“قربانعلی طاهری‌فر” هنرمند مطرح تبریزی و کارگردان فیلم “آپاراتچی” که توانست سیمرغ جشنواره فیلم فجر را در سال ۱۴۰۲ به دست آورد، در جشن هنر انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی به عنوان چهره هنر انقلاب اسلامی استان معرفی شد.

به گزارش جارچی اخبار، شامگاه یکشنبه در این مراسم همچنین از رقیه پهلوانی در حوزه نقاشی، امیر عبداللهیان در حوزه شعر، وحید قراملکی در حوزه کاریکاتور، مهدی نورمحمدزاده در حوزه ادبیات، ناصر طوریحی در حوزه فیلم و مستند، فرزاد نریمان زاده در حوزه گرافیک، حسن نجفی، امین همزمان در حوزه بازی کامپیوتری، مهدی ناصری در حوزه موسیقی، حمید عابدینی در حوزه عرضه محصولات هنری انقلاب اسلامی و رضا نعلی(فرماندار بناب) در حوزه حمایت از هنر و هنرمندان تقدیر شد.

آذربایجان همه اضلاع هنری، فرهنگی، ادبی و تمدنی را یکجا دارد

استاندار آذربایجان شرقی در این مراسم اظهار کرد: این استان همواره جریان ساز و تمدن ساز بوده و نقش بی بدیلی را در ۱۰۰ سال گذشته داشته و در همه حرکت‌های جریان ساز کشور شامل انقلاب اسلامی، انقلاب مشروطه، دفاع مقدس، دوران سازندگی، توسعه صنعتی کشور و مدیریت صنایع حرفی برای گفتن و همواره سردارانی در این زمینه‌ها داشته است.
مالک رحمتی با بیان اینکه گاه گوشه‌هایی از این تاریخ را یکی از هنرمندان ریزبین ورق زده و اتفاق مهمی را مثل فیلم آپاراتچی در کشور رقم می‌زند، افزود: آذربایجان همه اضلاع هنری، فرهنگی، ادبی و تمدنی را یکجا دارد و امروز همه را در قالب هنر انقلابی نام می‌بریم و می‌بینیم که همه موفقیت‌ها در دل انقلاب نهفته است و باید از آن بهره مند شده و به دنیا معرفی کنیم.

وی با طرح این سوال که آیا توانسته‌ایم انقلاب و دستاوردهای آن را بیان کنیم ؟ اظهار کرد: آنچه که معلوم است، نتوانسته‌ایم در حق و تراز انقلاب اسلامی، زوایای متعدد اجتماعی، اقتصادی، اعتقادی و هنری آن را در داخل و خارج کشور معرفی کنیم. امروز زبان معرفی تمدن‌ها، فرهنگ‌ها و پیشرفت‌ها در دنیا، زبان هنر بوده و کشورهای دارای ادبیات، گفتمان و تاریخ توسط هنر، دنیا را اداره می‌کنند که سینمای هالیوود و بالیوود نمونه‌ای از آن است.

وی با بیان این‌که اکنون کشورها پیش از نفوذ سیاسی به کشورهای دیگر، ابتدا سیاست هنری را در آن کشور پیاده و در همه زوایای هنری تولید محتوا می‌کنند، گفت: با زبان هنر توانسته‌اند جای مظلوم و ظالم را تغییر دهند و ما آن چیزی که کم داریم‌، نگاه، هنر، شجاعت، بصیرت، ابتکار عمل، ظرافت‌ها و دقایق آوینی‌ها است که با یک نگاه بلند برای آینده برنامه تولید کرد و هنوز هم کتاب‌ها و روایت فتح او مطلبی برای گفتن دارد.

رحمتی تاکید کرد: ما در استفاده از زبان هنر برای بیان معارف انقلاب و دستاوردهای آن، تربیت جامعه و رساندن پیام انقلاب، شهدا و امامین انقلاب خوب عمل نمی‌کنیم و داشته‌های ما کفایت نمی‌کند زیرا جوانان ما تشنه هستند و وقتی این خلاء را پر نمی‌کنیم به دنبال هنرهای وارداتی می‌روند و آن‌ها خلاء ما را پر می‌کنند و به جای تماشای فیلم‌های معرفتی و دارای پیام، پرفروش ترین آثار هنری ما فیلم هری پاتر می‌شود.

وی افزود: به طور قطع زحمات زیادی کشیده شده و باید از هنرمندان و ادارات و ارگان‌هایی که در این راستا نقش آفرینی می‌کنند تقدیر کنیم اما جامعه کنونی، پیامی برای ما دارد آن هم این است که نتوانستیم به اندازه‌ای که جوانان و جامعه نیاز دارند، مباحث ادبی، هنری و رسانه‌ای تولید کرده و با جنگ روانی و حقیقی در رسانه و فرهنگ مقابله کنیم.

