کانکس مدرسه در روستای «باغ‌یری» مراغه طی روز گذشته در حالی بر اثر گردباد یا تندباد واژگون، و به مصدومیت پنج دانش‌آموز و یک معلم منجر شد که اهالی و شاهدان حادثه از متصل نبودن این کانکس به زمین خبر می‌دهند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، وجود ۱۷ مدرسه کانکسی دیگر در مراغه که به گفته مسئولان، برخی دیگر از آنها هم به زمین متصل نیست و تداوم شرایط آب و هوایی دیروز در روز جاری هم نگرانی‌هایی از تکرار این حادثه ایجاد می‌کند و بررسی علت وقوع را در اولویت قرار می‌دهد.

بخشدار سراجوی مراغه که روز گذشته و در سریع‌ترین زمان ممکن در محل روستا حضور یافت و در امدادرسانی به مصدومان مشارکت داشت، می‌گوید: این کانکس به زمین متصل نبود و صرفا روی یک سطح مسطح قرار داشت.

به گفته «علی تقوی» مدرسه ۱۵ روستای این بخش کانکسی است و برخی دیگر از کانکس‌ها هم مشابه روستای «باغ‌یری» به زمین نصب نیست؛ بر همین اساس ایمنی این کانکس‌ها باید در اسرع وقت بررسی شود.

وی در پاسخ به این سوال که «این حادثه در روستاهای دیگر این بخش امکان تکرار دارد؟» بیان کرد: بله در صورتی که گردباد در روز جاری تکرار شود، ممکن است این حادثه در برخی دیگر از روستاها هم تکرار شود.

به کار بردن واژه «گردباد» برای حادثه «باغ‌یری» صحیح نیست

رییس اداره هواشناسی مراغه معتقد است که به کار بردن واژه «گردباد» برای حادثه «باغ‌یری» چندان صحیح نیست زیرا لازمه تشکیل گردباد صعود هواست و در این فصل از سال امکان وقوع گردباد وجود ندارد.

«رامین حاجی‌زاده» افزود: به کار بردن واژه تندباد برای حادثه روز گذشته صحیح‌تر است؛ ضمن توجه به اینکه اگر کانکس به زمین متصل باشد، امکان ندارد که یک کانکس با وجود حضور دانش‌آموزان و معلم در داخل آن، بر اثر تندباد واژگون شود.

مدیر آموزش و پرورش مراغه نیز گفت: متاسفانه کانکس روستای «باغ‌یری» توسط اهالی و با استفاده از جرثقیل یکی از دستگاه‌های اجرایی کمی جابجا شده بود و همین موضوع می‌تواند در وقوع حادثه اثرگذار باشد.

«حسین اکبریان» با بیان اینکه این کانکس حدود ۹ سال قبل جاگذاری شد، افزود: یکی از ساکنان مجاور مدرسه با این تصور که کانکس حدود یک متر در زمین متعلق به وی قرار دارد، از راننده جرثقیل خواهش کرده بود تا آن را جابه‌جا کند.

وی ادامه داد: راننده جرثقیل هم بدون اخذ مجوز از آموزش و پرورش نسبت به جابجایی این کانکس سه در چهار متر اقدام کرده بود و همین جابجایی از یک سو و کوچک بودن ابعاد کانکس از سوی دیگر موجب شد تا این حادثه اتفاق بیافتد.

«اکبریان» افزود: این شهرستان ۱۸ مدرسه کانکسی دارد که حدود ۱۴ مورد از آنها به محکم کاری و اتصال به زمین نیاز دارد و کنترل ایمنی آنها در روز جاری از نوسازی مدارس استان پیگیری شد.

معلم این مدرسه کانکسی هم بیان کرد: کانکس نه تنها به زمین متصل نبود، بلکه روی بلندی قرار داشت و پس از ۲ دور چرخیدن اگر به منبع آب برخورد نکرده بود، امکان داشت تا جاده پایین‌دست سرازیر شود.

«مریم شجاعی» که با بیتوته در روستای «باغ‌یری» به دانش‌آموزان سه پایه اول، دوم و چهارم این روستا تدریس می‌کند، افزود: در حال تدریس ریاضی چهارم بودم که به ناگاه کانکس بر اثر تندباد واژگون شد و در آن لحظه فقط به فکر سلامت دانش‌آموزان بودم.

بخش سراجوی مراغه به مرکزیت شهر خداجو بیش از ۹۰ روستا دارد که تعداد قابل توجهی از آنها به دلیل فاصله زیادی که با مرکز بخش و شهر مراغه دارند، جزو روستاهای محروم شهرستان به شمار می‌روند.

روستای «باغ‌یری» در دهستان قوری‌چای غربی بخش سراجو شهرستان مراغه واقع ‌است و با حدود ۴۰ نفر جمعیت در فاصله ۵۵ کیلومتری شهر مراغه قرار دارد.