استاندار آذربایجان شرقی از تدوین برنامه‌های راهبردی ادارات استان برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ و منویات مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: اکنون تمام ادارات با هر کم و کیفی دارای برنامه در این زمینه هستند.

به گزارش جارچی اخبار، مالک رحمتی روز سه شنبه در جلسه بررسی الزامات تحقق شعار سال با حضور فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی با اشاره به مشکل بخشی نگری در نظام اداری کشور، اظهار کرد: اگر هر بخش فقط خودش را ببیند، خبری از تحول و حرکت رو به جلو نخواهد بود، باید تمام بخش‌های دولتی، خصوصی، نیمه دولتی و فوق دولتی شوند تا جهش و تحرک اتفاق بیفتد یکی از مشکلات ما، همین مرزبندی‌ها است و هر بخش و دستگاهی فقط می‌خواهد کار خودش را انجام دهد.

وی با اشاره به اقدامات استان در راستای تحقق شعار سال جاری، تشریح کرد: در ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ تمام مدیران کل استان در جلسه شورای برنامه ریزی استان جمع شده و مطرح شد که وقتی نامگذاری سال انجام می‌گیرد، یعنی باید تمرکز بر روی تحول در فعالیت‌ها باشد و زمانی به نتیجه می‌رسیم که اول از خودمان شروع کنیم بنابراین مقرر شد برنامه‌های تحولی در سال ۱۴۰۳ برای جهش تولید را اعلام شود

وی ادامه داد: پس از حدود ۱۸ روز در جلسه‌ نزدیک به ۱۲ ساعته شورای برنامه ریزی استان، برنامه‌های ارائه شده تمام ادارات استان مورد بررسی قرار گرفت، بر اساس موارد مطرح شده، نخستین اولویتی که در استان ما برای سالجاری دیده می‌شود، مربوط به زیرساخت‌ها است. این طرح‌های زیرساختی را می‌توان با کمک دولت، مشارکت مردم و همچنین واگذاری به بخش خصوصی عملیاتی کرد.

وی با بیان این‌که مقرر شده تا تمام مدیران کل استان، نشست مطبوعاتی برگزار کرده و برنامه‌های خود برای سالجاری را به مردم اطلاع دهند، ادامه داد: اکنون ادارات استان با هر کم و کیفی دارای برنامه هستند ما در استان، سند بالادستی داریم و نیازمند سند راهبردی، عملیاتی و پروژه محور برای توسعه استان بودیم که این سند نیز اکنون توسط ادارات استان تدوین شده است.

رحمتی با بیان این‌که موضوع دیگر در برنامه‌های سالجاری استان، رفع موانع تولید است، گفت: قانون و آیین نامه برای رفع موانع تولید داریم ولی باز هم مانع وجود دارد به طور مثال بنابر مشاهده شخصی، فردی که متقاضی پروانه تولید لبنیاتی است، سه ماه طول کشیده تا کد بهداشتی برایش صادر شود. دولت در این راستا شاهکاری انجام داده تا فرصت اعلام نتایج استعلامات بین ۲ تا ۱۵ روز باشد.

وی در خصوص مشکل تامین منابع مالی نیز افزود: قسمتی از این موضوع برعهده نظام بانکی است اما تامین منابع برای صنایع بزرگ از طریق بانک‌ها امکان پذیر نیست. امروز حداکثر مبلغ وامی که می‌توان به یک مجموعه اعطا کرد، ۳۵۰ میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات مناسب برای تامین منابع صنایع بزرگ، استفاده از ظرفیت بازار سرمایه است و اکنون بسیاری از شرکت‌های استان، ظرفیت ورود به بازار سرمایه را دارند.

وی با بیان این‌که شورای برنامه ریزی و توسعه استان به عنوان قانونی ترین شورای استان که مصوبات آن الزام اجرایی دارد، به عنوان قرارگاه جهش تولید در استان خواهد بود، ادامه داد: دبیرخانه این قرارگاه نیز معاونت اقتصادی استانداری است. این قرارگاه، برنامه‌های تحولی ادارات و کارگروه ویژه جهش تولید اتاق بازرگانی را به عنوان وظیفه دولت بررسی، راهبری، سیاستگذاری، پشتیبانی و نظارت می‌کند و بخش خصوصی نیز در این راستا وظیفه پیشرانی داشته و باید از مردم برای مشارکت بیشتر، پشتیبانی کند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که در سال‌های گذشته نتوانستیم از ظرفیت تعاونی‌ها استفاده کنیم، با اشاره به لزوم نگاه تحولی داشتن مدیران بخش خصوصی و دولتی، تاکید کرد: رضایت داشتن به وضعیت موجود، سقوط است. عملیاتی کردن تحول، اقدام شبانه روزی و جهادی و نظارت میدانی می‌طلبد و سپس نیازمند یک راه میان بر برای ارتقای خدمات، کیفیت کارهای اداری و تولیدی هستیم که آن نیز با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان عملی می‌شود.

وی همچنین از برنامه آذربایجان شرقی برای ارتقای رتبه در بخش شرکت‌های دانش بنیان به سومین استان کشور خبر داد.