مدیران بخش خصوصی و دولتی آذربایجان شرقی در بررسی موانع تحقق شعار سال و راهکارهای حل آن اظهار کردند: مردم ارزش آفرینان عرصه تولید و بازیگران عرصه اقتصاد هستند و بدون آنان جهش تولید پیشرفت راضی کننده ای نخواهد داشت.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا،  اعلام آمادگی ادارات استانی برای جهش تولید و اعتقاد راسخ برای مشارکت با مردم ماه نوید بخش سال پرباری بوده تا ضمن توسعه اقتصادی و افزایش تولید سال پرباری را برای استان رقم بزند.

اقتصاد آذربایجان شرقی از مدت‌ها قبل، مسیر درست مردمی شدن را پیموده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی روز سه شنبه در جلسه بررسی الزامات تحقق شعار سال در استان، اظهار کرد: آذربایجان، دیار تولید و سرزمین مردمان اقتصاددان، کاربلد و تاجر است، اقتصاد این استان از مدت‌ها قبل، مسیر درست مردمی شدن را پیموده است و بالای ۹۰ درصد اقتصاد آذربایجان شرقی در دست بخش خصوصی است.

محمد کلامی با بیان این‌که مردم آذربایجان شرقی، ارزش آفرینان عرصه تولید و بازیگران عرصه اقتصاد هستند، افزود: برنامه اصلی استان برای سال جدید از سوی سازمان برنامه و بودجه برای کوتاه مدت و میان مدت با جمع بندی نظرات تمامی دستگاه‌ها و بخش خصوصی و تشکل‌های این حوزه بررسی و به جمع بندی رسیدیم. برنامه دیگر نیز در راستای شناسایی الزامات و اقدامات لازم جهت تحقق شعار سال بوده و برنامه تسهیلگر و شتابدهنده در تحقق برنامه اصلی استان است.

ماشین آلات صنایع آذربایجان شرقی نیازمند نوسازی هستند

سید باقر شریف زاده، نایب‌رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران نیز اظهار کرد: شعار سال به معنای تعیین اولویت کشور است که در درجه اول برای تحقق آن نیاز به تغییر نگرش، ساختارها و سازوکارهای عملی با شاخص‌های مشخص و قابل اندازه گیری در محدوده زمانی ۱۱ ماهه باقیمانده داریم.

وی با بیان این‌که تولید، ادبیات خاص خود را دارد و شاه کلید آن نیز سود است و تولیدکننده باید از فعالیت خود سود ببرد، افزود: ماشین آلات صنایع استان نیازمند نوسازی هستند و نمی‌توان با استفاده از این تجهیزات چند دهه‌ای با تکنولوژی دنیا رقابت کنیم.

وی با بیان این‌که تولید، خط مقدم عرصه اقتصاد است، ادامه داد: عمده مشکلات موجود در اقتصاد مربوط به ساختارها و تصمیم گیری بوده و فهرست مربوطه مشخص و راه حل نیز معلوم است. چند سال است که می‌گوییم باید ارز، تک نرخی و رانت‌ها برچیده شود تا مشکل تخصیص ارز نداشته باشیم. شاید با اقدامات ضربتی کوتاه مدت، آرامش مقطعی در اقتصاد ایجاد شود ولی جهش تولید و رشد پایدار نیازمند تغییرات نهادی است.

شریف زاده خاطرنشان کرد: مشارکت مردم در مرحله تولید اقتصاد، نیازمند طراحی سازوکارها و شیوه سرمایه گذاری، سیاست‌های مالی و حمایتی و ایجاد اعتماد اجتماعی است. مردم وقتی الگوی تولیدکنندگان تراز اول خود را می‌بینند که باغ چه مشکلاتی رو به رو هستند، قطعا حاضر نمی‌شوند پول خود را برای عرصه تولید بیاورند. این اعتماد باید ایجاد شود و مردم بدانند که سود نه در بازارهای فرعی بلکه در تولید است.

وی با تاکید بر لزوم پشتیبانی نظام مالیاتی از تولید در کشور، اظهار کرد: قطع تسهیلات بانکی، بالا رفتن ارز، مشکلات ثبت سفارش و تخصیص ارز، سرمایه در گردش ما را که به عنوان خون در جریان رگ‌های تولیدکنندگان است، از ماه های پایانی سال تا امروز فلج و به رکود تورمی منجر شده است. بسیاری از ما دیگر قدرت تامین منابع برای مواد اولیه را ندارند.

