌هایی است که از صبح امروز مشغول سینه زنی و زنجیر زنی هستند.

مردم ولایتمدار این استان دیشب و امروز در شهرها و بخش‌های مختلف در خیابان ها، مساجد و تکایا در سالروز شهادت امیرمومنان وصی و جانشین پیامبر اعظم (ص) حضرت امام علی (ع) بر سر و سینه زدند و عزاداری کردند.

در تبریز هم این مراسم باشکوه در مساجد مختلف به ویژه مصلای اعظم امام خمینی برگزار شد و سخنرانان و مداحان اهل بیت (ع) به بیان مناقب و سیره نخستین امام شیعیان پرداخته اند.