یک نماینده مجلس گفت:مسلم است با این روشی که بانک مرکزی در پیش گرفته باید انتظار داشت که قیمت ارز و سکه بالاتر از این هم برود، قطعا زمانی که نرخ ارز و سکه بالا می رود بر روی کالاهای دیگر هم اثر می گذارد.

به گزارش جارچی اخبار، سیدکاظم دلخوش اباتری در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۹ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت شهادت سردار زاهدی و همراهانشان عنوان کرد: حوادثی که در مورد ارز و سکه دوباره تکرار می شود مربوط به حواشی و مسائل و درگیری های منطقه ای نیست بلکه به نظر من مربوط به سیاست های دولت است که برنامه ریزی بانک مرکزی با آن ها هیچ هماهنگی ندارد.

وی ادامه داد: دولت با سند تحول، سیاست را غیر از آنچه الان اجرا می شود، پیگیر بود که این روش و برنامه ریزی بانک مرکزی با برنامه ششم توسعه با تجارب سیاست های پولی و ارزی در دوران گذشته تا به امروز مغایرت دارد؛ بنابراین بانک مرکزی و دولت باید اصلاح سیاست های پولی، به ویژه ارزی که اتفاق می افتد را در دستورکار داشته باشد.

این نماینده مجلس، گفت: چه می شود که صادرات غیرنفتی دولت در سال اول کار خود ۲۰ درصد افزایش پیدا می  کند و ۴.۵ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی اتفاق می افتد اما در سال ۱۴۰۲ برای اولین بار در اقتصاد ایران به دلیل سرکوب صادرات و تشویق واردات تراز تجاری تجارت غیرنفتی کشور ۱۷ میلیارد دلار منفی می شود؟

دلخوش با تاکید مجدد بر اینکه این مسائل به هیچ عنوان به مسائل بین المللی و حوادث اخیر ربط ندارد، تصریح کرد: مسلم است با این روشی که بانک مرکزی در پیش گرفته باید انتظار داشت که قیمت ارز و سکه بالاتر از این هم برود، قطعا زمانی که نرخ ارز و سکه بالا می رود بر روی کالاهای دیگر هم اثر می گذارد به عنوان مثال در همین چند روز تعطیلات کود مختلف کشاورزان تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است. از طرفی دیگر پلیس جرائم ۳ تا ۴ برابری برای رانندگان متخلف پیش بینی کرده است در صورتی که بر اساس اصل ۵۳ قانون اساسی این موارد باید ابتدا قانون شود بنابراین خواهشم از دولت این است که این موارد را کنترل کند چرا که اگر ادامه پیدا کند مردم گرفتارتر می شوند و دولت هم نمی تواند شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردمی است را محقق کند.