در فاصله سه روز تا پایان مهلت کنفدراسیون فوتبال آسیا(AFC) برای حل مشکل مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس جهت کسب مجوز حرفه‌ای و حضور در لیگ قهرمانان، فردا با واگذاری احتمالی ۸۵درصد سهام این دو باشگاه، طلسم خصوصی‌سازی سرخابی‌ها شکسته می‌شود.

به گزارش جارچی اخبار، شمارش معکوس برای پایان مهلت AFC جهت حل مشکل مالکیت مشترک باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس آغاز شده است؛ مهلتی که چهارشنبه این هفته یعنی پنجم اردیبهشت به پایان می‌رسد و تا آن تاریخ یکی از این دو تیم باید از زیر نظر وزارت ورزش به عنوان مالک مشترک خارج شود تا سرخابی‌ها که سهمیه فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا را کسب کرده‌اند، منعی برای حضور در این مسابقات نداشته باشند.

پس از گمانه‌زنی‌هایی که درباره خرید سهام باشگاه پرسپولیس توسط یک کنسرسیوم بانکی مطرح شد، هفته گذشته فرابورس در اطلاعیه‌ای به طور رسمی از عرضه ۸۵ درصد سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خبر داد و آگهی فروش آن را منتشر کرد. بر این اساس خریداران تا سوم اردیبهشت مهلت دارند تا برای خرید سهام درخواست‌شان را ارائه بدهند.

اطلاعیه جدید فرابورس در شریطی است که پیش از این در روزهای ۱۱ و ۲۰ فروردین، عرضه سهام پرسپولیس و استقلال به دلیل نداشتن خریدار لغو شده بود اما به نظر می‌رسد این بار قرار است این طلسم با توجه به خبرهایی که درباره خریداران احتمالی سرخابی‌ها به گوش می‌رسد، شکسته شود. بر اساس خبرهایی که در فاصله ۲۴ ساعت تا عرضه سهام سرخابی‌ها به گوش می‌رسد، یک کنسرسیوم بانکی متشکل از ۵ بانک، فردا برای خریداری پرسپولیس اقدام می‌کند. همچنین یک هلدینگ پتروشیمی خواهان خرید ۸۵ درصد سهام باشگاه استقلال شده است تا فردا سرانجام تکلیف مالکان اصلی دو تیم مشخص شود و سرخابی‌ها برای اولین بار از زیر نظر وزارت ورزش خارج شوند.

گرچه کنفدراسیون فوتبال آسیا اصراری برای خارج شدن هر دو تیم استقلال و پرسپولیس از زیر مجموعه وزارت ورزش نداشت و با واگذاری یک تیم، خطری آنها را برای کسب مجوز حرفه‌ای تهدید نمی‌کرد، اما دولت سیزدهم مصمم است تا هر دو تیم را واگذار کند تا پروسه خصوصی‌سازی سرخابی‌ها که چند دهه طول کشیده است، به خط پایان برسد.

باتوجه به خبرهایی که از فدراسیون فوتبال می‌رسد نیز استقلال و پرسپولیس به جز مالکیت مشترک مشکلی برای کسب مجوز حرفه‌ای ندارند و خلاف شایعاتی که درباره استقلال مطرح بود، کمیته صدور مجوز حرفه‌ای، نامه باشگاه سانتاکلارای پرتغال درباره توافق با استقلال که یکی از مشکلات آبی‌ها بر سر راه کسب مجوز حرفه‌ای بود را تایید کرده است و استقلال دست کم به خاطر مسائل مالی، برای سومین سال متوالی از لیگ قهرمانان حذف نخواهد شد.

در صورت حل مشکل مالکیت سرخابی‌ها تا ۵ اردیبهشت، کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای، از ۱۵ اردیبهشت روند بررسی مدارک بارگذاری‌شده تیم‌ها را آغاز می‌کند. بررسی کمیته بدوی تا پایان اردیبهشت ادامه دارد و پس از آن مدارک تیم‌ها به AFC ارسال خواهد شد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا هم در خردادماه با بررسی مجدد و تطبیق مدارک با استاندادهایی که تعیین کرده است، نظر نهایی را اعلام خواهد کرد و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با عبور از کابوس مجوز حرفه‌ای، حضور استقلال و پرسپولیس در آسیا که در سال‌های اخیر به رویا بدل شده است، محقق خواهد شد.