سخنگوی دستگاه قضا گفت: به میدان کشاندن ظرفیت‌های مردمی در اقتصاد و تولید نیازمند مانع زدایی از مشارکت مردمی است، لذا رفع موانع تولید برای مردم از اهمیت دو چندانی برخوردار است.

به گزارش جارچی اخبار، چهل و هفتمین نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه صبح امروز برگزار شد.

ستایشی در این نشست گفت: ضمن تبریک و شادباش بهار طبیعت و تقارن آن با بهار قرآن و فرارسیدن عید سعید فطر باید در نکاتی درباره قوه قضاییه درباره تحقق شعار سال بگوییم.

وی افزود: به میدان کشاندن ظرفیت‌های مردمی در اقتصاد و تولید نیازمند مانع زدایی از مشارکت مردمی است، لذا رفع موانع تولید برای مردم از اهمیت دو چندانی برخوردار است. قوه قضاییه معتقد است همراهی قوا برای اجرای منویات رهبری شرط اصلی است.

وی تصریح کرد: در موضوع عفو مورد نظر رهبری اقدامات بسیار ارزشمندی صورت گرفت که مشروح آن در ادامه مطرح خواهد شد.

وی تصریح کرد: نکته بعدی در ارتباط با اقداماتی است از ناحیه رژیم منحوس و نجس صهیونیستی در هفته گذشته شاهد بودیم. خالص‌ترین نیروهای نظامی کشور را که مورد احترام تمامی جوامع دولت‌ها است در قاعده‌مند ترین مکان در مقابل چشم همگان ترور کرد. حجم مطالبه جمع شدن بساط جنایت در حالی که این رژیم فشار روزافزون را از جانب قدرت‌های خارجی تحمل می‌کند دست به چنین اقدام تروریستی زد.

وی افزود: امروز بیش از پیش جهان بدون رژیم صهیونیستی قابل تحقق است. اما پیگیری حقوقی و قانونی با هدف رسواسازی این جرثومه فساد در ابعاد بین‌المللی باید دنبال شود. این رژیم نشان داده هیچ قاعده و قانون  و هیچ عرف بین‌المللی را به رسمیت نشناخته است و هیچ انسان ازاده و بیداری را نمی‌توان یافت از ترورها به ستوه نیامده باشد و روز موعود جهان بدون رژیم صهیونیستی را مطالبه نکرده باشد.

وی افزود: همچنین از عموم مردم کشورمان و سایر کشورهای اسلامی و غیر اسلامی در راهپیمایی روز قدس شرکت کرده و علیه جنایات رژیم صهیونیستی شرکت کرده کمال تشکر را داریم.

ستایشی در پاسخ به سوالی در مورد آب گرفتگی‌ها در استان خوزستان و شهر اهواز گفت: با توجه به بهداشت عمومی شهروندان استان خوزستان به ویژه شهر اهواز در حوزه آبگرفتگی‌های اخیر دو پرونده برای دو دستگاه مسئول تشکیل دادیم، پرونده‌های مطروحه در شعبه دهم بازرپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهر اهواز مورد رسیدگی است هر دو پرونده در حال تحقیقات مقدماتی است و برای تکمیل تحقیقات دستورات لازم به مبانی ذی ربط داده شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه این امر تخصصی در صورتی که وصف مجرمانه پیدا کند در شمول وظایف قوه قضاییه است از باب نظارتی که بر فرایند‌ها داریم با توجه به اینکه موضوع تخصصی است و دولت هم نهایت تلاش خود را برای کاهش مشکلات به عمل می‌آورد این موضوع هم در شورای تامین استان خوزستان مطرح شده و مقرر شده دستگاه‌های نظارتی همچون بازرس کل استان گزارشی از سنوات گذشته تاکنون تهیه کند در صورتی که احراز کنیم جرم و ترک فعلی انجام شده است حتما برای این افراد پرونده قضایی تشکیل و اقدامات قضایی انجام می‌شود.

