فقدان مراکز اقامتی و امکانات رفاهی در شهرهای کمتر برخوردار، یکی از موضوعات بحث‌برانگیز گردشگری ایران است که همچنان نیاز به برنامه‌ریزی و ساز و کاری هدفمند دارد، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی نیز معتقد است که اگرچه نمودار سفر در ایران تلاطم دارد، اما همچنان وضعیت اقامتی در شهرهای کمتر برخوردار به دلیل داشتن گردشگر کمتر بسیار مطلوب‌تر از مقاصد پرسفر است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایلنا، شهرهای ایران با سفرهای نوروزی و شروع تعطیلات تابستانی با افزایش حجم سفرها مواجه هستند. در این میان، وجود افزایش اقامتگاه‌های گردشگری در شهرهای کمتر برخوردار می‌تواند باعث توسعه گردشگری این مناطق و جذب گردشگر به آن‌ها شود. برخی کارشناسان معتقدند، بارها اتفاق افتاده که مردم در پیک سفر به مناطق کمتر برخوردار سفر کرده‌اند اما با کمبود امکانات رفاهی و مراکز اقامتی مواجه شده‌اند. موضوعی که سبب شده از سفر دوباره به این شهرها اجتناب کنند.

مصطفی فاطمی (مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی) اما در این رابطه می‌گوید: معاونت گردشگری بر اساس ضریب اشغال هتل‌ها و مراکز اقامتی، همواره پیشنهاداتی مطرح می‌کند تا از ظرفیت‌های موجود مراکز اقامتی دیگر هم استفاده شود.

او می‌گوید: در پیک‌های سفر با حجم زیادی از سفر به مراکز اقامتی و پس از تعطیلات و پایان موج سفر با خالی بودن هتل‌ها مواجه هستیم. از همین‌رو، بیشترین تمرکز بر فعالیت‌های دولتی در حوزه گردشگری متمرکز است و تعطیلات هم در زمان‌های مشخص تنها به ایجاد نوسانات سفر موجب شده است.

فاطمی می‌گوید: به همین دلیل است که وزارت میراث‌فرهنگی سیاست توزیع مکانی سفر و توزیع زمانی سفر را همزمان پیش می‌برد.

او افزود: درست است که تعداد مراکز اقامتی در پیک‌های سفر با ضریب اشغال مواجه می‌شود اما این وضعیت در شهرهای کمتر برخوردار و کمتر شناخته شده وضعیت مطلوب‌تری نسبت به شهرهای شناخته شده گردشگری دارند. به گونه‌ای که مردم بهتر می‌توانند اقامت خود را در اقامتگاههای موجود رزرو کنند.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی به ۷۵۰ هزار تخت اقامتی در کشور اشاره می‌کند و می‌افزاید: حدود ۷۵۰ هزار تخت اقامتی دارای مجوز وزارت میراث فرهنگی در کشور وجود دارد. اما درحال حاضر تعداد مراکز اقامتی در حال احداث که هنوز مجوز وزارت میراث فرهنگی را دریافت نکرده‌اند بسیار بیشتر است.