کارشناس مسائل منطقه گفت: باید توجه شود که پاسخ ایران بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به حمله به کنسولگری انجام شد اما به هر ترتیب احتمال گسترش درگیری طی روزهای آینده وجود دارد.

به گزارش جارچی اخبار، حسن هانی‌زاده، با اشاره به پاسخ ایران به اسرائیل که در قالب عملیات مرکب پهپادی و موشکی انجام شد، عنوان کرد: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق علاوه بر اینکه یک اقدام ماجراجویانه به حساب می‌آید به نوعی نقض آشکار قوانین بین‌المللی و نقض حاکمیت و خاک ایران و سوریه تلقی می‌شود. این در حالیست که بر اساس کنوانسیون وین و ژنو اماکن دیپلماتیک از هرگونه تعرض مصون هستند اما به هر ترتیب رژیم صهیونیستی اقدام به حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق کرد که در نتیجه آن متاسفانه تعدادی از نظامیان ارشد کشورمان به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: باید متوجه باشیم که اسرائیل در طول شش ماه گذشته و در پی حمله به غزه نتوانست دستاورد خاصی را برای خود رقم بزند و به همین دلیل سعی کرد بحران را از داخل اراضی اشغالی به منطقه سرایت دهد تا بتواند یک جو متشنج در مقیاس بزرگ‌تری را در خاورمیانه حاکم کند. ایران هم بعد از حمله به کنسولگری خود  در دمشق از سوی رژیم صهیونیستی بارها و بارها از مجرای دیپلماتیک این موضوع را پیگیری کرد و اخطارهای خود را به گوش قدرت‌های بزرگ غربی رساند. رهبری هم در مورد این مسأله سخنانی را مطرح کردند و اعلام شد که پاسخ به اسرائیل داده خواهد شد و در نهایت این پاسخ در بامداد امروز عملیاتی شد. توجه داشته باشید که اسرائیل در یک شرایط بحرانی در داخل و خارج از اراضی اشغالی قرار دارد و این در حالیست که تهران سعی کرد از کانال‌های مختلف رایزنی‌هایی را انجام دهد تا در نهایت یک آتش‌بس منصفانه در خصوص غزه عملیاتی شود ولی رژیم صهیونیستی مانع این مسأله شد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: باید توجه شود که پاسخ ایران بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به حمله به کنسولگری در دمشق انجام شد اما به هر ترتیب احتمال گسترش درگیری طی روزهای آینده وجود دارد و باید گفت که روزهای پیش رو بسیار مهم خواهند بود که البته این موضوع به پاسخ اسرائیل هم بستگی دارد. اگر رژیم صهیونیستی بخواهد به مراکز حیاتی و حساس ما حمله کند بدون شک پاسخ ایران کوبنده‌تر خواهد بود. آمریکا و رسانه‌های اسرائیل همین حالا در حال جریان‌سازی وسیعی علیه تهران هستند و طی ساعات گذشته اخبار بسیار گسترده‌ای که هیچگونه مبنای حقیقی ندارد، از سوی رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای منتشر شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم که در منطقه یک شکاف مشخص به وجود آمده و در این راستا ایالات متحده سعی می‌کند که ایران را ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار دهد که البته چین و روسیه می‌توانند جلوی این اقدام را بگیرند اما به هر ترتیب تهران آماده مقابله با هرگونه تحرک میدانی و سیاسی است. نکته آخر اینکه اخبار فریب در این راستا دقیقه به دقیقه در حال انتشار است و رسانه‌های خارجی به نوعی می‌خواهند یک دوگانگی مشخص را در افکار عمومی جا بیندازند تا بتوانند بگویند که حملات ایران چندان عمیق و حیاتی نبوده است. به همین جهت طی ساعات و روزهای آتی پارادوکس خبری عمیق و وسیع‌تر خواهد شد و باید مراقب این سناریوها بود.