وی با اشاره به فیلم‌هایی که در جامعه امروز عرضه می‌شوند، گفت: آیا نمی‌توانیم از تاریخ سراسر دلاوری، قهرمانی و غیرتمندی خود، فیلم‌های تاریخی بسازیم تا با تاریخ انباشته با جعل و واقعیت عثمانی مقابله کند ؟ امروز با روایت خود فیلم‌هایی می‌سازند و بسیاری از حقایق را جعل می‌کنند و به بهانه سبک رئالیسم جادویی، فیلم‌هایشان را به خورد جوامع می‌دهند.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم استفاده از ابزار هنر، گفت: امروز که در عرصه مقاومت و بیداری کشورهای دنیا شاهد محکومیت رژیم جعلی اسرائیل هستیم به خاطر استفاده از زبان هنر است. امسال روز جهانی قدس متفاوت از سال‌های قبل بود، زیرا هنر مقاومت در دنیا شکل گرفته است و از آفریقا تا آمریکا و کشورهای اروپایی جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند.

وی با بیان اینکه گاه یک عکس از یک صحنه جنایات رژیم صهیونیستی کاری می‌کند که هزاران سخنرانی انجام نمی‌دهند، افزود: اگر نتوانیم از زبان روز دنیا یعنی هنر استفاده کنیم، نمی‌توانیم تاریخ و تمدن و پیام خود را به دنیا معرفی کنیم و در عرصه داخلی و خارجی اثرگذار باشیم.

وی با اشاره به تاریخ و صحنه‌هایی که در عرصه انقلاب اسلامی تا به امروز شکل گرفته‌اند، گفت: سوژه‌هایی داریم که هر یک می‌توانند دنیایی را به لرزه درآورند و این امر فقط با زبان هنر میسر است.

 

ضرورت انتقال پیام مقاومت
رحمتی با اشاره به انتقال پیام مقاومت به دنیا، افزود: اگر کوتاهی کنیم، تاریخ را جا به جا می‌کنند. حداقل دین ما به شهدا و خانواده جانبازان و ایثارگران این است که نگذاریم زیبایی‌هایی که در لا به لای تاریخ خوابیده است، خاک بخورد. که البته آقای طاهری فرد نیز روی یکی از این زیبایی‌ها دست گذاشته است.

وی همچنین از حمایت استانداری آذربایجان شرقی از هنرمندان خبر داد و گفت: هر آنچه که در اختیارات استان است را برای بکارگیری در عرصه هنر مضایقه‌ای نداریم. هزینه کردن برای هنر را هزینه نمی‌دانیم بلکه سرمایه گذاری برای تاریخ کشورمان است. امروز نیاز به تقویت هویت ملی و دینی داریم تا با جنگ ناجوانمردانه دشمنان مقابله کنیم.

دبیرخانه ستاد بزرگداشت هفته هنر انقلاب اسلامی در آذربایجان شرقی از اسفند سال ۱۴۰۲ آغاز به کار کرد

نوید ناصر، مسئول حوزه هنری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم اظهار کرد: دبیرخانه ستاد بزرگداشت هفته هنر انقلاب اسلامی در استان از اسفندماه سال ۱۴۰۲ شروع به کار کرد و جلسات مختلفی را با حضور نهادهای فرهنگی هنری استان برگزار شد و دستورالعمل‌های مربوطه به معرفی چهره هنر انقلاب اسلامی استان تهیه شد.

وی افزود: با حضور ۱۵ نهاد مرتبط با حوزه فرهنگی هنری و پیشکسوتان این حوزه، اسامی معرفی شده برای چهره هنر انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با اکثریت آرا، این چهره انتخاب شد.

ناصر گفت: سال ۱۴۰۲، سال پربار اتفاقات هنری برای استان بود و هنرمندان بسیاری در عرصه‌های هنری موفقیت کسب کردند ولی ناگزیر بودیم تا یک نفر را به عنوان چهره هنر انقلاب اسلامی انتخاب کنیم.

مهدی نعلبندی، نویسنده و فعال رسانه‌ای نیز با اشاره به ابعاد زندگی شهید آوینی به عنوان یگانه سکاندار هنر انقلاب اسلامی، گفت: اولین عاملی که باعث شد آوینی، آوینی شود، خودش بود. فردی که تلاش داشت متکلم هنر انقلاب اسلامی باشد و مولفه‌های آن را معرفی کند.

وی افزود: مواجهه آوینی با انقلاب یک مواجهه حقیقی و نه تعارفی است. او جرئت حرف زدن داشت و انقلاب، زندگی او را دگرگون کرد به طوری که در آن مقطع، همه چیزش را جمع کرده و آتش زد. آوینی از آن به بعد نمود هنر انقلاب اسلامی است.

وی با بیان این‌که شهید آوینی، انقلاب اسلامی را پدیده‌ای می‌داند که دنیا را تغییر می‌دهد، افزود: دومین عامل تولد شهید آوینی، دوستانش بودند. شهید آوینی تنها نبود و چهره‌های شاخص مکملی در کنار او بودند.

نعلبندی گفت: سومین مولفه تولد شهید آوینی، مدیران فرهنگی است که تعدادی اجازه دادند و تعدادی اجازه ندادند آوینی حرف بزند. شهید آوینی از صحبت کردن نمی ترسید و همه را نقد می‌کرد. به شدت نگاه امتی داشت و بنیانگذار نگاه امتی در ساحت هنر بود.

در این مراسم همچنین از دستخط سردار مجاهد شهید محمدرضا زاهدی در سفر به تبریز رونمایی شد.