ستایشی ادامه داد: امیدواریم با برنامه ریزی دقیق شاهد این مشکلات نباشیم، خدمت مردم استان خوزستان و شهر اهواز عرض ادب می‌کنیم و امیدواریم عذر ما را در در این حوزه حداقل در بخشی که از وظایف ما است پذیرا باشند.

وی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده سالار آقاخانی گفت: سالار آقاخانی به اتهام مشارکت در قاچاق ارز و پرداخت رشوه به تحمل سه سال حبس تعزیری و ضبط اموال ناشی از جرم محکوم شده است. برای این پرونده در دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی و اجرای احکام در شرف عملیات اجرایی حکم صادره است.

ستایشی درباره جنایات رژیم صهیونیستی که آیا قوه قضاییه اقدامات حقوقی انجام خواهد داد، گفت: وظیفه طرح دعوا در مجمع بین‌المللی در خصوص رژیم صهیونیستی در دمشق بر عهده وزارت امور خارجه و دولت است. ظاهرا این مرجع خدمت‌گذار با همکاری معاونت حقوقی ریاست جمهوری مقدمات آن را فراهم می‌کند. قوه قضاییه از طریق دادستان کل کشور مسئول بررسی طرح دعاوی در مجامع بین‌المللی است. در روز یکشنبه معاونت امور بین‌الملل شرحی درباره نقض آشکار حقوق بین‌المللی در محضر دادستان کل کشور ارائه دادند و پیگیری از طریق مرجع فی مدخل را مطالبه داشتند امیدواریم با اهتمامی که آقای موحدی آزاد خواهند داشت این مورد با تلاش دولت به نتیجه برسد.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده کارخانه پلی اکریل اصفهان اظهار کرد: پرونده‌های متعددی نسبت به این شرکت مطرح شده همچنین این شرکت نیز شکایاتی داشته است.

ستایشی گفت: این پرونده برای آنکه مورد رسیدگی و امعان نظر واقع شود، بنا به تدبیر مقام قضایی استان تجمیع شده است و این پرونده‌ها به شعبه ۵ دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان ارجاع و در حال رسیدگی و تحقیقات مقدماتی است. قرار است اجرای امر  به هیئت سه نفره کارشناسی فرستاده شده است و این نظریه کارشناسی ابلاغ شده است. نظریه تکمیلی هم داده شده است. به اطراف پرونده ابلاغ شده است. تحقیقات مقدماتی به زودی انجام و آخرین دفاع اخذ می‌شود و پس از صدور قرار نهایی به مرجع ذیصلاح ارجاع می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه  تاکید کرد: در این زمینه ستاد اقتصاد مقاومتی و همچنین اقدامات مجدانه قوه قضاییه و دادگستری کل استان اصفهان شرکت یاد شده در حال بهره برداری و تولید محصولات است و فرایند تولید متوقف نشده است و این برای ما بسیار ارزشمند است.

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی گفت: شکات این پرونده قابل توجه هستند و تا کنون ۵۱۰۰ نفر در این زمینه طرح شکایت کردند و پرونده به صورت ویژه و خاص در حال رسیدگی است. دادستان و سرپرست ناحیه ۵ تهران در حال رسیدگی و نظارت بر روی پرونده هستند و رئیس قوه قضاییه تاکید کرده است از تمام ظرفیت قانونی برای استرداد حقوق شکات استفاده شود. وی افزود: اقدامات خوبی برای شناسایی اموال متهم انجام شده است و مرتبطین وی انجام و بخشی از اموال توقیف شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های قوه قضاییه در زمینه حبس زدایی، کاهش جرایم و پیشگیری از وقوع جرم در سال جدید گفت: در سال جدید در زمینه حبس زدایی طرح ویژه ملی استفاده هدفمند از نهادهای ارفاقی به منظور رفع مشکلات عمومی در دستور کار است. در این طرح مقرر شده است مشکلات خاص هر استان مشخص شود و پنج طرح خاص با مرحله بندی اجرایی تعریف و مسئول اجرای آن نیز دادستانی ها در سراسر کشور خواهند بود.

وی افزود: در دو سال اخیر در برنامه دادگستری ها شاهد استفاده از نهاد ارفاقی جایگزین حبس بوده است.

