ارزش ین ژاپن که در ماه گذشته به کمترین حد خود در ۳۴ سال گذشته رسیده بود ، پس از مداخله ۶۰ میلیارد دلاری بانک مرکزی این کشور، افزایش نرخ بهره سیاستی و همچنین افت ارزش دلار پس از انتشار داده‌های ضعیف از بازار کار آمریکا، تقویت شد.

به گزارش جارچی اخبار، نرخ برابری هر دلار آمریکا در برابر ین ژاپن که در ۲۹ آپریل (دوشنبه ۱۰ اردیبهشت) به حدود ۱۶۰ ین رسیده بود، در آخرین معاملات روز کاری هفته گذشته بازارهای جهانی (جمعه ۱۴ اردیبهشت) به حدود ۱۵۳ ین کاهش یافت که نشان دهنده تقویت ارزش ین است.

ارزش دلار بر حسب ین ژاپن

بانک مرکزی ژاپن از حدود ۲ ماه قبل، اقدامات مختلفی برای تقویت ین انجام داد. بانک مرکزی ژاپن برای جلوگیری از تداوم تضعیف ین، نرخ بهره سیاستی را پس از حدود ۸ سال از منفی ۰.۱ درصد به بازه صفر تا ۰.۱ درصد افزایش داد. اقدام دیگر بانک مرکزی ژاپن، مداخله در بازار ارز برای تقویت ین بود. داده‌های بانک مرکزی ژاپن حاکی از آن است که این نهاد برای تقویت ین طی روزهای اخیر حدود ۶۰ میلیارد دلار در بازار ارز مداخله کرده است.

نرخ بهره سیاستی بانک مرکزی ژاپن در ۱۰ سال اخیر (درصد)

در کنار این اقدامات، سقوط شاخص دلار بر اثر انتشار داده‌های ضعیف از بازار کار آمریکا در ماه آپریل، عامل دیگری در تقویت ارزش ین در برابر دلار بود. به تازگی داده های بازار کار آمریکا منتشر شد که نشان می‌دهد ارقام آن ضعیف تر از انتظارات بود. با انتشار این داده ها، انتظار کاهش نرخ بهره سیاستی فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) افزایش یافت و شاخص دلار هم از حدود ۱۰۶.۵ به حدود ۱۰۵ سقوط کرد.

سالها بانک مرکزی ژاپن برای رهایی از نرخ تورم منفی و خروج از رکود، نرخ بهره سیاستی خود را در بازه کمتر از صفر نگه داشته بود. این اقدام باعث تضعیف ین شد به طوری که از ابتدای ۲۰۲۱ تا کنون، واحد پول ژاپن حدود یک سوم ارزش خود را از دست داد.

با تداوم روند نزولی ارزش ین، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی دیگر تمایلی به نگهداری این ارز نداشتند و این موضوع باعث شدت گرفتن موج فروش ین و کاهش تقاضای آن شد. همین مسئله نیروی جدید دیگری در جهت کاهش بیشتر ارزش ین ایجاد کرد تا جایی که نرخ برابری هر دلار آمریکا به حدود ۱۶۰ ین در آخرین روزهای آپریل رسید. این نرخ برابری آخرین بار در سال ۱۹۹۰ و اندکی پس از انفجار حباب بزرگ اقتصاد ژاپن تجربه شده بود.