نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی اتفاق‌های خوب اقتصادی رخ می‌دهد و مسکن ساخته می‌شود کسی دیگر یادی از ریل‌گذاری مجلس در حوزه اقتصاد و معیشت مردم نمی‌کند، چون دیگر ریل دیده نمی‌شود.

به گزارش جارچی اخبار، علی خضریان در پاسخ به این سوال که زمانی که مجلس یازدهم تشکیل شد، معیشت، اقتصاد و شفافیت جزو شعارهای اصلی بود. چقدر در این زمینه مجلس موفق عمل کرده است، گفت: مجلس ریل‌گذار است. یعنی شما وقتی یک مسیری از تهران تا مشهد را می‌خواهید ریل‌گذاری کنید؛ وقتی از تهران تا شاهرود را ریل‌گذاری می‌کنید، بعد به مردم گزارش می‌دهید که در جاده تهران تا مشهد فعلا تهران تا شاهرود را ریل‌گذاری کردیم اما چون قطاری هنوز راه نیفتاده مردم می‌گویند ما برداشتی نداریم یا اصلا کاری صورت نگرفته است. وقتی هم که ریل‌گذاری تهران تا مشهد تمام می‌شود و قطار حرکت می‌کند، کسانی که به مشهد می‌رسند وقتی بروید از آنان سوال کنید سفر چطور بود، قطع به یقین هیچکس صحبت از ریل‌گذاری نمی‌کند. همه درباره قطار،‌ کوپه‌ها، غذا، سرما و گرمای شب گذشته و رفتار مهماندار با شما صحبت می‌کنند. وقتی ریل‌گذاری هنوز در نیمه راه است و قطار حرکت نکرده کسی اثری از آن نمی‌بیند و وقتی ریل‌گذاری تمام می‌شود، همه قطار را می‌بینند و کسی که برسد مشهد نمی‌گوید عجب ریل دقیقی کار گذاشته بودند. جنس کار مجلس این است که ریل‌گذار است.

وی افزود: مصداق‌ها را در قوانین عرض می‌‌کنم که متوجه شوید. ولی شما در کجا متوجه این ریل‌گذاری‌ها می‌شوید؟ این موضوع را از این جهت نمی‌گویم که مجلس قابل ارزیابی نیست و فرار از پاسخ باشد. شما وقتی وارد ایستگاه راه‌آهن می‌شوید نقشه ایران را زدند و مسیرهای ریل‌‌گذاری شده با چراغ مشخص شده است. آنجا حتی وقتی یک فرد عامی هم گذر می‌کند، به مسیرهای ریل‌گذاری خیلی توجه نمی‌کند. وقتی نگاه می‌کنیم می‌‌گوییم نقشه ایران است و چقدر مسیر ریل‌گذاری شده در کشور داریم. الان که از بالا به نقشه نگاه می‌کنیم متوجه آن می‌شویم. جنس کار مجلس برای ارزیابی اینطور است، باید از بالا به نقشه آن نگاه کرد. اگر می‌خواهیم ارزیابی‌ کنیم باید از بالا نگاه کنیم و ببینیم در نقطه کاری که انجام داده ریل‌گذاری‌ها کجاست.

خضریان تصریح کرد: یکی، دو مثال  در حوزه اقتصادی می‌زنم، اما بدانید اثر آن در کوتاه‌مدت دیده نمی‌شود و وقتی هم دیده می‌شود کسی دیگر به مجلس توجه نمی‌کند. به طور مثال قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، یکی از قوانینی بود که امضاطلایی‌ها را در صدور مجوز کنار زده است. درحوزه وکالت و خدمات حقوقی تحول بزرگی را ایجاد کرده است. در حوزه سردفتری تحول مهمی ایجاد شده که آن را آزمون محور کرده است در حالی که پیش از آن مجوزهای سردفتری و دفترهای اسناد رسمی خرید و فروش می‌شد. اما اثر آن برای فضایی که تا پیش از این با امضاطلایی‌ها و زیرمیزی‌بگیرها و انحصارهایی که در خدمات حقوقی بوده یک‌شبه تغییر ایجاد می‌کند؟ خیر. یک ریل و تحقیقاتی را ایجاد کرده که آرام آرام اثر اجتماعی می‌گذارد. اما این اثر یک شبه نیست، چون ریل‌گذاری یک شبه نیست.

وی افزود: در قانون جهش تولید مسکن، ما در کشوری به سر می‌بریم که یک دهه ۹۰ را گذراند که وزیر راه و شهرسازی‌‌ آن زمان گفت مسکن مهر مزخرف است. پروژه‌های مسکن مهر در کشور که برای قشر ضعیف جامعه است، برای طبقه‌ای است که اتفاقا طبقه کارگر، مستضعف، کارمند یا جوانان تازه ازدواج کرده کاربرد دارد. وگرنه آدم‌های سرمایه‌دار که در مسکن مهر زندگی نمی‌کنند. از نگاه وزیر راه و شهرسازی وقت که در فلان‌جای شهر مسکن دارد حتما مسکن مهر جای مزخرفی برای زندگی است، اما برای خیلی‌ها از جمله من که خانه ندارند، می‌تواند یک مسکنی برای محل زندگی باشد. وقتی ۱۰ سال در ساخت مسکن کوتاهی صورت می‌گیرد، یک جایی کم‌کارکردی‌‌، بدکارکردی‌‌، بیکارکردی‌‌، کژکارکردی‌ صورت می‌گیرد، آن وقت این بازار عرضه و تقاضا را در مسکن بر هم زده و نرخ مسکن را بالا می‌برد. اصلاح این روند یک شبه رخ نمی‌دهد اما ریل‌گذاری قانون جهش تولید مسکن، زمینه افزایش و رشد ساخت مسکن را در کشور فراهم کرده است. این موارد کی ساخته می‌شود آرام‌آرام ۴ تا ۵ سال دیگر، آن ترازوی عرضه و تقاضا را اصلاح می‌کند. وقتی آن را اصلاح کند می‌تواند قیمت مسکن در کشور را بهبود ببخشد. اما وقتی این اتفاق‌ها در آینده رخ می‌دهد و مسکن ساخته می‌شود کسی دیگر یادی از ریل‌گذاری مجلس در حوزه اقتصاد و معیشت مردم نمی‌کند، چون دیگر ریل دیده نمی‌شود.