سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با صدور اطلاعیه جوی سطح نارنجی، نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی، ناپایداری محلی و آبگرفتگی معابر هشدار داد.

به گزارش جارچی اخبار، عبدالصمد رحیمی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فعالیت این سامانه از بعد از ظهر فردا پنجشنبه آغاز شده و اواخر شنبه هفته آینده خاتمه می یابد و موجب رگبار باران و رعد و برق و وزش باد گاهی نسبتا شدید در نواحی استان می شود.

وی تاکید کرد: لازم است راهداری، پلیس راه، هلال احمر، اورژانس، فرمانداران، شهرداران و سایر اعضای ستاد در این بازه زمانی در حالت آماده باش قرار گیرند.

رحیمی به اثرات این مخاطره اشاره کرد و گفت: جاری شدن روان آب، طغیات رودخانه ها، سیلابی شدن مسیل ها، صاعقه و تگرگ در ارتفاعات و مناطق کوهستانی، لغزندگی جاده ها و اختلال در تردد ناوگان حمل و نقل عمومی، ریلی و هوایی و مه گرفتگی از جمله مخاطرات فعالیت این سامانه بارشی در استان است.

وی از مردم خواست که از اتراق در کنار رودخانه ها و مسیل ها خودداری کرده و سفرهای غیر ضرور را لغو کنند و نکات ایمنی توصیه شده از سوی کارشناسان را رعایت کرده و از کوهنوردی و دیگر ورزش هایی که نیاز به حضور در طبیعت است، خودداری کنند.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک بهد شمار می رود.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

آذربایجان شرقی همواره زیر تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.