عضو شورای شهر تهران درباره هدف شهردار تهران درخصوص کاهش فاصله شمال و جنوب شهر تهران گفت: درست است که شهرداری یکی از نهادهایی است که نقش اساسی را در کاهش فاصله جنوب و شمال شهر تهران دارد اما این موضوع هم نیاز به یک عزم ملی دارد و تا یک برنامه مشخص و عملیاتی برای موضوع عدالت اجتماعی در کشور و در تهران به طور کامل وجود نداشته باشد، نمی‌توانیم ادعا کنیم که می‌توانیم فاصله جنوب و شمال تهران را کاهش دهیم.

به گزارش جارچی اخبار، ناصر امانی درباره عملکرد شهرداری تهران در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: موضوع آسیب‌های اجتماعی در کلانشهرها به ویژه در شهر تهران یک موضوع چند وجهی است که در واقع رفع آن فقط از عهده شهرداری تهران بر نمی‌آید به همین دلیل در اوایل ورود آقای زاکانی به شهرداری تهران و تشکیل قرارگاه اجتماعی ما عرض کردیم که ما تجربه داریم در این زمینه و این موضوع، مسئله‌ای نیست که با ورود حتی همه جانبه و صددرصدی شهرداری تهران قابل حل باشد.

وی ادامه داد: علت آن این است که ریشه این مسائل، موضوعات اقتصادی و اجتماعی در کشور است و تا این ریشه‌ها و علت‌ها حل نشود هر روز شاهد تولید جدید این آسیب‌ها در کلانشهرهای کشور هستیم. ما در تهران شاهد حضور برخی از این آسیب دیدگان در شهر تهران هستیم، حتی بخشی از این افراد اتباع بیگانه هستند که از کشورهای همسایه وارد کشور ما می‌شوند. ما به همین دلیل می‌گفتیم که این کار یک عزم ملی نیاز دارد و باید همه دستگاههای مسئول در این زمینه وارد شده و به شکل ریشه‌ای موضوع را حل کنند.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم عملکرد شهرداری تهران را به صورت مستقل بررسی کنیم واقعیتش این است که شهرداری سنگ تمام گذاشته است. هم در این زمینه و همچنین مراکز پذیرش این افراد را توسعه داد و هم ظرفیت پذیرش و نگهداری را بالا برد و هم تعداد گشت‌های خود را در این زمینه افزایش داده است. ما در محله گردی‌هایمان از مردم می‌شنویم که می‌گویند شهرداری بعضا با کمک نیروی انتظامی این‌ها را جمع می‌کند. اما دوباره روز بعد برمی گردند یعنی این‌ها در چرخه بازیابی هویتی و اجتماعی قرار نمی‌گیرند تا بخواهند دوباره به خانواده بازگردند یا شغلی پیدا کنند یا به شهرشان بازگردند فقط صورت مسئله و ظاهر مسئله را توسط شهرداری می‌توانیم حل کنیم. شاید به همین دلیل بود که آقای زاکانی پیگیری کردند و آن حکم مشاور یا دستیار رییس جمهور در امر آسیب‌های اجتماعی در تهران را گرفتند.

امانی با اشاره به حکم ریاست جمهوری به شهردار تهران درخصوص آسیب‌های اجتماعی گفت: آیا این حکم می‌تواند این خلاء را پر کند، یعنی همه دستگاههای مسئول را در کنار هم جمع کند و برای این موضوع یک فکر اساسی کرده و از تولید این جریان در تهران جلوگیری کنند؟ این چیزی است که ما فعلا اطلاع نداریم؛ البته ما از عملکرد شهردار تهران و شهرداری تهران در این زمینه اطلاع داریم و عرض کردم در این زمینه خیلی تلاش کردند اما از عملکردشان به عنوان مشاور و دستیار رییس جمهور که همه دستگاه‌ها باید گوش به فرمان ایشان باشند و در زمینه آسیب‌های اجتماعی دستورات ایشان را اجرا کنند، ما تاکنون بازخوردی ندیده ایم. باید ببینیم که به هرحال بعد از یک مدتی که از صدور این حکم می‌گذرد چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه شهردار تهران اعلام کرده بودند که یکی از برنامه‌هایشان کاهش فاصله طبقاتی جنوب و شمال شهر و برقراری عدالت اجتماعی است، به نظر شما شهرداری تهران در این زمینه تا چه اندازه موفق بوده است، گفت: درباره کاهش فاصله شمال و جنوب تهران باید این نکته را عرض کنم که درست است که شهرداری یکی از نهادهایی است که نقش اساسی را در کاهش فاصله جنوب و شمال شهر تهران دارد و در این دو الی سه سال گذشته ما در شورا و تا حدی در شهرداری تهران تلاش کرده‌ایم که اعتبارات مناطق جنوبی شهر تهران را توسعه دهیم و پروژه‌های توسعه محلی را در مناطق جنوبی شهر تهران بیشتر کنیم و توجه بیشتری به مناطق جنوبی شهر تهران داشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنین در بحث بافت فرسوده که عمدتا در جنوب شهر تهران شکل گرفته است شهرداری و شورای شهر سنگ تمام گذاشته‌اند و برای این مناطق معافیت صددرصد قائل شده‌اند و ما شاهد افزایش تعداد پروانه‌های نوسازی در بافت فرسوده هستیم. سازمان نوسازی شهرداری تهران هم در این زمینه عملکرد خوبی داشته است و توانسته است موفق ظاهر شود. اما این به کاهش فاصله جنوب و شمال تهران به تنهایی منجر نمی‌شود و به اعتقاد من این موضوع هم نیاز به یک عزم ملی دارد و معتقدم تا یک برنامه مشخص و عملیاتی برای موضوع عدالت اجتماعی در کشور و در تهران به طور کامل وجود نداشته باشد که یک برنامه ایی که قابل اجرا شدن و رصد باشد طراحی نشود از یک سو و تا بحث مشکل مسکن به عنوان یک تجارت حل نشود ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که می‌توانیم فاصله جنوب و شمال تهران را کاهش دهیم.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه سه مناطقی که در سال ۱۴۰۲ بیشترین درآمد را داشته‌اند مناطق شمالی شهر تهران هستند و این نشان می‌دهد که سیاست‌های ما نه تنها نتوانسته است فاصله را کم کند بلکه به این شکاف نیز دامن زده ایم، تصریح کرد: منطقه ۹ کمترین درآمد را در سال ۱۴۰۲ داشته است چراکه ساخت و ساز در آن اتفاق نمی‌افتد و نوسازی بافت فرسوده هم درآمدی برای شهرداری ایجاد نمی‌کند. در واقع تا زمانی که مسکن به عنوان یک تجارت است و سود کلان برای سازندگان در تهران ایجاد می‌کند ما نمی‌توانیم بگوییم که فاصله جنوب و شمال شهر تهران را کاهش داده‌ایم و یا توانسته‌ایم جلوی آن را بگیریم و این امر هم نیاز به برقراری عدالت اجتماعی و هم به حل موضوع مسکن به عنوان یک تجارت پرسود در تهران دارد و تا آن زمان ما متاسفانه شاهد این فاصله خواهیم بود.