هفته آینده پرونده ۸ روستای کاندیدای کشور برای انتخاب به عنوان روستای جهانی، درحالی به سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) ارسال می‌شود که کارشناسان سازمان جهانی گردشگری، پس از بررسی‌های انجام شده ایراداتی را به روستای تاریخی پالنگان وارد کرده اند. مدیرکل میراث فرهنگی کردستان اعلام کرد با همکاری دستگاه‌های مختلف درصدد برطرف کردن ایرادات موجود تا مهرماه سال جاری و پیش از ثبت جهانی روستاهای تاریخی هستند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایلنا، چندی پیش مراسم هزار دف روستای پالنگان استان کردستان تمام تصاویر رسانه‌های داخلی و خارجی را به خود اختصاص داد و گردشگران زیادی را از سراسر ایران راهی کردستان کرد. رویدادی که نه تنها یکی از بی‌نظیرترین مراسم عرفانی کردستان در حوزه گردشگری آئینی به شمار می‌رود که یکی از مهمترین شاخصه‌های سازمان جهانی گردشگری برای ثبت روستاهای تاریخی محسوب می‌شود.

«منصور مهرزاد» مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کردستان به پرونده روستاهای تاریخی و معیار کارشناسان برای ثبت جهانی ۸ روستای منتخب اشاره کرد و گفت: سال گذشته از میان ۱۵۰ روستای پیشنهادی ایران، ۸ روستای تاریخی کاندیدای ثبت جهانی شد که در استان کردستان، روستای تاریخی پالنگان انتخاب شد.

او گفت: با توجه به اینکه یکی از پارامترهای ثبت جهانی روستاهای تاریخی، برگزاری یک رویداد تاریخی به صورت ثابت است در پالنگان مراسم هزار دف به عنوان یک جشنواره ثثبیت شده هرسال آخرین جمعه فروردین ماه برگزار می‌شود.

«برگزاری رویداد تاریخی» در روستاها مهمترین معیار سازمان جهانی گردشگری

به گفته مهرزاد، سال گذشته کندوان به عنوان تنها روستای تاریخی ایران به ثبت جهانی رسید اما کارشناسان سازمان جهانی گردشگری، یک ایراد مهم به پرونده کندوان وارد کردند و آن هم نداشتن رویداد فرهنگی به صورت ثابت در این روستا بود. از همین رو، با توجه به معیارهای سازمان جهانی گردشگری ما مراسم هزار دف را در روستای تاریخی پالنگان تصویب کردیم که هم‌اکنون با تاریخ و عنوان مشخص در آخرین جمعه فروردین ماه هرسال برگزار می‌شود.

روستای پالنگان کردستان درحالی یکی از هشت روستایی است که به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این رقابت جهانی شرکت خواهد کرد که سازمان جهانی گردشگری ۹ شاخصه از جمله دارا بودن منابع فرهنگی، ترویج و حفاظت از آن، پایداری اقتصادی، محیطی، اجتماعی، پتانسیل گردشگری و توسعه و یکپارچگی زنجیره ارزش، حاکمیت و اولویت‌بندی گردشگری و نیز امور بهداشت، ایمنی و امنیت را به عنوان معیارهای انتخاب روستاهای جهانی اعلام کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کردستان با بیان اینکه برای ثبت جهانی روستای تاریخی پالنگان، تمامی معیارها و ضوابط سازمان جهانی گردشگری رعایت شده، ادامه داد: برگزاری رویداد تاریخی یکی از مهمترین فاکتورهای ثبت جهانی است که مراسم هزار دف به عنوان یکی از بی‌نظیرترین مراسم عرفانی کردستان هرساله برگزار می‌شود که امسال نیز بیش از ۵۰ هزار شرکت کننده از سراسر کشور داشت.

استفاده از مسیرهای شیب‌رو برای معلولین و افراد کم‌توان

او گفت: با این وجود روستای تاریخی پالنگان از آنجایی که یک روستای پلکانی است و امکان دسترسی معلولین و افراد کم‌توان به نقاط مختلف روستا به‌سختی انجام می‌گیرد کارشناسان سازمان جهانی گردشگری توصیه کردند که این مشکلات برطرف شود از همین‌رو، اداره میراث فرهنگی استان کردستان با همکاری بنیاد مسکن و اعتبارات اختصاص یافته درصدد حل این مانع برآمده به طوری که قرار است هر چه سریعتر مسیرهای شیب‌رو برای استفاده ویلچر و افراد کم‌توان مهیا شود.

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی استان کردستان همچنین نداشتن نورپردازی شبانه و نرده‌گذاری معابر کانال آبرسانی را یکی دیگر از ایراداتی عنوان کرد که از سوی کارشناسان سازمان جهانی گردشگری مطرح شده است.

نورپردازی شبانه یکی از مشکلات پالنگان 

او تاکید کرد: روستای تاریخی پالنگان نیاز به نورپردازی شبانه دارد که اداره برق استان کردستان متعهد شده است تا هر چه سریعتر این نورپردازی را انجام دهد. همچنین معابر روستای تاریخی پالنگان روی کانال آبرسانی قرار گرفته که از شمال تا جنوب پالنگان کشیده شده و هم اکنون روی کانال به عنوان معبر استفاده می‌شود که باید نرده‌گذاری می‌شد. این مشکل نیز قرار است به سرعت توسط اداره آب منطقه‌ای حل شود.

نبود تابلوهای دوزبانه در پالنگان

نبود تابلوهای دو زبانه در روستای تاریخی پالنگان از جمله کاستی‌های به شمار می‌رود که توسط کارشناسان سازمان جهانی گردشگری برای ثبت پالنگان در فهرست روستاهای جهانی مطرح شده است. مدیرکل میراث فرهنگی استان کردستان گفت: نصب تابلوهای دوزبانه قرار است با همکاری اداره میراث‌فرهنگی و فرمانداری هر چه سریعتر انجام گیرد.

او در خصوص وضعیت ساخت وسازهای صورت گرفته با توجه به معماری بومی منطقه ادامه داد: در سالهای گذشته ساخت و سازهای غیراصولی نامتناسب با معماری بومی منطقه صورت گرفته بود که خوشبختانه درحال حاضر این ساخت و سازها کنترل شده و تلاش کرده‌ایم تا بناهای جدید مطابق معماری بومی و با استفاده از مصالح مناسب انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کردستان تاکید کرد: تمام موانع موجود و ایرادات وارده کارشناسان سازمان جهانی گردشگری تا مهر ماه سال جاری و پیش از ثبت جهانی روستاهای تاریخی ایران که آبان ماه امسال است، مرتفع می‌شود.