جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه در اظهاراتی بیان کرد که اروپا در جنگ نیست و این وضعیت تغییر نخواهد کرد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ” خبرگزاری تاس” بورل ادامه داد که اتحادیه اروپا در جنگ نیست و این وضعیت تغییر نخواهد کرد اما در همین حال مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار تقویت قابلیت‌های دفاعی این اتحادیه شد.

او در مصاحبه ای با تلویزیون “لا سکتا” گفت: «در اروپای شرقی جنگ جریان است و به نظر نمی رسد که این جنگ به زودی به پایان برسد. اروپایی ها باید بدانند که صلح ایجاد شده بین ما یک استثناست.»

این دیپلمات ادامه داد: این یک دنیای خشن است. ما در جنگ نیستیم و قرار نیست این وضعیت تغییر کند.»

بورل همچنین گفت که اتحادیه اروپا باید به فکر افزایش توان دفاعی خود باشد.

این دیپلمات گفت: اگر در حال جنگ بودیم، باید در مورد جنگ جهانی سوم صحبت می کردیم.

وی همچنین گفت که کشورهای اتحادیه اروپا در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار سرباز اوکراینی را آموزش داده اند.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو – کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.