وی افزود: تنها خواسته بخش خصوصی این است که دولت به بخش خصوصی اعتماد کند و از اتاق‌های فکر آن بهره بگیرد.

 

پیش بینی پنج میلیارد دلار نیاز مالی برای تحقق رشد اقتصادی هشت درصد در آذربایجان شرقی

یونس ژائله، رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز در ادامه با اشاره به اهمیت بخش خصوصی در بیانات مقام معظم رهبری، اظهار کرد: برای تحقق رشد اقتصادی ۸ درصد در استان نیازمند منابع هستیم و برای این امر نیز حدود ۵ میلیارد دلار پیش بینی می‌شود. از نظر ظرفیت منابع داخلی شامل منابع بانکی و خرید ارز می‌توان ۲.۵ میلیارد دلار تامین کرد و باقی اعتبار نیز باید از طریق افزایش صادرات تحقق یابد.

وی با اشاره به برنامه اتاق بازرگانی تبریز برای حضور در نمایشگاه‌های بین المللی و استفاده از ظرفیت خالی واحدهای تولیدی، تاکید کرد: باید توسعه را با کمترین هزینه سرمایه گذاری محقق سازیم.

وی با اشاره به مشکلات زیرساختی استان، گفت: آذربایجان شرقی که در انتهای خط گاز قرار دارد، در تامین آب و برق دارای مشکل است و این امر باعث شده تا در توسعه عقب بماند.

ژائله با دعوت از سرمایه گذاران استان برای سرمایه گذاری در بخش زیرساخت آب و برق استان، افزود: به عنوان فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی باید با سرمایه خود اقدام به تامین زیرساخت‌ها کنیم.

وی بر لزوم جدیت استانداری در پیگیری طرح انتقال آب ارس به تبریز به عنوان پروژه حیاتی تاکید کرد و با اشاره به مگاپروژه‌های استان، افزود: در سفر رئیس جمهور به استان، سرمایه گذاری تعداد ۲۱ واحدصنعتی با ۲۵۶ همت در استان امضا شد و اغلب آن‌ها نیز برای تامین منابع مالی به بانک‌ها معرفی شده‌اند ولی متاسفانه علی رغم تامین سهم آورده شخصی به میزان بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد ولی تسهیلات مربوطه از سوی بانک‌ها ارائه نشده است.

وی تاکید کرد: با نرخ بهره ۳۸ درصدی بانک‌ها و عدم تخصیص منابع ارزی به تولیدکنندگان نمی‌توان به جهش تولید رسید. متاسفانه آذربایجان شرقی در زمینه سهم اعتبارات صندوق توسعه ملی نیز ضعیف ترین استان است در حالی که باید از نظر جمعیتی، پنج درصد منابع این صندوق به این استان تخصیص یابد.

بخش خصوصی برای اجرای طرح کشت قراردادی در استان وارد شود

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز گفت: کشاورزی، مردمی ترین بخش اقتصادی کشور بوده و مردم این بخش را هدایت و راهبری می‌کنند. برنامه تدوین شده الزامات تحقق شعار سال استان یک برنامه تحولی بوده و تکمیل زنجیره ارزش به عنوان یکی از زمینه‌های سرمایه گذاری جزو اولویت‌های این برنامه محسوب می‌شود. بهینه سازی مصرف آب، اصلاح الگوی کشت و توسعه گلخانه‌ها نیز دیگر اولویت‌های بخش کشاورزی در این برنامه راهبردی است.

اکبر فتحی با اشاره به مشکلات اعطای تسهیلات بانکی، افزود: اگر ۵۰ درصد منابع موردنیاز سرمایه گذاران را در قالب تسهیلات بانکی ارائه دهیم، امکان اتمام احداث ۳۰۰ هکتار گلخانه در استان برای سال ۱۴۰۳ قابل پیش بینی است. تعدادی از این گلخانه‌ها دارای پیشرفتی بین ۲۰ تا ۷۰ درصدی بوده که با تامین منابع می‌توانند نقش آفرینی بالایی در اقتصاد استان داشته باشند.

وی، پیشنهاد ارتقای بهره وری از طریق کشاورزی قراردادی با دعوت از فعالان بخش خصوصی جهت ارتباط مستقیم با کشاورزان و رونق کردن کشت فراسرزمینی را داد و گفت: دولت به وظیفه خود در راستای تحقق شعار سال در فروردین ماه امسال عمل کرده و آیین نامه تسهیلگری در امر واگذاری زمین جهت فعالیت اقتصادی را تدوین و ابلاغ کرده است.