ستایشی در مورد تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی در قوه قضاییه است در سال جدید گفت: اینگونه موارد در صلاحیت و در شمول وظایف قوه مجریه است، منتظر اخذ مجوز برای تبدیل وضعیت نیرو‌های خدوم قوه قضاییه هستیم اگر این مجوز از سوی دولت داده شود اقدامات قانونی بعدی آن را انجام خواهیم داد.

وی افزود: باید از اقدامات این زمینه از مجلس شورای اسلامی، نمایندگان و هیئت رئیسه آن تقدیر کنیم که پیگیری‌های لازم را برای لوایح و طرح‌های قضایی داشتند. با توجه به اینکه این اقدامات هنوز نهایی و ابلاغ نشده است نمی‌توانیم در این زمینه اطلاع رسانی کنیم، اما اقدامات خوبی نیز دوستان در مجلس شورای اسلامی انجام دادند، تمامی نهاد‌های قوای حاکم و حاکمیت نظام نسبت به این افراد دغدغه‌مند هستند پس از ابلاغ و تصویب در این زمینه انجام وظیفه خواهیم.

ستایشی درباره روند نظارت قوه قضاییه بر فیلم‌ها و سریال‌هایی که محتوایی حقوقی و قضایی دارند، گفت: نظارت مطلق باید از سوی مراجع ذی‌مدخل صورت بگیرد. به طور مثال، وزارت ارشاد وظیفه‌ای درباره نظارت بر رسانه‌ها دارد که مقدمتا باید صورت گیرد. ساترا باید مقرراتی که برای نظارتش در نظر گرفتند را به نحو احسن پیگیری کند.

وی افزود: از بابت اینکه جزئیات قضایی در فیلم و سریال باید تحت نظر باشد، ما مرکز رسانه قوه قضاییه را داریم که با محدودیت امکانات و شرایط خود، شورایی تشکیل داده است و کارگروهی دارند که وظیفه آن ارزیابی محصولات نمایشی است و مشغول ارزیابی هستند. ارزیابی قبل و حین تولید را با موازین حقوقی و قضایی در نظر می‌گیرند. مواردی هم وجود دارد که خالی از نظارت و تصویب این شورا عمل می‌شود که تذکر قانونی لازم به مبادی ذیربط ارائه و ابلاغ شده است. در هر صورت از نظارت‌های اولیه نباید غافل شویم و بدانیم که قوه قضاییه نیز در این چرخه حضور دارد و موارد را رصد و بررسی می‌کند.

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده سرهنگ جوانمردی گفت: حکم صادره نسبت به پرونده مطروحه در شعبه هم عرض صادر شده اما این حکم غیرقطعی است. چنانچه محکوم علیه اعتراض کند و تقاضای فرجام خواهی داشته باشد، این پرونده به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد. در همه پرونده‌هایی که دارای جنبه خصوصی است؛ تمام اهتمام قوه قضاییه بر این استوار است که به تجلی صلح و سازش بیانجامد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا بعد از اتفاقات رخ داده در استان سیستان و بلوچستان تغییری در قوانین مربوط به استفاده از سلاح غیر مجاز ایجاد شده است و رویکرد دستگاه قضا در این راستا چیست، گفت: از اتفاقات رخ داده که موجب شهادت فرزندان عزیر این کشور شد، بسیار متاسف هستیم و برای خانواده آنان طلب صبر داریم. به هرحال ضد انقلاب متمسک به استفاده از سلاح غیر مجاز شده است و باید روی این قضیه تدبیری اندیشیده شود، لایحه استفاده از سلاح و مهمات قبلا در قوه قضاییه تهیه و پس از تصویب دولت به مجلس ارسال شده و هم اکنون در دستورکار مجلس است.

