تحلیل‌گر سیاست خارجی گفت: به نظر می‌رسد ایران قطعا باید روش‌های غیرقابل پیش‌بینی را برای واکنش به اقدام اسرائیل مدنظر قرار دهد. اقدامی که در تله اسرائیلی‌ها گرفتار نشود و در عین حال قابل مدیریت باشد.

به گزارش جارچی اخبار، مرتضی مکی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با ایلنا، در مورد اظهارات یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا که اعلام کرده آمریکا به دلیل پاسخ احتمالی ایران در واکنش به حمله به کنسولگری ایران در سوریه در حالت آماده باش قرار دارد، گفت: حادثه تروریستی دمشق و حمله به کنسولگری ایران شاید بعد از ترور سردار سلیمانی مهم‌ترین اقدامی بود که اسرائیلی‌ها پس از آمریکا، در ترور یکی از مقامات بلندپایه ایران در سوریه انجام دادند و شاید اسرائیلی‌ها جنایت ترور شهید سلیمانی را به نوعی در دمشق تکرار کردند. در جریان آن حادثه، جمهوری اسلامی ایران طی سه روز واکنش جدی نسبت به این اقدام آمریکا انجام داد و پایگاه عین‌الاسد را در عراق هدف موشک‌باران قرار داد.

وی افزود: جدا از روایت‌ها، قطعا آنها با توجه به حمله به کنسولگری ایران، انتظار دارند که ایران واکنش انتقام‌جویانه و سختگیرانه‌ای نسبت به آمریکا یا اسرائیل انجام دهد. به همین دلیل اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند اقداماتی را اتخاذ کنند که پاسخ ایران برایشان حداقل تلفات را باشد. قطعا این دو حادثه شاید از این جهت قابل‌مقایسه باشد، اما نمی‌شود واکنش ایران نسبت به حمله ایران به عین‌الاسد را با اقدام انتقام‌جویانه نسبت به حمله به کنسولگری ایران در دمشق مقایسه کرد؛ از این جهت که اسرائیلی‌ها اهداف معین و مشخصی را در این حادثه مدنظر قرار دادند و از ابتدا هم می‌دانستند که حمله به کنسولگری ایران در دمشق به عنوان یک مکان دیپلماتیک بازتاب گسترده‌ای در پی خواهد داشت تا حدی که حتی برخی از دولت‌های اروپایی آن را محکوم کردند و این اقدام را به فهرست اقدامات ناقض حقوق‌بشر و حقوق‌بین‌الملل در غزه اضافه کردند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: اسرائیل با حمله به کنسولگری ایران در دمشق به دنبال این است که ایران را در یک تله‌ای گرفتار کند و با توجه به بن‌بستی که در جنگ غزه صورت گرفته تلاش می‌کند عرصه تجاوز را به نوار گسترده‌تری از غزه توسعه دهد و تاکنون یک جنگ نیابتی میان گروه‌های مقاومت با اسرائیل در منطقه در حال انجام است و ایران هم تلاش کرده بود با خویشتن‌داری و مدیریت تنش از اقدام و درگیری مستقیم با اسرائیل خودداری کند. به نظر می‌رسد ایران قطعا باید روش‌های متعارف و غیرقابل پیش‌بینی را برای واکنش به اقدام اسرائیل مدنظر قرار دهد. اقدامی که در تله اسرائیلی‌ها گرفتار نشود و در عین حال قابل مدیریت باشد.

مکی در پاسخ به این سوال آیا امکان دارد ایران به صورت غیر مستقیم بخواهد از طریق نیروهای نیابتی پاسخ حمله به کنسولگری ایران در سوریه را بدهد، گفت: نیروهای نظامی یمن، سوریه و لبنان ۶ ماه است که با اسرائیلی‌ها وارد یک درگیری مدیریت‌شده می‌شوند و در این درگیری مدیریت‌شده همه تلاش بر این بوده که اسرائیل نتواند مجوز یا فرصتی برای گسترش جنگ غزه به دست بیاورد. در لبنان، حزب‌الله تلاش می‌کند با هدف قرار دادن مراکز نظامی بدون حضور مستقیم در فلسطین اشغالی درگیری در شمال لبنان با اسرائیلی‌ها را حفظ کرده و مرزهای شمال فلسطین اشغالی را ناامن کند تا به این صورت بخشی از نیروی نظامی ارتش اسرائیل زمین‌گیر شوند.

وی افزود: یمن به شکل دیگری با بستن تنگه باب‌المندب و جلوگیری از حرکت کشتی‌های حامل به مقصد فلسطین اشغالی از این جهت اسرائیل را تحت تنگنا قرار می‌دهد. نیروهای مقاومت در سوریه و عراق نیز با روش‌های دیگری تلاش می‌کنند اسرائیل را درگیر کنند و فضای شهرها و مرزهای اسرائیل را ناامن کنند. این موضوع جدیدی نیست که نیروهای مقاومت واکنشی به اقدام اسرائیل انجام دهند. با توجه به اقدامات پیشگیرانه‌ای که اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها در پیش گرفتند به نظر می‌رسد آنها این احتمال را می‌دهند که ایران مستقیما بخواهد واکنشی به اقدام اسرائیل انجام دهد.

مکی گفت: به نظر می‌رسد قوه‌عاقله کشور به دنبال روش‌های متعارف برای واکنش به اقدام اسرائیل در حادثه تروریستی دمشق است که تبعات چنین حمله‌ای قابل مدیریت باشد و عملا به صورتی درنیاید که آمریکا را به عنوان بزرگترین حامی اسرائیل وارد درگیری مستقیم با ایران کند.