سازمان فضایی ژاپن پس از دریافت یک تصویر از فرودگر ماه که سه ماه از فرود آن بر کره ماه می گذرد، اعلام کرد: اولین فرودگر ماه این کشور سه شب سرد را دوام آورد و همچنان فعال است، هرچند برای چنین شرایطی ساخته نشده بود.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از تارنمای «فیز»، سازمان فضایی ژاپن در یکی از شبکه های اجتماعی تاکید کرد که این کاوشگر ماه سه‌شنبه شب به یک سیگنال از زمین پاسخ داد و تایید کرد که یک شب دیگر در ماه که به اندازه یک هفته (در زمین) است، دوام آورده است. دمای هوا شب در کره ماه ممکن است تا منفی ۱۷۰ درجه سانتیگراد هم برسد و در طول روز نیز تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد بالا برود.

این کاوشگر موسوم به «فرودگر هوشمند ماه» (SLIM) روز ۲۰ ژانویه به سطح کره ماه رسید و به این ترتیب ژاپن به پنجمین کشوری تبدیل شد که یک کاوشگر را با موفقیت روی ماه قرار داد. این کاوشگر در همان روز به شکل اشتباهی استقرار پیدا کرد، بطوری که پنل‌های خورشیدی آن در ابتدا قادر به مشاهده خورشید نبودند و در مدت چند ساعت خاموش شدند اما زمانی که خورشید هشت روز بعد طلوع کرد، باردیگر روشن شد.

این کاوشگر که وظیفه داشت فناوری فرود نقطه‌ای ژاپن را آزمایش و داده‌ها و تصاویر زمین‌شناسی جمع‌آوری کند، برای دوام آوردن در شب‌های ماه طراحی نشده است.

سازمان فضایی ژاپن (JAXA ) در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که با وجود دوره‌های تغییرات شدید دمایی، عملکردهای کلیدی این فرودگر همچنان فعال هستند و کار می‌کنند. این سازمان با این حال گفت که قصد دارد بدتر شدن وضعیت این کاوشگر ماه را به دقت تحت نظارت و بررسی قرار دهد.

دانشمندان امیدوار هستند که از طریق مقایسه ترکیبات معدنی سنگ‌های کره ماه با سنگ‌های زمین به سرنخ‌هایی درباره منشاء کره ماه دست یابند.

دریافت پیام از کاوشگر ژاپنی SLIM‌ بر کره ماه چند روز پس از آن روی داد که سازمان فضایی «ناسا» نیز ارتباط خود را با کاوشگر فضایی «وویجر-۱» باردیگر برقرار کرد. وویجر ۱ در دورترین فاصله از زمین نسبت به سایر فضاپیماها قرار دارد که از ماه ها پیش در حال ارسال داده‌های آشفته و مغشوش بوده است.

یک ماموریت تحقیقاتی آمریکا در کره ماه توسعه یافته توسط یک شرکت فضایی خصوصی یک ماه بعد از فرود در ماه فوریه، پایان عملیات را اعلام کرد و در همین حال یک فرودگر ماه کشور هند نیز پس از فرود در سال ۲۰۲۳ نتوانست ارتباط برقرار کند.