جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اقدام تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی که به درخواست این رژیم تشکیل شده است، آغاز شد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  الجزیره، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز یکشنبه پس از پاسخ تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل، خواستار کاهش تنش ها شد و گفت:‌ من تشدید شدید تنش ناشی از حمله گسترده عصر روز گذشته جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل را به شدت محکوم می‌کنم. من خواستار توقف فوری این خصومت‌ها هستم.

دبیرکل سازمان ملل گفت: من به همه کشور‌های عضو یادآوری می‌کنم که منشور سازمان ملل استفاده از زور را علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشوری یا به هر روش دیگری که با اهداف سازمان ملل متحد مغایرت داشته باشد، ممنوع می‌کند.

گوترش تصریح کرد: علاوه بر این، همانگونه که در محکومیت حمله اول آوریل به کنسولگری ایران در دمشق بیان کردم، اصل مصونیت اماکن و پرسنل دیپلماتیک و کنسولی باید در همه موارد مطابق با قوانین بین المللی رعایت شود.

ارشد‌ترین مقام سازمان ملل تاکید کرد: وقت آن است که از لبه پرتگاه عقب برویم. اجتناب از هرگونه اقدامی که می‌تواند منجر به درگیری‌های نظامی بزرگ شود، حیاتی است. غیرنظامیان در حال حاضر بیشترین سختی را متحمل می‌شوند و بالاترین هزینه را می‌پردازند.

دبیرکل سازمان ملل گفت: ما مسئولیت مشترک داریم تا فعالانه با همه طرف‌ها برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش ارتباط بگیریم. ما مسئولیت مشترک داریم تا آتش بس فوری بشردوستانه در غزه، آزادی بی قید و شرط همه گروگان‌ها و ارسال بدون مانع کمک‌های بشردوستانه را تضمین کنیم.

گوترش ادامه داد: ما مسئولیت مشترکی برای توقف خشونت در کرانه باختری اشغالی، کاهش تنش در امتداد خط آبی و برقراری مجدد کشتیرانی ایمن در دریای سرخ داریم.

او در پایان گفت: صلح و امنیت منطقه‌ای و در واقع جهانی، ساعت به ساعت تضعیف می‌شود. منطقه و جهان توان تحمل جنگ بیشتر را ندارند.

آمریکا: شورای امنیت وظیفه دارد، اقدامات ایران را بی‌پاسخ نگذارد

رابرت وود، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در این نشست با طرح این ادعا که واشنگتن با مشورت کشورهای عضو، اقدامات بیشتری را برای پاسخگویی ایران در سازمان ملل انجام خواهد داد، گفت: شورای امنیت وظیفه دارد، اقدامات ایران را بی‌پاسخ نگذارد.

وی با بیان اینکه ایالات متحده «به دنبال تشدید تنش نیست، اقدامات ما کاملاً جنبه دفاعی داشته است» و افزود: «بهترین راه برای جلوگیری از این تشدید، محکومیت صریح حمله گسترده بی‌سابقه ایران توسط شورای امنیت است».

نماینده آمریکا بدون اشاره به اقدام غیرقانونی اسراییل در حمله به ساختمان دیپلماتیک ایران مدعی شد: پیش مدت‌ طولانی است ایران تعهدات حقوقی بین‌المللی خود را آشکارا نقض کرده است.

چین: درگیری طولانی در غزه موجب افزایش تنش در منطقه می‌شود

نماینده چین در شورای امنیت سازمان ملل درگیری طولانی در غزه را موجب افزایش تنش در منطقه دانست.

وی گفت: حمله به کنسولگری ایران در دمشق نقض قوانین بین‌المللی بود و به گفته ایران، اقدام نظامی این کشور پاسخی به حمله به کنسولگری تهران در سوریه بوده است.

روسیه: پس از حمله به کنسولگری ایران در دمشق هشدار دادیم

نماینده روسیه در سازمان ملل با بیان اینکه زمانی که کنسولگری ایران در سوریه بمباران شد ما هشدار دادیم و این حمله در شورای امنیت محکوم نشد، گفت: اگر این مکان یک ساختمان دیپلماتیک غربی بود، واکنش کلا فرق می‌کرد.

وی حمله ایران را نتیجه عدم اقدام شورای امنیت در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی دانست و افزود:در شورای امنیت شاهد همایش ریاکاری و استاندارهای دوگانه هستیم.

الجزایر: اسرائیل کاری کرد که اوضاع منطقه به اینجا برسد

نماینده الجزایر در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت گفت:  اقدام اسرائیل در حمله به کنسولگری ایران خودسرانه بود. اسرائیل کاری کرد که اوضاع منطقه به اینجا برسد.

وی گفت: نسبت به سیاست دوگانه (آمریکا) هشدار می‌دهیم. سیاست‌ها باید برای همه یکسان باشد. نمی‌شود اول به خاک یک کشور حمله شود و با آرامش برخورد کنیم و وقتی پاسخ دادند نوع دیگر رفتار کنیم.

او تصریح کرد:  ما بر سر دوراهی قرار داریم، یا باید قوانین بین المللی را رعایت  کنیم یا وارد هرج و مرج شویم. هرگونه حمله به رفح کاملا غیرقابل قبول است و باید از آن اجتناب کرد.

نماینده الجزایر در سازمان ملل ادامه داد: صلح و امنیت با توانمند ساختن مردم فلسطین برای استفاده از حقوق خود حاصل می شود. خاورمیانه شرایط حساسی را پشت سر می گذارد که همه را ملزم به پیروی از  قوانین بین المللی می کند.

فرانسه: شورای امنیت می‌خواهیم برای برقراری آرامش در منطقه تلاش کند

نماینده فرانسه در نشست شورای امنیت همسو با آمریکا گفت: حمله بی‌سابقه ایران را محکوم می‌کنیم و از شورای امنیت می‌خواهیم برای برقراری آرامش در منطقه تلاش کند.

این دیپلمات فرانسوی گفت که از بالا رفتن تنش‌ها باید جلوگیری کنیم و از سوی دیگر اعلام کرد که بر دفاع از اسرائیل تاکید می‌کنیم.

نماینده فرانسه در سازمان ملل گفت: ما خواستار حفظ امنیت اسرائیل و شرکایمان در منطقه هستیم.