وی تصریح کرد: از نمایندگان مجلس می‌خواهیم با درنظر گرفتن اولویت این موضوع در تسریع تصویب این مهم همکاری لازم را داشته باشند. مجلس نیز طرح دیگری در جهت تشدید مجازات قانون حمل سلاح و مهمات تهیه کرده که در نوبت صحن قرار دارد و اگر این لایحه تصویب شود، خلا‌هایی که فرا روی این موضوع است برطرف می‌شود و با افرادی که این سلاح‌ها را داشته و حمل می‌کنند، برخورد قانونی، قاطع و کافی صورت می‌گیرد.

ستایشی درباره جزئیاتی از درخواست عفو رئیس قوه قضاییه و موافقت مقام معظم رهبری به مناسبت عید فطر، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی مناسبت سال نو و ایام متبرک ماه رمضان همچنین فرا رسیدن عید سعید فطر با درخواست ریاست قوه قضاییه نسبت به عفو و یا تخفیف مجازات در مورد بیش از ۲ هزار نفر از افراد مستحق عفو و بخشودگی و یا کاهش مجازات موافقت کردند. در حال حاضر اقدامات اجرایی برای تحقق فرمان رهبر انقلاب اسلامی انجام می‌دهیم.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: از مجموع ۲۱۲۷ نفر مشمول عفو و تخفیف مجازات در این مرحله ۸۵۸ نفر مشمول عفو منتهی به آزادی و مختومه شدن پرونده شدند همچنین ۱۲۶۹ نفر باقیمانده مشمول تخفیف مجازات شدند. نکته ویژه و حائز اهمیت این است که ۲۹ نفر از افرادی که در این دوره مشمول عفو شدند مجازات قطعی آن‌ها اعدام بوده که با تخفیف، مجازات و کیفر آن‌ها به حبس تغییر پیدا کرده است. ۵ نفر از افراد مشمول عفو نیز محکومان موضوع ماده ۲۰ هستند و شرایط اولیه عفو را نداشتند و رئیس قوه قضاییه عفو آن‌ها را درخواست کرده است؛ همچنین ۱۹۹۱ نفر نیز از محکومان دادگستری بودند که مورد عفو واقع شدند.

وی ادامه داد: دو نفر از افرادی که مشمول عفو شدند از محکومان سازمان قضایی نیرو‌های مسلح بودند ۱۰۰ نفر نیز از محکومانی بودند که به موجب آرای صادره از ناحیه شعب سازمان تعزیرات حکومتی محکومیت یافتند که آن‌ها نیز مشمول عفو شدند. ۱۵۶ نفر نیز از محکومان مشمول عفو زندانیان نسوان و ۵ نفر نیز از اتباع بیگانه بودند. همچنین ۱۱ نفر محکومان امنیتی و ۵ نفر نیز محکومان زیر ۱۸ سال بودند که از این عفو بهره‌مند شدند.

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده موضوع زمین هزار میلیاردی حوزه علمیه ازگل گفت: موسسه پیروان اندیشه‌های قائم برابر سند اقاله ثبت شده به شماره ۲۳۵۱۴ مورخ ۹ فروردین ۱۴۰۳ دفتر اسناد رسمی شماره ۱۴۶۷ تهران مورد خرید شده را به حوزه علمیه حضرت امام خمینی (ره) اقاله کرده است.

ستایشی در پایان نشست سخنگویی بعد از دو سال از سخنگوی قوه قضاییه خداحافظی کرد.

وی گفت: حدود دو سال  در سمت سخنگویی قوه قضاییه در خدمت شما عزیزان بودم. این نشست آخرین نشست است که در خدمت شما بودم و قرار است عزیز دیگری که با سابقه است  عهده دار این مسئولیت خطیر باشند که ان شاءالله اطلاع رسانی خواهد شد. در این دو سال خدمت با برگزاری ۴۷ نشست حضور متعدد در جمع اصحاب رسانه را داشتم و بازدید از ایسنا یا رسانه‌های دیگر را داشتیم  و سعی داشتیم تا در دسترس رسانه‌ها باشم و موارد را به صورت صحیح و صادقانه و متقن به اطلاع افکار عمومی برسانم. امیدوارم کوتاهی‌ها و تقصیرهایی که مرتکب شدم و  نکته یا حرفی یا سخنی گفتم که نباید می‌گفتم را ببخشید.