بانک‌های خصوصی متولی ندارند

مهدی امینی، رئیس خانه صنعت آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: مشکلات واحدهای صنعتی استان، نبود برق، گاز و آب و نبود متولی بانک‌های خصوصی است که بدون آمار بوده و مشخص نیست که در کجا سرمایه گذاری انجام می‌دهند.

وی، عدم پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸، مشکل تعهدات ارزی، طولانی بودن زمان اخذ کد استاندارد برای محصولات جدید و دغدغه استرداد مالیات بر ارزش افزوده را از جمله مشکلات واحدهای تولیدی استان عنوان کرد.

شرط رسیدن به رشد، عمل کردن همه بخش‌ها به وظایف اخلاقی، دینی و قانونی خود است

صمد حضرتی، مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان شرقی نیز تاکید کرد: شرط رسیدن به رشد و خودکفایی این است که همه اقشار جامعه شامل دولت، تولیدکننده و مردم به وظایف اخلاقی، دینی و قانونی خود عمل کنند که همین امر نیز در شعار سال متبلور است.

وی افزود: در شرایط فعلی، مداخله دولت و مرجع قضایی نسبت به تخلفات اقتصادی و صنفی باید هوشمندانه و در راستای حمایت و جلوگیری از تخلفات، تعطیلی و ورشکستگی فعالان اقتصادی است.

وی ادامه داد: هدف اصلی تعذیرات حکومتی، تشویق فعالان اقتصادی به رعایت مقرراتی است که سلامت اقتصاد و حقوق بنیان مصرف کنندگان را تامین می‌کند.

حضرتی گفت: تعذیرات حکومتی از تمامی ظرفیت‌های قانونی خود برای فراهم سازی فرصت اداره واحدهای تولیدی استفاده کرده و در این راستا تعداد وضعیت ۶ شرکت و واحد تولیدی ظرف یک سال بررسی شده و با رویکرد مثبت متولیان از تعطیلی آن‌ها جلوگیری شده است.

وی افزود: رویکرد تعدیرات حکومتی، حمایت از تولید با مشارکت خود واحدهای تولیدی است.

باید به دنبال شناخت حلقه های زنجیره ارزش استان برویم

مجید یاریگر، مشاور صنعتی استاندار آذربایجان شرقی نیز ادامه داد: با تایید تمام دغدغه‌ها و مشکلات واحدهای تولیدی، معتقد هستیم که نباید توجه ما فقط برای حل این مشکلات متمرکز شده و از توجه به مشکلات ریشه‌ای و مسائل توسعه‌ای و اندیشه‌ای باز بمانیم.

وی افزود: پتانسیل‌های بزرگی در استان داریم که با توجه به توانایی‌های استان باید دست به دست هم بدهیم و در راستای برنامه ریزی و استفاده عملی از آن‌ها گام برداریم.

وی با اشاره به افول جایگاه برخی صنایع با قدمت بالای استان، گفت: باید به دنبال شناخت حلقه های زنجیره ارزش استان برویم و بر روی تقویت آن‌ها و جهت گیری سرمایه گذاری و توسعه و رفع مشکلات آن‌ها برویم.

یاریگر افزود: اولین استانی هستیم که تولید فولاد در آن توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد ولی این صنعت آینده دار نیست زیرا حلقه اولیه آن یعنی معدن در استان ما ابتر است. تا زمانی که معدن در دست خودمان نباشد زیر تیغ حلقه‌های اولیه هستیم.

نوید امجد، کمیسیون دانش بنیان و بهبود کسب و کار اتاق بازرگانی تبریز نیز با بیان این‌که جهش اقتصادی برای اولین بار در سال ۱۹۲۰ در دنیا مطرح شد، افزود: تدبیر مقام معظم رهبری همین جا مشخص می‌شود که نامگذاری هر ساله ایشان برگرفته از علم کلاسیک اقتصاد است.

وی افزود: چارچوب اصلی جهش اقتصادی در بازه کوتاه مدت، تحریک و افزایش تولید، کنترل قیمت‌ها، افزایش توان داخلی و تحریک و افزایش خرید به صورت سیکل است که اگر به صورت سیکل نباشد موجب تورم افسار گسیخته خواهد شد.

