در تعطیلات نوروزی و همزمان با سفر میلیونی مسافران از اقصی نقاط کشور به مازندران، ‌جاذبه های طبیعی از جمله سواحل دریای خزر بیشترین میزان بازدید و حضور مسافران در این ایام را به خود اختصاص داده و در این گزارش پلان های کوتاه ازگشت و گذار ساحلی در منطقه میانکاله به عنوان گوشه ای از جذابیت های طبیعت استان به تصویر کشیده شده است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، مازندران این خطه از شمال کشور همواره در طول سال میزبان مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور است و صد البته داشته های طبیعی آن باعث شده تا این استان به نگین پُرفروغی در پهنه جغرافیای گردشگری و مسافرخیزی کشور مبدل شود.

داشته های طبیعی مازندران از جنگل، ‌کوه و دریا گرفته تا تنوع حیات وحش آن باعث شده تا تابلوی زیبایی از آفرینش های خدوند یکتا پیش روی علاقمندان به طبیعت و گشت و گذار در عرصه های طبیعی قرار دهد.

سواحل خزر در شمال کشور یکی از نقاط زیبا و شورانگیز برای مردم بومی، مسافران و گردشگران دریا دوست است و از طول حدود ۸۰۰ کیلومتری این سرزمین آبی، نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر آن در مازندران، ۲۸۶ کیلومتر گیلان و بقیه هم در گلستان است.

دریای خزر دارای حدود ۴۰۰ گونه آبزی است که وجود ماهیان خاویاری ارزش آن را چندین برابر کرده است، همچنین خزر بعد از خلیج فارس و سیبری دارای سومین مقام از نظر دارا بودن ذخایر نفت و گاز در ساحل و زیر بستر است از این رو این حوضه آبی از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی دارای ارزش زیادی است که کشورهای اطراف آن با علم به این مواهب باید در حفاظت از آن تلاش کنند.

جنگل‌های هیرکانی پس از کویر لوت به عنوان دومین اثر بزرگ طبیعی کشور در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی که در باکو مرکز کشور آذربایجان برگزار شد، با اکثریت آرا در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

جنگل‌های هیرکانی با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در گستره‌ای به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد. البته لازم به ذکر است که بخشی کوچکی از جنگل‌های هیرکانی در کشور آذربایجان قرار دارد.

در زمان حاضر جنگل‌های هیرکانی، زیست بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است. همچنین ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته‌ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می‌شود.

جالب است بدانیم استان مازندران دارای بیش از یک میلیون هکتار عرصه جنگلی است که معادل ۵۳ درصد کل جنگل‌های شمال کشور است، در حالی که ۲ استان دیگر گلستان و گیلان فقط ۴۷ درصد از وسعت جنگلی شمال کشور را در اختیار دارند.

این نسبت در ثبت جنگل‌های هیرکانی نیز حفظ شده است به طوری که از ۱۲ لکه جغرافیایی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو ۶ لکه مربوط به مازندران است.

به عبارت دقیق‌تر در مجموع تعداد ۱۲ لکه (به عبارتی ۱۵ سایت که لکه جنگل ابر در استان سمنان یک کامپلو سایت است و از سه سایت مجزا تشکیل شده است) در چهار استان گیلان، مازندران، گلستان و سمنان با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان محیط زیست، سازمان جنگل‌ها و مراتع و دانشگاه تربیت مدرس برای ثبت در لیست میراث جهانی یونسکو پیشنهاد شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، ‌ صنایع دستی و ‌گردشگری مازندران با اشاره به افزایش بازدید از جاذبه های این استان نوروز امسال به نسبت مدت پارسال گفت : بیشترین تعداد بازدید گردشگران و مسافران از جاذبه های طبیعی این استان است.

حسین ایزدی روز چهارشنبه افزود: تاکنون بیشتر از ۱۸ میلیون نفر شب اقامت مسافران نوروزی در مازندران ثبت شده است که بخش قابل توجهی از این افراد تعطیلات خود در کنار جاذبه های طبیعی همچون دریا و جنگل سپری کردند.