به تحریم عادت کرده‌ایم ولی برای خودتحریمی چاره‌ای نمی‌توانیم بیابیم

سیدیوسف حسینی، رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز نیز خاطرنشان کرد: مشکل مهم صادرکنندگان، تعدد سامانه ها است. برای فعایت در عرصه تولید باید سواد عالیه داشته باشند تا بتوانند از این سامانه‌ها سردربیاورند.

وی با اشاره به مشکل فرسودگی ماشین آلات و حمل و نقل لجستیک، گفت: روسیه، بازاری بزرگ برای ما محسوب شده و ۲۸۵ میلیون دلار واردات دارد که سهم ایران از آن فقط زیر ۲ درصد است.

وی با اشاره به کنسرسیوم ایجاد شده در اتاق بازارگانی تبریز، افزود: متاسفانه به دلیل عدم حمایت از واحدهای تولیدی نمی‌توانیم در نمایشگاه ها شرکت کنیم. ما به تحریم عادت کرده‌ایم ولی برای خودتحریمی چاره‌ای نمی‌توانیم بیابیم.

هر بانکی که تخلفی انجام دهند اعلام عمومی می‌کنیم

واقف بهروزی، مدیرکل جدید امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌ شرقی با اشاره به وضعیت پرداختی تسهیلات تبصره ۱۸ در استان، گفت: بانک‌ها منابع محدودی دارند که نسبت به افزایش تورم سالیانه افزایش نمی‌یابد، مثلا هزینه تجهیزات در یک سال ۲ برابر می‌شود ولی منابع بانکی اینگونه نیست.

وی با تایید تخلفات بانک‌های خصوصی، افزود: از ماه آینده هر بانکی که تخلفی انجام دهند را اعلام عمومی می‌کنیم، برخی بانک‌های خصوصی استان، نسبت مصارف به منابعشان تک رقمی است که تذکرات جدی نیز دریافت کرده‌اند، این موضوع باعث شده تا فشار بر روی بانک‌های دولتی بیشتر باشد.

نیازمند سیاست گذاری تولید برق در کل کشور هستیم

رسول اسماعیل زاده، مدیر عامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان در خصوص وضعیت تامین برق استان، گفت: تولید برق در شبکه سراسری کم بوده و نیازمند سیاستگذاری تولید در کل کشور است.

وی با اشاره به پروژه‌های تولید برق استان، افزود: فاز اول تقویت نیروگاه تبریز به عنوان اولین طرح ریپاورینگ کشور در دستورکار قرار گرفته و کارهای اداری آن تمام شده که قرار است ۶۰۰ مگاوات ظرفیت را به شبکه اضافه کند. فاز دوم این طرح نیز ۶۰۰ مگاوات دیگر است.

 

نقشه ظرفیت منابع آب آذربایجان شرقی تهیه شده است

یوسف غفارزاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز با بیان این‌که نقشه ظرفیت منابع آب استان تهیه و جانمایی شده است، افزود: اکنون می‌توانیم بگوییم که وضعیت آب در نقاط مختلف استان چگونه است.

وی با اشاره به اتمام ۱۳ پروژه بزرگ آبی استان با هزینه ۲۰ همت در سالجاری، افزود: پروژه انتقال آب ارس با ظرفیت ۱۸۴ میلیون مترمکعب و ۱۴۵ کیلومتر طول بوده که ۳۵ کیلومتر آن با هزینه ۵ همت کار شده و ۱۱۰ کیلومتر باقیمانده که برای اتمام آن نیز قراردادی به ارزش حدود ۴۰۶ میلیون یورو با خاتم الانبیا بسته شد ولی به خاطر تحریم‌ها عملیاتی نشد اما با ظرفیت‌های استانی، ۲۰ کیلومتر لوله گذاری از مسیر باقیمانده این پروژه در دست کار است.

وی افزود: سید مرزی و مشترک قیزقلعه سی استان این ماه افتتاح می‌شود که کشور جمهوری آذربایجان طلب نزدیک به ۲۲۰ میلیون دلاری برای این پروژه به ایران دارد که این مبلغ قرار است برای طرح انتقال آب ارس صرف شود.

در پایان این جلسه از نخستین ویرایش برنامه «الزامات تحقق شعار سال ۱۴۰۳ در آذربایجان شرقی» به عنوان نخستین سند استانی در کشور رونمایی شد.